handdator

Visa fullständig version : Vilka är fördelarna med en dyr radio?



Andy808
2015-06-06, 20:43
Man kan ju få en fungerande 4 kanals radioutrustning för några hundralappar. Dessa har väl de funktioner som behövs för att styra ett plans servon. Vad kan en dyr radio för flera tusen göra som en billig radio inte klarar av.
Nån som kan svara lite enkelt?

Kenneth E
2015-06-06, 20:51
Behöver du inte en större radio är det väl inget att diskutera.
Ungerfär som att ställa frågan: Varför kör inte alla Dacia istället för en dyrare bil?

De enda fördelarna jag kan komma på är om man har flera modeller, så har oftast en radio fler modellminnen, fler mixrar som gör det lättare att installera servona i modellen vid nybygge, samt att dyrare radios har oftast bättre kvalitet i form av bättre och hållbarare komponenter.

Hoppas det räcker.

KristofferR
2015-06-06, 20:53
Det första är minnen för flera modeller. Så man slipper strul med reversering eller trim.
Det andra är mixning; så man kan köra tex en flygande vinge eller en V-tail.
Bra batterispänningsvarning, timers mm.
Möjligheten att ställa exponentialutslag (mindre roderkänslig i mitten av slaget)

Därtill finns mängder med funktioner men skulle säga att redan de ovan är skäl nog.

henke2
2015-06-06, 21:18
Det finns två olika grenar. Funktionalitet och tycke/smak.

Den första är till synes ganska enkel - finns funktionen eller ej. Den andra är väldigt individuell som du förstår.

Jag använder en sändare som kostar ungefär 10000kr. Den kan mycket. 10000kr är mer än ett par tusen, men ungefär hälften av vad konkurrentens motsvarande sändare kostar. Så i mina ögon är det ett klipp.

Jag har under mina år uppgraderat successivt och köpt ny sändare för att höja funktionalitet och precision. Ju fler år som gått desto större blir gapet mellan insteg och High end på gott och ont. Efter att ha kört en High end-sändare så är det svårt att backa neråt, känns sladdrigt över lag och krångligt att programmera. Innan jag köpte en High end så var det inget problem eftersom jag inte visste om något annat.

Andy808
2015-06-06, 21:32
Tack för svaren! Det där med minnen för flera olika plan lät ju inte så dumt

UPJ
2015-06-06, 21:55
Innan du slänger ut 10000kr på en sändare, kolla upp en sändare som heter Taranis :-)

//Uffe

pgrts
2015-06-06, 22:11
Det där med minnen för olika plan är inte dumt - och de räcker aldrig till konstigt nog.
10, 20 eller 30 så går man i taket. Moderna sändare har betydligt fler än så.

freddan_6
2015-06-06, 22:55
Min Taranis har 62 modellminnen plus minneskort som rymmer många modeller till

Gasman
2015-06-07, 00:36
Gillar man modellflyg kommer man snabbt att förstå att man måste ha en radio med åtminstone 8-10 modellminnen. Likaså att 6 kanaler i vissa fall är för lite och kan krångla till det på seglare eller kärror med flaps och/eller infällbara hjul.

Något som många missar är begagnatmarknaden! Man måste inte köpa en ny, jättedyr sändare när man (oftast) kan hitta en snarlik på begnatsajterna för en bråkdel av nypriset (jepp, det finns rätt många där ute med klent intresse som förköper sig och sedan försöker bli av med grejerna på köp/sälj-sajterna).

FrSky's Taranis har kanaler så det räcker och blir över och går att programera så att den kokar kaffe och spelar upp svensktoppen under tiden man flyger första tanken/acken. Men den är kanske inte så in i bomben intuitiv (=att man fattar hur man ska göra) som kanske vore önskvärt. Fast det är å andra sidan inte en hel del andra kända märken heller(!)

Kvalitetsmässigt funkar nog de flesta grejer rätt acceptabelt även om en del grejer kanske lämnar en hel del att önska. Börjar man flyga mycket kan en klok regel vara att öppna locket på sin sändare och titta hur kablarna till styrspakarna rör sig vid fulla styrutslag. Alldeles för många fabrikat har ett kablage som är klantigt draget så att det såsmåningom kommer att brytas av. Det brukar inte vara så svårt att rätta till. Bl.a. Taranisen lider av detta problem...

Copterdude
2015-06-07, 10:54
Dyrare radios har oftast mer påkostade gimbals så själva känslan och precisionen i styrspakarna är bättre.
Telemtri via röstmeddelande som t.ex. Taranis och många andra lite dyrare radios har nuförtiden är väldigt smidigt.
Man kan få meddelande om nästan vad som helst beroende på vad man har får sensorer inkopplade på mottagaren.
Varning får låg signalstyrka är väldigt trevligt. Då får man direkt veta om något inte står rätt till som radiostörningar eller att t.ex. inte antennerna sitter på bra ställe. Eller som hände mig att ena antennen kapades av proppen.

Såna här funktioner kanske inte är så viktiga på ett billigt plan/kopter men på en dyrare rigg är det guld värt då det kan bli kostsamt att krasha.

Rent allmänt får man helt enkelt fler funktioner, kanaler och kvalité på komponenterna.
Räckvidden kan också vara bättre pga. mer avancerade protokoll och känsligare mottagare etc.

Man behöver dock inte köpa värsta radion direkt när man börjar. Oftast börjar man med billigare grejor och uppgraderar allt eftersom man avancerar i hobbyn.

Henke.a
2015-06-07, 11:17
Jag kan rekommendera att försöka testa lite olika radios innan man köper, alla är olika stora och swichar sitter på olika ställen. Vissa är för lite större händer och en del är för mindre händer. Åk till någon flygklubb eller hobby handlare, kläm och känn innan du spenderar pengar. Jag kan själv rekommendera begagnat marknaden där jag hittat de "dyrare" jag köpt. Oftast är dessa i gott skick :) Mindre än 6 ch skulle jag inte rekommendera då man oftast använder minst detta till multis och flyg..

McRegor
2015-06-07, 11:19
Sen är ju den avgörande frågan - vad är en "dyr" radio ? För många tycks det numera vara en radio som kostar typ 2000 kr - för mig som varit med i RC-svängen under 45 år så är det kanske en radio i prisklassen +10.000 kr...
När jag började RC-flyga så kostade en proportionalradio ungefär 20--30 % av den tidens mest sålda bilar... Tänk er in i den situationen idag - och vi som flög var fortfarande vanliga killar (minns tyvärr inte att det var nån tjej med)... Och extra mottagare och servon var det inte många som klarade av ekonomiskt - man fick helt enkelt flytta grejorna mellan kärrorna. Det kanske ger lite perspektiv på utvecklingen.
Men sändaren är en viktig komponent och personligen tycker jag inte att man skall snåla alltför mycket på den. Gör man det så kommer uppgraderingsbehovet snabbare än man tror och det blir sällan en billigare lösning.
Roger

Henke.a
2015-06-07, 11:24
Men sändaren är en viktig komponent och personligen tycker jag inte att man skall snåla alltför mycket på den. Gör man det så kommer uppgraderingsbehovet snabbare än man tror och det blir sällan en billigare lösning.
Roger

Håller med!
Men oavsett vad det kostar ska man hitta något som ligger bra i händerna så det är bekvämt att flyga :)

Sen vad är "dyrt", en fråga som är ganska individuell :)

McRegor
2015-06-07, 11:33
...och för att komplettera Henke - glöm inte att kolla hur enkel eller komplicerad den är att programmera. En sändare kan vara aldrig så avancerad och flexibel men förstår man inte själv hur man gör för att använda denna flexibilitet så är den rätt oanvändbar. Men ett grundtips är väl att undvika de enklare sändarna med liten display där det blir mängder av förkortningar på allt som skall utföras - en större display ger helt andra möjligheter för tillverkaren att göra programmeringen enklare att förstå. Och kolla vad mottagare och andra tillbehör (telemetri-sensorer t ex) kostar - i vissa fall kan sådana saker faktiskt vara dyrare att köpa till ett "enklare" fabrikat än till ett som anses dyrare.
Roger

Utmanaren2002
2015-06-07, 11:37
Jag kan varmt rekommendera Taranis som har oslagbart "value for money". Inlärningskurvan är lite längre men återbäringen desto större! Priset är dessutom lågt ca 2300kr i Sverige!
Lycka till
Göran

McRegor
2015-06-07, 13:34
Har man väldigt stora krav på att kunna göra det mesta som kan behöva programmeras inom vår hobby så kan jag hålla med Göran men väldigt många RC-flygare är inte så väldigt intresserade av att sätta sig in i mera "avancerad" programmering och för dessa vill jag nog påstå att det finns bättre val än Taranis. Göran som behöver mycket funktioner för sina FPV-multikoptrar trivs helt klart bra med Taranisen men som sagt - för de som flyger vanliga flygplan eller helisar och inte ser programmering av sändaren som en stor del av nöjet så finns det mera lätthanterliga sändare programmeringsmässigt.
Roger

Kenneth E
2015-06-07, 16:09
Fördelen med fpv farkoster är att de inte kräver programerbara radios, det finns redan i kontrollkortet inbyggd på koptern/flygmaskinen.

Min fråga är istället, vad trådskaparen skall med en dyrare radio till och vad vill han uppnå?

Linus Forss
2015-06-07, 16:38
Telemtry är väl bland den senaste hypen som finns hos de dyrare modellerna. Det är när det är tvåvägs kommunikation mellan radio och mottagare så mottagaren skickar tillbaka data till radion så du i real tid kan få reda på information så som signal styrka (rssi) och aktuell batteri nivå, hastighet, höjd mm. En del dyrare radios har även högupplösta pekskärmar och fler funktioner. Även signal styrkan kan skilja sig mellan billiga och dyra radios så de dyrare har längre räckvidd.

Michael
2015-06-07, 23:15
Telemtry är väl bland den senaste hypen som finns hos de dyrare modellerna. Det är när det är tvåvägs kommunikation mellan radio och mottagare så mottagaren skickar tillbaka data till radion så du i real tid kan få reda på information så som signal styrka (rssi) och aktuell batteri nivå, hastighet, höjd mm. En del dyrare radios har även högupplösta pekskärmar och fler funktioner. Även signal styrkan kan skilja sig mellan billiga och dyra radios så de dyrare har längre räckvidd.

Det finns bra telemetrifunktioner även på ganska billiga sändare. Ett bra exempel är Graupner MZ12 (http://graupner.se/sv/) som har talande telemetri väl i klass med vilken konkurrent som helst. För närvarande tycks man kunna köpa en sådan sändare med mottagare för 1495:- från Hobbyborgen. Man klarar sig ganska lång med en sådan sändare.

Sändaren har 6 kanaler men levereras med en 8-kanals mottagare som har inbyggda mixningsfunktioner vilket gör att man kan programmera mottagaren så att man kan använda exempelvis dubbla klaffservon och dubbla skevservon samtidigt. Enda smolket i bägaren är att man själv får komplettera med laddningsbara ackar till sändaren.

henke2
2015-06-08, 08:39
Tar ett exempel. En 6S ARF med fläktmotor. Skumvåffla... en modell som passar de flesta som kommit in i hobbyn och inte kostar multum eller kräver en yrkespilot.

Hur många kanaler behöver den? 8 säger reklambladet och det funkar för man har slagit ihop massa funktioner så som sidroder och noshjul, skevrodren går på samma kanal etc. Men det blir givetvis bättre om man delar på det hela. Motiverar också om någon undrar. Skevrodren kan då differentieras och noshjulet kan trimmas individuellt. Annars lyfter man trimmar sidroder, landar och modellen gör en piruett av banan rakt in i ett banljus eller in i en Audi eller Saab eller så.

Vi bryter upp min T45 Goshawk

1 motor
2 skev 1
3 skev 2
4 klaff 1
5 klaff 2
6 sidroder
7 noshjul
8 infällbart ställ
9 belysning
10 luftbroms 1
11 luftbroms 2
12 hjulbroms
13 framkantklaff 1
14 framkantklaff 2
15 rök
16 höjdroder 1
17 höjdroder 2
18 gyro mode
19 gyro gain
20 Luckor till landställ -sequenzer
21 Luckor till landställ -sequenzer
22 Luckor till landställ -sequenzer
+
Telemetri -
Hastighet
Turbinens motordata
Spänning
Soppanivå

För att slippa en miljon brytare så använder jag pitotröret som mäter hastighet till att sköta klaffsystemet, framkantklaff och vanlig klaff med olika settings på bakklaffen beroende på om landstället är ute eller ej. Radion larmar om jag får motorstopp och klaffarna går automatiskt till nödlandningsläge, dvs inte så långt ner att man slår av dem om man buklandar. Hjulbromsen sitter på ett gyro i sändaren så jag lutar den mot mig för att bromsa. Handbroms genom att ställa sändaren upp på mekbordet :-)

Jag har även i mjukvaran kastat om trimmrarna så vänster sida trimmar höger osv, så slipper man släppa den styrspak som behöver fintrimmas.

Detta på en ganska liten skumvåffla :-)

Ålänning
2015-06-08, 19:38
Det där med dyr sändare... varför ska man köpa en Quad-Xeon-ultra-märkesdator med 64GB RAM och en massa annat för 3000€, när man kan köpa en i3-hopplock med 4GB osv för bara några hundralappar? Man kan ju surfa på the internet med bägge. =)

henke2
2015-06-08, 19:52
Det där med dyr sändare... varför ska man köpa en Quad-Xeon-ultra-märkesdator med 64GB RAM och en massa annat för 3000€, när man kan köpa en i3-hopplock med 4GB osv för bara några hundralappar? Man kan ju surfa på the internet med bägge. =)

Det finns ju dem som åker Saab och är galet nöjda. Dem kan ju alltid hävda att det är senaste årsmodellen dem har och det stämmer ju även om det råkar vara en 2009:a :)

Henke.a
2015-06-08, 20:22
Det finns ju dem som åker Saab och är galet nöjda. Dem kan ju alltid hävda att det är senaste årsmodellen dem har och det stämmer ju även om det råkar vara en 2009:a :)

hehe tänkte precis samma sak :D

man kommer kunna flyga med det mesta bara du själv som kan avgöra vad plånboken och känslan säger :)