handdator

Visa fullständig version : Sjöflyg. Hur skyddar ni batterierna?



Andy808
2015-06-03, 21:13
Har redan förstört ett lipo batteri till mitt nya Seawind. Det tar in en del vatten vid start och landning.
Verkar ha kommit saltvatten i laddkontakten och laddaren indikerar inte kontakt längre. Är lite ström kvar i batteriet, men omöjligt att ladda upp igen.
Hur ska jag vattenskydda batteriet?

freddan_6
2015-06-03, 21:21
Ett vattenskadat batteri ska destrueras. Ett nytt ska skyddas mot vatten. Går det att täta planet? Kan du använda samma metod som rc-båtar (tejpa alla skarvar i flyget, inre elektroniklåda med siliconade genomföringar, etc)

Andy808
2015-06-03, 21:36
Ska prova att silicona alla skarvar runt vingarna. Såg ett klipp på youtube där de täckte hela batteriet i plasti dip. Jag trodde själva batteriet var vattentätt och att bara kontakterna måste skyddas..

Pelleflygare
2015-06-04, 07:49
Är det Great Planes Seawind så är den rätt blöt och hal i landningen. Lägg på silicon i skarven mellan vingen och kroppen sätt gladpack på vingen som får sitta till siliconeet torkat - då har du en tät packning. Tejpade kockpit då den tar in mycket sprut vid start och landning. Kul kärra att flyga - hade mycket kul innan jag satte den i båthusväggen. /Pelle

PS. Någon form av kontaktrengöring-skydd är till stor hjälp vid sjöflyg. DS.

Fluf
2015-06-04, 08:09
Trevlig video om elektronik och vatten från favoritkanalen Flitetest :)


https://www.youtube.com/watch?v=s4z8QMgTEA4

FinnbyFraggel
2015-06-04, 09:04
Har redan förstört ett lipo batteri till mitt nya Seawind. Det tar in en del vatten vid start och landning.
Verkar ha kommit saltvatten i laddkontakten och laddaren indikerar inte kontakt längre. Är lite ström kvar i batteriet, men omöjligt att ladda upp igen.
Hur ska jag vattenskydda batteriet?
Med tanke på frågan i din andra tråd om hur man vet hur mycket man har dragit ur batterierna så är det inte omöjligt att batteriet gått sönder för att du flugit för länge så spänningen är för låg för att laddaren ska kunna ladda batteriet.
/ Jonas

Andy808
2015-06-04, 10:36
Den tanken slog mig också, trist om jag förstört batteriet för en sådan sak..

Andy808
2015-06-04, 10:38
Är det Great Planes Seawind så är den rätt blöt och hal i landningen. Lägg på silicon i skarven mellan vingen och kroppen sätt gladpack på vingen som får sitta till siliconeet torkat - då har du en tät packning. Tejpade kockpit då den tar in mycket sprut vid start och landning. Kul kärra att flyga - hade mycket kul innan jag satte den i båthusväggen. /Pelle

PS. Någon form av kontaktrengöring-skydd är till stor hjälp vid sjöflyg. DS.

Japp är en sån jag har. Har inte lärt mig lyfta och landa så bra än, så blir en del studs och plums.

Andy808
2015-06-04, 10:54
Intressant film! Går det att använda kontaktspray ist för corisionX ?

henke2
2015-06-04, 11:22
Vattenskydda elektroniken är ett plåster. Vattentäta modellen är en lösning. Jobba mot lösningar inte plåster.(gäller alltid)

Det skall ju inte komma in vatten i ett sjöflyg alls, då är något felkonstruerat. :-)

Pelleflygare
2015-06-04, 12:30
Ha, ha, jo jag jobbar på det med vattentäta modeller för sjöflyg - har inte kommit i mål ännu efter flera års söflygande. Tänker ta upp en tråd i ämnet framöver - ska bara samla på mig lite mer att visa upp.

Om inte annat kan man ju lösa det så här med sjönära flyg!?? https://www.youtube.com/watch?v=BTdXXszdCOA

UPJ
2015-06-04, 12:59
och vid en eventuell krasch är plåstret lösningen.


Det skall ju inte komma in vatten i ett sjöflyg alls, då är något felkonstruerat. :-)


//Uffe

henke2
2015-06-04, 18:13
och vid en eventuell krasch är plåstret lösningen.

//Uffe

Bygga för att det skall hålla när man störtar har jag aldrig gjort. Störtar dessutom extremt sällan eftersom jag inte återanvänder sådant som varit i backen/vattnet.

UPJ
2015-06-04, 21:58
Nu tänkte jag mest på oss andra som inte är ofelbara. De flesta krascher lilla jag har sett beror på piloten inte materialet.

//Uffe

henke2
2015-06-05, 09:21
Nu tänkte jag mest på oss andra som inte är ofelbara. De flesta krascher lilla jag har sett beror på piloten inte materialet.

//Uffe

Lösningen är att inte flyga över sin förmåga. Plåstret är fortfarande att försöka vattensäkra elektroniken.

Pumpe
2015-06-05, 09:53
Tex på min funcub har jag valt att vattenskydda fartreglaget. Jag vill ha det monterat där det strömmar luft och då kan det även komma in en del vattenstänk. Så även om det inte blir krasch så kan det mycket väl stänka vatten på elektroniken

Fluf
2015-06-05, 10:35
Hängslen och livremmar, vattensäkra elektroniken är inte många gram extra. Men såklart satsa på att vattentäta modellen. Väl bara att försöka göra båda delarna så bra som möjligt :)

Ha inga sjöflyg ännu, främst för att jag inte har något bra vatten i närheten att flyga på :/

freddan_6
2015-06-05, 11:14
Professionell riskhantering går normalt till så att man listar risker och konsekvenser av ifall de händer. Man kan t.ex. dela upp sannorlikehet i en skala 1-5, konsekvens i en skala 1-5 sen multiplicerar man sannorliket med konsekvens. Då ska man hantera alla risker större än ett värde, i mitt fall 8.
En risk som att plötsligt kommer ett åskmoln finns på skalan risk 2 vissa dagar, och konsekvensen är 4. Jag får denna risk över mitt tröskelriskvärde, och måste hantera risken.
Kan jag landa trots att det blåser 15 m/s - inte säkert vågorna är stora, jag riskerar att slå runt.
Alltså måste jag minimera skadan ifall jag slår runt i landningen.

Detta har inte mycket med att flyga över sin förmåga att göra. Med årets "sommarväder" kan åskskurarna komma väldigt snabbt, har jag ingen utkik hinner jag inte landa innan ovädret är över mig.

Andy808
2015-06-05, 11:36
Jag har stoppat in både mottagare och fartreglage i ballonger. Öppnat alla servos och tryckt in fett där axeln går ut, sprayat plastidip utvändigt. Försökt att täta alla skarvar i flygplanskroppen med silikon. cockpit brukar jag försegla med tejp.
Trots mina ansträngningar tar fortfarande mitt Dynam Seawind in en del vatten vid start och landning. Men sprayar jag kontakterna med kontaktspray verkar den klara sig från den värsta oxiden.