handdator

Visa fullständig version : Fartreglage



Uno
2015-06-01, 14:46
Har ett fartreglage, HOBBYWING PENTIUM-100A-HV. Det fungerar men har slutat att ge signal när man ansluter strömmen.
Kan alltså inte programmera det med sändaren. Någon som upplevt samma? Har inte överbelastat max 75A under några sekunders mätning. Tacksam för råd.

freddan_6
2015-06-01, 15:11
Fartreglaget piper inte det är motorn som piper genom att skaka i takt med växelströmmen som fartreglaget ger. En av dina kablar mellan fartreglage och motor kan vara av. Det kan också vara trasigt fartreglage.

Uno
2015-06-01, 20:34
Tack för svar men låter konstigt. Är det motorn som spelar musik när man programmerar också?

freddan_6
2015-06-01, 21:12
Tack för svar men låter konstigt. Är det motorn som spelar musik när man programmerar också?
Precis

freddan_6
2015-06-01, 21:13
Tips om du misstror mig: håll ett finger på motorn när du programmerar.

jocke1963
2015-06-02, 01:48
Tack för svar men låter konstigt. Är det motorn som spelar musik när man programmerar också?

Japp.

Uno
2015-06-02, 06:25
Har provat med två olika motorer och ingen signal. Kabeln ser ok ut. Alltså fel på fartreglaget? Någon lösning på det?

freddan_6
2015-06-02, 09:33
Om du får signal till servo på samma kanal kan det vara fel på fartreglaget. Eftersom reglaget är "optic" antar jag att du minns att du måste spänningssätta mottagaren på annat vis än via fartreglaget.

PGAstrom
2015-06-02, 13:23
Hej Uno, står det no BEC på reglaget ger det ingen spänning till mottagaren och du får använda en separat UBEC eller ett mottagarbatteri.
En separat krets är en stor fördel om reglaget havererar för då har du fortfarande spänning till mottagaren och det är anledningen till varför en del fartreglage saknar BEC krets.
Jag använder alltid separat UBEC och ibland separat lipo på kraftigare setup för att minska risken för störningar och för säkerheten om reglaget havererar. Kärrorna brukar ju kosta en del när man kommer upp i 100A klassen.

MVH Gunnar

Uno
2015-06-07, 10:03
Tack för Era råd. Jo det är en opto och jag använder en Ubec med ett annat batteri. Output från mottagaren på den kanalen fungerar och eftersom det är Futaba så är kanal 3 satt till revers. Inga signaler hörs men reglaget fungerar i övrigt.

freddan_6
2015-06-07, 11:40
Det är inte lämpligt att ansluta ett fartreglage till batteri utan att också ansluta motor. Det är risk att MOSFET:ar på utgången går sönder, till och med när fartreglaget bara försöker spela en glad trudelutt för att visa att det lever. Och inget fartreglage jag har sett har haft summer, alla styr motorn med växelström mellan två faser.