handdator

Visa fullständig version : Ventiler fastnar på OS FS61



Petunian1
2015-05-29, 11:47
Hej, jag har demonterat, rengjort och återmonterat en OS 61 4-takt som tidigare stått och beckat igen i 15 år med ricinolja i.
Drog igång den enkelt, men nu med 5% nitro, 10% syntetolja och 85% metanol.
Inte lyckats få den att gå mer än typ halvgas. Efter en stund försvann kompression, visade sig att en ventil fastnat öppen. Detta upprepade sig och vid ett tillfälle fastnade bägge öppna med resultat att vipparmarna ligger helt löst.
Tagit isär nu igen, rengjort noga och monterat tillbaka allt. Kammen rätt roterad i förhållande till vevaxel, kolven i topp.
Vänt tillbaka förgasaren som jag tagit för givet kan roteras så att jag får nålen att sticka ut uppåt i min modell istället för nedåt under. Kan detta ha påverkat bränsletillförsel? Tryckmatning kopplad.
Är det överhettning, to lean, felmontering? Oljan verkar klibba fast saker..... När jag stoppade toppen i kokande vatten och maskindiskmedel så gled ju ventilerna ur av sig själva, men satt fast ordentligt innan dess i oljan.
Vid återmonteringen så går allt friktionsfritt.

Tips?

Kenneth E
2015-05-29, 12:20
Motorn är körd sedan tidigare med recin olja, du måste nu också köra den med recin olja annars får du ingen kompression. Recin rester kokar du bort.

freddan_6
2015-05-29, 12:34
Ricin värms bort som Kenneth säger. Ugnen på 110 grader t.ex. Kullager byts med fördel, då de kanske beckat igen. Mina gamla motorer som gått med ricin tidigare vill ha ricin igen för att behålla rimlig kompression. Jag ger dem 5% ricin, 5% syntet, 5% nitro och resten metanol.

Petunian1
2015-05-29, 13:26
Ricin värms bort som Kenneth säger. Ugnen på 110 grader t.ex. Kullager byts med fördel, då de kanske beckat igen. Mina gamla motorer som gått med ricin tidigare vill ha ricin igen för att behålla rimlig kompression. Jag ger dem 5% ricin, 5% syntet, 5% nitro och resten metanol.

Ok, värt att ta i beaktning.
Jag har kört alla delar i kokande vatten med maskindiskmedel. Mycket effektivt sätt att avlägsna ricinoljan...verkar det som.
Största problemet just nu är som sagt att ventilerna kör fast. Kompression/effekt får jag se sedan hur det blir med.

senmathal
2015-05-30, 07:27
Varför skulle en motor som körts med recin tidigare inte gå att köra med annan olja?

Sitter motorn i en modell och får den i så fall tillräckligt med kylning? Är motorn helt rengjord och om du kör med en bra olja borde det ska fungera. Nu var det ett tag sedan jag plockade isär en fyrtaktare men hur sker smörjningen av vipporna och ventilskaften? Kan det vara tätt någonstans där oljan ska ta sig fram?

/Mats

Petunian1
2015-05-30, 08:30
Sitter i testbänk, osäker men tror att oljan går via stötstängerna upp. Den går bara 2-4 minuter, sen kommer problemet igen.

senmathal
2015-05-30, 09:05
Har du rätt ventilspel? Ventilerna kyls till stor del genom kontakten med ventilsätet. Det ska väl var någonstan mellan 0,1 och 0,4 mm.

Verkar det fortfarande som att dom klibbar fast av gammal olja? Man tycker den borde vara borta efter första varmkörning. Om det inte är det kan det väl knappast vara något annat än att dom blir för varma och nyper. Släpper dom av sig själv om motorn får kallna? Har du testat att köra den utan ventilkåpa?

Är inte 10% olja lite i underkant?

/Mats

Petunian1
2015-05-30, 11:56
Spel enl. spec, 0,05-0,1. Ligger nära 0,1. Känns snarare som den nya oljan klibbar fast allt. Ventilerna släpper inte när det kallnat, men de glider med lätthet ur om jag doppar ner toppen i kokande vatten med maskindiskmedel. Körtcen kort stund utan ventilkåpa.

Kenneth E
2015-05-30, 12:27
Vad kör du nu med för bränsle blandning? Du måste ha resin olja! Annars så får du problem med kylning och kompression. Regeln 5, 5, 5 fungerar bra om du inte kör på ren recin olja 20%, 5% nitro. Att ventilerna fastnar kan bero på att ventilerna är slut och behöver ersättas, kolla hur de sitter mot tättningen på toppen (täcker de hela koppar tätningen utan att sjunka in för mycket? Det kan vara så att någon kört med karburundum och där med slitit upp ventilerna/tätningen helt).

senmathal
2015-05-30, 14:50
Är det inte ventilskaftet som fastnar?

Än en gång varför måste han ha recinolja? Felet är ju inte att motorn saknar kompression.

/Mats

Petunian1
2015-05-30, 15:52
Ja visst, ventilskaftet fastnar, slitage kan jag inte påstå finns. Börjar misstänka oljan som iofs kommer från en mycket erfaren modellflygare. Blandades till d å jag hämtade dunken. Vet dock inte vilken olja det var. Har nu lämnat motorn till någon som ska lägga en van hand på den.

flygrc
2015-05-30, 16:12
Låter som klisterolja :stupido2:

Ålänning
2015-05-30, 20:15
Att använda olika oljor brukar ju bidra till lite krångel också, dom passar inte riktigt ihop. Eller va det tillsatserna?

Per P
2015-06-01, 09:16
Ricin eller inte spelar ingen roll, men öka mängden olja - OS rekommenderar väl typ 18% har jag för mig - o det finns ju en anledning till det, så mindre skulle jag inte rekommendera. Men om den inte har dålig komp när ventilen "funkar" så kan du köra på vilken olja som helst. Kan det vara så att den gått varm o att ventilen blivit lite krökt på något sätt - eller är det lite rost på ventilskaftet?

senmathal
2015-06-01, 11:42
Du skulle fått tag på en skvätt av ett annat bränsle för att se om det gör någon skillnad.

/Mats

Petunian1
2015-06-01, 11:54
Annat bränsle skulle varit intressant, men nu har jag lämnat över till någon att fixa. När allt är rengjort så löper ju ventilerna perfekt i sätena.

AM
2015-06-02, 09:21
Hur hårda är ventilfjädrarna? De kan ju tappa spänsten...
...och så kan det vara glapp i styrningen så det blir en "byrålådseffekt"...
Oljan borde inte vara problemet, utan leta efter mekaniska orsaker.