handdator

Visa fullständig version : Ställa in 2 servo EDF



veritas
2015-06-04, 06:02
Jag har köpt en mini EDF jet, men vet inte hur jag ställer in det i min Spektrum DX8.

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__13426__Mini_EDF_Fighter_Jet_EPO_Plug_n_Fly.html

Fluf
2015-06-04, 08:23
Du skall ha en deltawing/elecon mixning.

Här är ett tips på hur du löser det i din radio.

https://www.youtube.com/watch?v=ApNbpw4libk

Trevlig plan, hade ett sådant som jag missbrukade en hel del. Den behöver inte mycket utslag, särskilt inte på skevutslagen. Största problemet är att de spröda roderhornen tar i backen när man landar med hög nos upp (den glider jättefint), så de roderhornen har jag bytt och lagat många gånger. Ett tips är att addera ett par små fenor bredvid roderhornen på de bakre rodrena så att de tar i backen innan roderhornen gör. EDF enheten kan vara rätt obalanserad, rekommenderar att försöka balansera upp fläkten för skönare ljud och bättre prestanda.

När jag balanserar små EDFer använder jag en smartphone med någon form av vibrations eller jordbävningsmätare.

Markera ett blad med en filtpenna som "1", och gör en markering på motorkannan med penna så att fläkten fästs på samma ställe i förhållande till motorn varje gång.

Spoola upp motorn till ett visst varvtal, du kan tex köra ca 30% och sedan stänga av och starta motorn med throttlehold, vara så du får samma gaspådrag vid alla tester. Håll telefonen mot EDFenheten och antecka värdet på vibrationen.

Fäst en liten bit tape på blad 1 och mät och anteckna

Ta bort tapen från blad 1 och sätt det på blad 2 och anteckna

Repetera för alla bladen.

På så sätt får du veta var obalansen är :)

Ta sedan av själva fläkten, och addera ett par små kvadrater med eltape på insidan fläkten (om du spoolar upp fullfart med tape på bladen kommer de slitas av), på detta sätt vet du säkert att tapen stannar kvar.

Sätt tillbaks fläkten och mät vibrationerna och anteckna.

Addera mer tape/vikt på insidan tills du får så lite vibrationer som möjligt.

Eller lite mer vetenskapligt enligt denna guiden.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1267814

Det är värt tiden att göra detta, se även till att bladen inte skrapar i innerväggen på fläkthuset.

veritas
2015-06-04, 18:42
Tack! :) då blir det lite hopp och lek i hobbyrummet i helgen. :)

waqr
2015-06-05, 10:30
Har du köpt på HK, fy på dig :sarcastic::icon_winkle:

Schysst plan förresten!

Fluf
2015-06-05, 10:37
Med balanserad originalfläkt 1300mAh 30C+ LiPo så gör den ca 90-100kmh. Fina är att den kan flyga riktigt långsamt inför landningar och glider bra. Man får stänga av motorn i god tid innan landning :)

veritas
2015-06-05, 12:54
Har du köpt på HK, fy på dig :sarcastic::icon_winkle:

Schysst plan förresten!

Ja, det vågar jag knappt skriva på helisweden nu. ;) Vilket liv det är där!

simonarvestrand
2015-06-05, 19:15
Ja, det vågar jag knappt skriva på helisweden nu. ;) Vilket liv det är där!

Inte första ggn . i vissa fall när vissa forumfolk / skapare är delaktig i orginalversionen så har jag full förståelse för irritationen

veritas
2015-06-06, 00:00
Inte första ggn . i vissa fall när vissa forumfolk / skapare är delaktig i orginalversionen så har jag full förståelse för irritationen

Vad menar du nu?

Fluf
2015-06-06, 09:06
Vad menar du nu?
Honnyking säljer en del kopior och kloner som bekant. En del aktiva på Helisweden är delaktiga i att utveckla och eller sälja originalen som HK säljer kopior på. Då kan det bli ganska kraftig intressekonflikt och en smula infekterat.

veritas
2015-06-09, 20:47
Gjorde maiden idag. Vilket as till att flyga fort. Lätt att kontrollera ändå. Tror nog jag köper ett till ifall jag mosar detta så att jag inte står utan. :)

Fluf
2015-06-09, 20:53
Hehe, grattis till lyckad maiden.

Om det skall bli en till, kolla på Katanan, den är ett snäpp upp i fart. Jag kör(de) min på 1300mAh 3s 40C+ LiPos, gör lätt 100+ km/h på det (med balanserad fläkt). Fördel är att den är snabbare, har bättre placering på roderhornen och har sidoroder. Nackdel är att servona är rätt kass och lite svåra att få ur men rekommenderar att byta samt att det är tråååångt för mottagare och LiPo.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__42403__Hobbyking_Mini_Katana_EDF_Sport_Jet_EPO_6 00mm_PNF_.html?strSearch=katana

veritas
2015-06-09, 22:05
Sidoroder hade varit trevligt. Jag saknade det mer än jag trodde att jag skulle.