handdator

Visa fullständig version : Den perfekta modellen för sjöflyg!??



Pelleflygare
2015-06-07, 09:05
Finns den? Har en skyddad skärgårdsvik utanför dörren, tanken att flyga modellplan där har funnits länge. För några år sedan köpte jag min första RC Modell - en billig RTF pontonkärra i foam. Det blev lärorikt, mycket flaxande innan jag förstod det här med tyngdpunkt etc. Så kostade det ju fartreglage och mycket CA för alla reparationer. Kanske inte idealiskt att börja sin RC karriär med sjöflyg. Efter några år och flera sjökärror börjar det gå bättre. Är ingen mästerflygare även om jag numera står under uppsikt av Mäster Ivve - högst inspirerande!

Vad är då utmaningen. Först så gillar inte elektronik vatten och sjöflygandet är fuktigt mycket fuktigt. Det går att få kärran relativt tät men inte helt fri från fukt. Gör du en blöt landning kommer det alltid in lite vatten. Fartreglagen är det som ryker först - brukar täta med silikon i var ända på krympslangen. Mottagaren isolerar jag med Plastidip. Effektiv, tål att bli dränkta. Kontakter eroderar - sprayar med elektronik spray.
Vingservon får ta emot mycket sprut från propeller och flygkroppen, brukar tröttna först - försöker täta men också öppna och spraya med lite elektronik spray. Flyger bara el, outrunners verkar tåla mycket med tanke på allt fukt de drar upp. Ofta är det lagren som tar mest stryk - olja regelbundet.

Hur ska då den perfekta sjökärran vara skapt? Foam är ett bra material för vatten tyvärr så är det ett begränsat utbud om du vill ha en lite större kärra. Har inte hittat någon överkomlig modell i glas/komposit. Då återstår att bygga i balsa och klä med glas och epoxi.

Hur ska den då se ut? Batterilucka ska sitta högt och vara tät, många modeler har luckan långt fram och med dålig passning. Vinginfästningen måste vara tät, här trycker propellern upp mycket sprut - tyvärr glipar det rätt friskt på många modeller. Flygkroppen ska slå ut och hålla nere vatten och stänk samtidigt som den ska ha ett bra steg som lyfter kärran ur vattnet. Fylligt förskepp är också bra om du kommer in för snävt. Vattenroder kan behövas med tenderar att dra med sig sjögräs mm. Tvåmotorigt är idealiskt för att taxa när det blåser lite.

Hur ser den då ut? Två bra exempel:
Parkzone hade en ICON A5 som var nästan lika bra som originalet. Skjutande propeller bakom vingen nästan inget sprut. Bra skrovform som som slår ifrån vatten och styr fint vid start. En perfekt tätad lucka/cockpit med en stadig packning.

Canadair CL 415, originalet är väl en av världens bästa amfibie kärror. Bra och högt skrov, högt placerade vingar och motorgondoler. Tyvärr finns bara HKs foamie som inte är av bästa kvalitet, kräver en del jobb för att få tät. Flyger snällt och taxar bra med motorstyrning. Finns några riktigt dyra "kit" i glasfiber borta i USA samt några laserskurna satser. Alla med bra vingbredd på ca 2m. Ska färdigställa en Grumman Goose sen ligger en Canadair med ritningar från Traplet och väntar.

Slutligen hoppas jag riva upp mycket damm om sjöflyg med detta och sluta med en snutt på en konverterad Twinstar som har alla brister - lågt skrov, lucka/cokcpit långt fram och så otät ett den måste tejpas. Vinginfästningar som glipar mm.

https://youtu.be/aG0Rjj5KrZc

McRegor
2015-06-07, 09:48
Har märkligt nog (efter ett 45-årigt RC-flygarliv) ännu ingen egen erfarenhet av sjöflyg men hoppas få det under denna säsong. Dock - har en kompis som flugit väldigt mycket på sjön med nåt så trivialt som en Multiplex Funman och han har nog dessutom gjort alla möjliga kullerbyttor på vattnet men såvitt jag vet så har elektroniken klarat sig genom alla dessa prövningar.
Nu är det ju inget för dig men för andra som vill testa denna del av RC-flyget så kan det vara ett tips. Och denna Funman är nog inte på nåt sätt specialbehandlad för sjöflyg. Men den flyter som en kork när det är nåt som gått snett...:)
En annan kompis flyger bl a med en Sebart Macci MC 50E - en ståtlig kärra som tycks fungera utmärkt som sjöflygplan - http://www.autopartner.se/flygplan/sebart/sebart-macchi-mc-50e-silver
Han har också en HK Canadair som han flugit mycket med och även den verkar fungera mycket bra.
Roger

Pelleflygare
2015-06-07, 10:02
MPX Funcub, var den kärra som gav mig självförtroende i mitts sjöflygande. Fungerar fortfarande efter fyra år även om linkage mm rostar friskt. Startar på en halv meter och landar på fem! Har säkert mer än 50 starter och landningar - har fått byta några servon. Har lyckats landa bara med roder när skeven lagt av. Funman eller Funcub är riktigt bra för att busa på sjön!

jocke1963
2015-06-07, 10:53
Polaris är en annan kul sjökärra. Den jag flyger här gav jag bort men håller på med en ny nu.
http://youtu.be/RynHc798LZM

Andy808
2015-06-07, 12:42
Intressant läsning Pelleflygare. Jag har också haft ett Icon A5, det upplevde jag dock som väldigt ostadigt.
Eftersom det inte hade några stödpontoner på vingarna ville det tippa ner vingen i vattnet vid minsta bris.
Likaså gjorde motorns moment att flygplanet tenderade att tippa åt sidan vid gaspådrag.
Hur hanterade du dessa problem?
Jag sålde mitt A5 och köpte ett Dynam Seawind istället. Lite trixigt att få upp ur vattnet, möjligt jag har tyngdpunkten fel.
Men väl i luften är det jättekul att flyga det.

pgrts
2015-06-07, 12:50
Hoppas man på att få riva upp mycket damm ska man flyga med sprygelvinge.
Det är i stort sett omöjligt att inte ha något microhål som drar in fukt.
Sommar sol och "drivhuseffekt" sätter fart på mögglet.
Det märker man den dag man får så stor skada att man måste riva av klädseln.

Ålänning
2015-06-07, 13:27
Det är kul att sjöflyga med goa vänner och bra väder. =)
Del 1, 2 och 3 nedan (har ej flugit fler ggr på vatten,
sålde flyget för att jag inte hade hämtbåt där jag ville flyga).

http://www.youtube.com/watch?v=IVOIi1gRrNE

http://www.youtube.com/watch?v=EQWiWJfc4EA

http://www.youtube.com/watch?v=DynK1j2EOHw

jocke1963
2015-06-07, 15:31
Det är kul att sjöflyga med goa vänner och bra väder. =)
Del 1, 2 och 3 nedan (har ej flugit fler ggr på vatten,
sålde flyget för att jag inte hade hämtbåt där jag ville

Tyckte jag kände igen det där vraket..
Det råkar inte vara på Bergö?
Hyrde landställe där i flera år (för många år sen)

jocke1963
2015-06-07, 15:57
Nån här som byggt en Mako, förresten?
Den verkar nästan lika populär som Polaris på RCG.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1696964

http://www.wmparkflyers.com/mako-plane-p-35.html

Pelleflygare
2015-06-07, 17:40
Var det den stora ICON A5 på 130 cm. Lite motorsvag så det blev långstartsträcka - men då blir det skalenligt…? Hade nog inga problem med tipp tendenser. Startade snällt i motvind med något + på skevarna. Mjuka landningar krävde lite gaspådrag för att den inte skulle vingtippa. Tappade min - satte på ledbelysning för kvällsflyg. Blev för modig och prövade på en nattlandning på blankvatten gick inte alls att se när den mötte vattenytan. Seawinden har en tendens att fastna innan den stiger - kan det vara ytspänningen?


Intressant läsning Pelleflygare. Jag har också haft ett Icon A5, det upplevde jag dock som väldigt ostadigt.
Eftersom det inte hade några stödpontoner på vingarna ville det tippa ner vingen i vattnet vid minsta bris.
Likaså gjorde motorns moment att flygplanet tenderade att tippa åt sidan vid gaspådrag.
Hur hanterade du dessa problem?
Jag sålde mitt A5 och köpte ett Dynam Seawind istället. Lite trixigt att få upp ur vattnet, möjligt jag har tyngdpunkten fel.
Men väl i luften är det jättekul att flyga det.

Pelleflygare
2015-06-07, 17:45
På inrådan av Ivve så lackar jag insidan på flygkroppen och vingens spryglar mm. innan jag klär dem. Vi får se hur det går - har en bit kvar på det bygget. Funderar på att köpa färdiga vingprofiler i foam till ett kommande Canadair bygge med 2m vingbredd!??


Hoppas man på att få riva upp mycket damm ska man flyga med sprygelvinge.
Det är i stort sett omöjligt att inte ha något microhål som drar in fukt.
Sommar sol och "drivhuseffekt" sätter fart på mögglet.
Det märker man den dag man får så stor skada att man måste riva av klädseln.

Michael
2015-06-07, 19:58
Med min FuncCub har jag flugit drygt 100 timmar sjöflyg hemma från tomten och kan varmt rekommendera FC för detta ändamål. Det är underbart att ljunmma sommarmorgnar/kvällar gå ner till brygganoch flyga en tur. Jag är inbiten metanolflygare, men just för detta ändamål passar eldriften perfekt. Motorljudet kan bära iväg ganska långt över sjön och elmotordriften gör livet behagligare för grannarna som till och med har kommenterat att de tycker det är trevligt att sitta och titta på när jag flyger.
Den enda modifikation jag gjort på FunCuben är att montera två kolfiberstavar mellan flottörerna för att stabilisera deras inbördes läge.
Jag har inte gjort några försök att vattentäta flygplanet. Det håller sig torrt och bra inuti ändå trots diverse öppningar.


52710

jocke1963
2015-06-07, 20:16
Den enda modifikation jag gjort på FunCuben är att montera två kolfiberstavar mellan flottörerna för att stabilisera deras inbördes läge.

Du använder inte vattenrodret som medföljer flottörerna? Behövs ej?

Får nog bli ett par flottörer till min FC snart. [emoji3]

Ålänning
2015-06-07, 20:36
Tyckte jag kände igen det där vraket..
Det råkar inte vara på Bergö?
Hyrde landställe där i flera år (för många år sen)
(hade ju missat en av de tre filmerna, nu är den länkad den med längre upp i tråden).
Bergö, tyvärr inte, detta var vid Färjsundet (man ser bron "till höger"). Det finns runt 1000 registrerade vrak runt Åland (6880 öar ställde till det för sjöfararna förr) och det finns en hel del som är ovan ytan på det där sättet. Kul med en som har "hängt på Åland". =) Finns förresten flera Bergö här.

Andy808
2015-06-07, 22:04
Var nog den lilla Iconen jag hade. Vingspann dryga metern om jag inte minns fel. Motorn upplevde jag som för svag, var väldigt svår att få fart på planet. Ville mest bara ploga genom vattnet.
När det gäller seawinden läste jag på ett utländsk forum om att vissa har förlängt steget en smula och att det då lyfte bättre.
Uppl

Var det den stora ICON A5 på 130 cm. Lite motorsvag så det blev långstartsträcka - men då blir det skalenligt…? Hade nog inga problem med tipp tendenser. Startade snällt i motvind med något + på skevarna. Mjuka landningar krävde lite gaspådrag för att den inte skulle vingtippa. Tappade min - satte på ledbelysning för kvällsflyg. Blev för modig och prövade på en nattlandning på blankvatten gick inte alls att se när den mötte vattenytan. Seawinden har en tendens att fastna innan den stiger - kan det vara ytspänningen?

Michael
2015-06-07, 23:10
Du använder inte vattenrodret som medföljer flottörerna? Behövs ej?

Får nog bli ett par flottörer till min FC snart. [emoji3]

Jag klarar mig utmärkt utan vattenroder. Blåser det är knepet att inte taxa för långsamt. Ge fullt höjdroder och lite gas så gräver flottörernas bakre del ner sig i vattnet och man får väldigt bra kursstabilitet som gör att man taxa säkert även i ganska hård sidvind. Under startförloppet gäller det sedan att efterhand som man successivt drar på gas släppa efter på höjdrodret så att flottörerna går upp på steget samtidigt som höjdrodret hamnar nära neutralläget. Det går under hela startfasen då utmärkt att styra enbart med sidrodret.

För mig fungerar vattenroder dåligt eftersom det finns en del vattenväxtlighet som ett sådant roder gärna trasslar in sig i.

jocke1963
2015-06-08, 00:44
Kul med en som har "hängt på Åland". =) Finns förresten flera Bergö här.

Jo, vi hyrde stuga på norra Bergö i Finström 1997-2002. Åkte över minst en gång i månaden. Saknar det.

McRegor
2015-06-08, 11:53
Flyger en Beaver - S.T Models tillverkar den och den har 152 cm spännvidd - och till den finns det också originalflottörer och jag kan tänka mig att den skulle fungera utmärkt med dessa för det är en mycket trevlig kärra i "hjul-utförandet". Kanske inte riktigt samma typ som Funcub men jag föredrar helt klart Beavern efter att ha flugit båda modellerna. Och dessutom är ju Beavern mycket snyggare. Modellen har funnits med olika tillverkarnamn men är i grunden samma kärra. Kan tyvärr vara lite svår att få tag i numera men denna variant på samma kärra finns i alla fall - https://www.rchobbysweden.se/radiostyrda-flygplan/dynam-dhc-2-beaver-sjoflygplan-arf/
Roger

Pelleflygare
2015-06-08, 15:39
Tänkte inte skaffa någon mer Foamie - så hade Staufenbiel specialpris på en Beaver med flottörer från T2M samma som S.T models. Så nu är den på väg och bör vara flygklar om någon vecka. Grumman Goosen i balsa blir inte klar till midsommar som planerat - men alla större projekt blir ju försenade….


Flyger en Beaver - S.T Models tillverkar den och den har 152 cm spännvidd - och till den finns det också originalflottörer och jag kan tänka mig att den skulle fungera utmärkt med dessa för det är en mycket trevlig kärra i "hjul-utförandet". Kanske inte riktigt samma typ som Funcub men jag föredrar helt klart Beavern efter att ha flugit båda modellerna. Och dessutom är ju Beavern mycket snyggare. Modellen har funnits med olika tillverkarnamn men är i grunden samma kärra. Kan tyvärr vara lite svår att få tag i numera men denna variant på samma kärra finns i alla fall - https://www.rchobbysweden.se/radiostyrda-flygplan/dynam-dhc-2-beaver-sjoflygplan-arf/
Roger

Ålänning
2015-06-08, 19:44
Jo, vi hyrde stuga på norra Bergö i Finström 1997-2002. Åkte över minst en gång i månaden. Saknar det.
Det är dags igen då ;-) http://www.visitaland.com/service_category/stugor-stugbyar/
Vet om en RC-flygare (och UL-flygare) som har stuga där och vet att det är fint ställe att RC-sjöflyga på.

McRegor
2015-06-08, 20:51
Pelleflygare - tror inte du blir besviken för denna modell flyger mycket bra och har inga som helst hyss för sig.
Ibland får man tumma på principerna...:)
Roger

Pelleflygare
2015-06-08, 21:37
Kul, återkommer med flygrapport! /Pelle


Pelleflygare - tror inte du blir besviken för denna modell flyger mycket bra och har inga som helst hyss för sig.
Ibland får man tumma på principerna...:)
Roger

jocke1963
2015-06-08, 22:11
Det är dags igen då ;-)

:thumbup:

McRegor
2015-06-08, 22:58
Själv premiärade jag en Skipper (oblyg HK-kopia på originalet Polaris) ikväll - dock inte på blött underlag utan på vårt gräsfält. Verkar tämligen okritisk men fick ställa ner roderutslagen en hel del.
Hoppas få flyga på lite våtare underlag inom kort...:)
Roger

theailer
2015-06-08, 23:17
Själv premiärade jag en Skipper (oblyg HK-kopia på originalet Polaris) ikväll - dock inte på blött underlag utan på vårt gräsfält. Verkar tämligen okritisk men fick ställa ner roderutslagen en hel del.
Hoppas få flyga på lite våtare underlag inom kort...:)
Roger
Har en nästan färdigställd aqua cat från modelaero.com som ska sjösättas någon gång nästa vecka. Det blir oxo min premiär på vatten [emoji2]

Ted_B
2015-06-09, 00:07
Tänkte inte skaffa någon mer Foamie - så hade Staufenbiel specialpris på en Beaver med flottörer från T2M samma som S.T models. Så nu är den på väg och bör vara flygklar om någon vecka. Grumman Goosen i balsa blir inte klar till midsommar som planerat - men alla större projekt blir ju försenade….
Vad blev totalkostnaden med frakt?

Är den att föredra framför Dynam-modellen McRegor länkar till?

McRegor
2015-06-09, 00:12
Är den att föredra framför Dynam-modellen McRegor länkar till?
Det är nog exakt samma modell (inkl flöttörer) så köp där du får den billigast.
Roger

andWho
2015-06-09, 01:29
Beställde en ST Bäver förra vecka från http://www.brigitte-ritter.de/xtcommerce/product_info.php?info=p6656_Beaver-EP-ARTF.html , billigaste jag kunde hitta. €175.20 med flottörer och frakt. Men dom har inte levererat än...vi får väl se om/när det kommer ngt.
Har sedan tidigare en Parkzone Icon A5 och en Dynam Catalina.Mysigt med sjöflyg.
/A

senmathal
2015-06-09, 07:22
En känd träbåtstillverkare lär ha sagt att trä är ett fantastiskt material att bygga båtar av. Det är formbart, det är vackert, det är starkt men stoppa för allt i världen inte båten i vatten för det tål den inte. Detsamma torde i än högre grad gälla modellflygplan oavsett material :)

Den erfarenhet jag har av att flyga på vatten är med pontonförsett flygplan. Jag gissar att det med et sådant är avgjort mycket enklare att håla elektroniken torr i jämförelse med att att starta och landa på själva flygkroppen med all elektronik närmare vattnet. Med pontoner kommer ju allt en bit upp. Problemet med vatten är att det är nästan omöjligt att hålla ute med att täta på olika sätt medan diverse tätningar tycks ha en fantastisk förmåga att hålla kvar det vatten som väl kommit in. Och vattenånga tränger sig som bekant in i saker och ting på ett mycket effektivare sätt än vattendroppar.

Jag håller på att reparera en 1/4 J3 Cub och till den ligger ett par pontoner och väntar. Jag kommer dock att göra typ tusen starter och landningar på fast mark innan jag dristar mig till att stoppa den i vattnet. Fördelen med en sådan lite större modell är att elektroniken kommer en rejäl bit ifrån vattnet. Så länge man håller sig på rätt köl och ovanför vattenytan så att säga.

/Mats

Pelleflygare
2015-06-09, 07:26
Staufenbiel tar 200 EURO inkl frakt.
http://www.modellhobby.de/Models/Motorplanes/Electric-motorplanes/Electric-motorplanes-made-of-foam/DHC-Beaver-1-51m-PNP-with-Landing-Lights-and-Swimmer-.htm?shop=k_staufenb_e&a=article&ProdNr=085T4599&t=3&c=20070&p=20070


Vad blev totalkostnaden med frakt?

Är den att föredra framför Dynam-modellen McRegor länkar till?

Pelleflygare
2015-06-09, 12:44
Använder du Flaps vid både start och landning? Hur mycket mixar du ner höjdrodret vid full resp halv Flaps? FunCuben skuttar upp ur vattnet med halv Flap efter en knapp meter, däremot så landar den "snyggare" utan Flaps - hur är det med Beavern? Tänkte du kunde hjälpa mig med att "cut some corners"! /Pelle



Pelleflygare - tror inte du blir besviken för denna modell flyger mycket bra och har inga som helst hyss för sig.
Ibland får man tumma på principerna...:)
Roger

McRegor
2015-06-09, 14:32
Använder du Flaps vid både start och landning? Hur mycket mixar du ner höjdrodret vid full resp halv Flaps? FunCuben skuttar upp ur vattnet med halv Flap efter en knapp meter, däremot så landar den "snyggare" utan Flaps - hur är det med Beavern? Tänkte du kunde hjälpa mig med att "cut some corners"! /Pelle
Använder ytterst sällan flapsen av den enkla anledningen att jag inte tycker att dom behövs - i alla fall för mig som flyger på ett vanligt gräsfält och inte sjöflyger Beavern. Jag kan kolla vid tillfälle om och i så fall hur mycket jag mixat dykroder men rakt ur minnet tror jag inte att den reagerade speciellt dramatiskt när man fäller ut klaffarna - i alla fall inte i låg fart. Sen är den faktiskt rätt OK motoriserad - och därmed avser jag att den har en motor med rätt bra effekt vilket inte jämt är fallet med RTF-kärror. Jag kör f ö på 3S2200-ackar vilka för min typ av flygning räcker mycket bra. Batteriutrymmet är lite speciellt och inte så flexibelt utrymmesmässigt (eller för att ändra TP) men med hjul-ställen fungerar den bra utan behov av TP-justeringar med de ackar jag har (Genz Ace).
Roger

jocke1963
2015-06-09, 22:20
Kom på en till kärra jag är sugen på... (varför kan man aldrig nöja sig med de man har...?) :sarcastic:

RC Factory Puddle Star:
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3415

https://youtu.be/tTEefuPE_K0

McRegor
2015-06-09, 23:00
Testade lite mera med flapsen på Beavern ikväll. Flyger man långsamt, som inför en landning t ex, så blir det inga våldsamma hissningar när flapsen fälls ut. I alla fall inte mera än man enkelt kan korrigera. Vid start, när det är mera fart på vispen i nosen, så blir också hisseffekten klart större men efter inmixning av ca: 25 % dykroder så fick man en kompromiss som fungerar vid både start och landning. Vill man vara riktigt noga så kan man ju mixa även med trottelpådrag men personligen tycker jag att det är överkurs på denna snälla kärra. Och som sagt - de allra flesta flygningarna med kärran under de år jag haft den har varit "klafflösa" av den enkla anledningen att jag inte känt nåt behov.
Roger

Pelleflygare
2015-06-10, 13:43
Låter övetygande! Brevbäraren var här för en stund sen med Beavern. La order i torsdag em och har den i handen på tisdagen - Staufenbiel är duktiga på att leverera. Instruktion på tyska och franska - nyttig språkövning. Samtidigt som det är rätt självklart hur den ska skruvas i hop. Återkommer med flygrapport! /Pelle


Testade lite mera med flapsen på Beavern ikväll. Flyger man långsamt, som inför en landning t ex, så blir det inga våldsamma hissningar när flapsen fälls ut. I alla fall inte mera än man enkelt kan korrigera. Vid start, när det är mera fart på vispen i nosen, så blir också hisseffekten klart större men efter inmixning av ca: 25 % dykroder så fick man en kompromiss som fungerar vid både start och landning. Vill man vara riktigt noga så kan man ju mixa även med trottelpådrag men personligen tycker jag att det är överkurs på denna snälla kärra. Och som sagt - de allra flesta flygningarna med kärran under de år jag haft den har varit "klafflösa" av den enkla anledningen att jag inte känt nåt behov.
Roger

McRegor
2015-06-10, 14:49
Hej,
Manual på engelska - http://manuals.hobbico.com/flz/flza4020-22-manual.pdf
Lycka till hälsar
Roger

Pelleflygare
2015-06-10, 23:50
Tackar, nu vinner jag någon timme på monteringen!!


Hej,
Manual på engelska - http://manuals.hobbico.com/flz/flza4020-22-manual.pdf
Lycka till hälsar
Roger

radiocontrol
2015-06-22, 15:41
Kom på en till kärra jag är sugen på... (varför kan man aldrig nöja sig med de man har...?) :sarcastic:

RC Factory Puddle Star:
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3415

https://youtu.be/tTEefuPE_K0

F_n ta dig Jocke... ;)
Jag hade ju förträngt att jag ville ha en sån här...

http://i864.photobucket.com/albums/ab204/epktoms/Puddle%20Star/PuddleStar_1.jpg

jocke1963
2015-06-23, 08:33
Hehe!!

Pelleflygare
2015-06-23, 08:36
Nu är DCH Beavern från T2M (ST-Models) hopskruvad och provflugen. Enkel att sätta ihop bara att skruva. Har nog den snyggaste infästningen av pontonerna i den här klassen av PNP kärror. Några mindre anmärkningar, dekalerna sitter dåligt och vattenrodren kärvade. Det sista måste fungera för att kunna taxa modellen, V-botten på pontonerna och litet roder gör att den annars följer vind och ström. Åtgärdas genom att fila bort gjutskäggen i plasten.

Den flyger snällt, lyfter vid halvgas och kommer in för landning utan några överraskningar. Kör med en 2200 3S ack i batteriluckan som är rätt fix - CG kom rätt utan några justeringar. Modellen hänger med stjärten i svängarna, ska lägga in skevroder diff och ev. mix mot roder. Så går den förhållande vis torrt - en fördel med pontonkärror före flygbåtar. Noterade ESCen var tätad med silikon el dyl. från leverantören.

Här kommer några klipp:


https://youtu.be/PQ2acI-52fc

McRegor
2015-06-23, 09:29
Hej,
Flyg kärran med alla roder så hänger den inte i svängarna - alltså "fuska" inte genom att låta bli att använda sidrodret vid svängar. Dessutom kan du då göra betydligt tajtare svängar med kärran. Tror inte att jag ens använder diffade skevroder men jag flyger som sagt aktivt med alla roder. Kul att den fungerade bra även som sjöflygkärra - men det förvånade mig egentligen inte så mycket med tanke på dess egenskaper som vanlig kärra.
Roger

Pelleflygare
2015-06-23, 11:18
Vännerna på FliteTest kommer med lite handgripliga råd till oss som gärna flyger vid och över vatten:

https://www.youtube.com/watch?v=akG0hruU1ZM#t=288

Pelleflygare
2015-06-28, 20:53
Nu har Beavern fått ett antal starter och landningar. Flyger ännu bättre med skevroder diff - sen blir det ännu roligare när man stöttar med roder. Går även att busa lite med även om roll-rate inte är imponerande. Främst går den härligt torr - smeker man ner den i landningarna så är den torr både över och under vingarna. Kör med ca 30% flaps i start och landning. Hittills den bästa pontonkärran jag flugit i den storleksklassen.


Hej,
Flyg kärran med alla roder så hänger den inte i svängarna - alltså "fuska" inte genom att låta bli att använda sidrodret vid svängar. Dessutom kan du då göra betydligt tajtare svängar med kärran. Tror inte att jag ens använder diffade skevroder men jag flyger som sagt aktivt med alla roder. Kul att den fungerade bra även som sjöflygkärra - men det förvånade mig egentligen inte så mycket med tanke på dess egenskaper som vanlig kärra.
Roger

sundqvistjohan
2015-06-29, 01:08
Litet och lätt, kräver inte lång start och landning = FunCub

https://www.youtube.com/watch?v=q1V5IpGNCJk

Vanliga Cubar går också bra (1/4 skala och 40-size)


https://www.youtube.com/watch?v=84sclW5k14U