handdator

Visa fullständig version : Mobiusproblem



Boopidoo
2015-06-12, 14:46
Har en mobius med B-linsen (dvs vidvinkel) som inte riktigt vill fungera som den ska. Troligtvis har det säkert något med minneskortet att köra med eftersom jag inte lyckas lösa det så återstår två alternativ:

- fråga om någon på forumet vet hur man ska lösa det
- slumpa iväg den billigt

Problemet jag har är att vid inspelning så börjar den, som sig bör, att blinka med gul lampa. Sen efter någon minut så har blinkningen sltat och den lyser med fast sken och den verkar låsa sig, det går dock att slå av den. Har testat att byta SD-kort samt flasha till ny firmware men problemet kvarstår. Min andra Mobius (normallins) klarar av bägge SD-korten utan problem.

vagaboga
2015-06-12, 22:33
Jag har haft samma problem idag, inte hunnit gräva i det ännu.

vagaboga
2015-06-15, 09:15
Det visade sig att min ubskontakt i kameran var dålig, så den inte laddat som den ska och windows inte fått kontakt med den när jag anslutit den till datorn. Kan hänga ihop med hur jag envisas med att flyga in i betongpelare och annat hårt. Pillade lite försiktigt på stiften med en nål, nu fungerar den som den ska igen.

Boopidoo
2015-06-15, 09:29
Ok, nja då är det inte samma problem som jag har. Det är inga problem att ansluta till datorn, den bara vägrar spela in.

vagaboga
2015-06-15, 10:25
Nu är felet tillbaka igen. Den startar inspelning, blinkar oranget i några sekunder sen slocknar lederna. När jag fick kontakt med den i datorn igår ominstallerade jag firmware formaterade minneskortet och laddade fullt.
Nu lyser den bara grönt när jag ansluter den till datorn. Men dyker inte upp som usbenhet, windows säger inte ens till längre, har väl gett upp ;)
Ska köpa ett minneskort till, återkommer med resultat.

Jono
2015-06-15, 10:43
Från manualen:

Q. When the camera is turned on, the blue LED turns on. It may turn off after a second or two. The Mode and Shutter buttons don't react and I can't take any video or pictures. The camera is also not recognized by my PC as a removable drive. When connected to the PC the green LED may be on or off. The red LED may also blink 3 times while the camera turns off.A. The lens module ribbon cable is not connected properly or the lens module is damaged.


Hade samma fel, tog loss och satte dit flatkabeln till linsen sen funkade kameran igen.
Kan vara värt att testa.




Nu är felet tillbaka igen. Den startar inspelning, blinkar oranget i några sekunder sen slocknar lederna. När jag fick kontakt med den i datorn igår ominstallerade jag firmware formaterade minneskortet och laddade fullt.
Nu lyser den bara grönt när jag ansluter den till datorn. Men dyker inte upp som usbenhet, windows säger inte ens till längre, har väl gett upp ;)
Ska köpa ett minneskort till, återkommer med resultat.

vagaboga
2015-06-15, 16:29
Från manualen:

Q. When the camera is turned on, the blue LED turns on. It may turn off after a second or two. The Mode and Shutter buttons don't react and I can't take any video or pictures. The camera is also not recognized by my PC as a removable drive. When connected to the PC the green LED may be on or off. The red LED may also blink 3 times while the camera turns off.A. The lens module ribbon cable is not connected properly or the lens module is damaged.


Hade samma fel, tog loss och satte dit flatkabeln till linsen sen funkade kameran igen.
Kan vara värt att testa.


Nu har jag testat allt, typ. Efter jag tagit bort flatkabeln och rengjort den verkade det ett tag som den faktiskt fungerade. Men efter någon minut slocknade led-en igen och inget sparas på minneskortet (ett alldeles nytt från samsung). Testat lite att köra den som webcam, fungerar en liten stund sen försvinner bilden och fast orange led samt röd på baksidan lyser. Har även testat fyra olika kablar och alla usb kontakter på två olika datorer.
Frustrerande, kanske beställa en ny kameramodul, eller en ny mobius direkt ist?

KJ!
2015-06-15, 21:27
Det här hjälpte mig med mobius å Sd kort

In-Camera Formatting
The Camera contains a built-in formatter which may be used to format the SD card. In-Camera formatting is best done using mSetup.exe (see below) but can also be done asfollows:


Connect the camera to an External USB power supply or to a PC as a Removabledisk (see above).

Press and hold down the Mode button. DO NOT RELEASE the button until afterthe next steps are completed.

Disconnect the camera from the power supply or the computer.

The yellow LED will blink for a few seconds followed by three blinks of the red LED,
after which the camera will turn off. You must wait until you see the red LED blink
three times.

Release the Mode button.
►In firmware versions up to v2.03 cards with a capacity greater than 32GB will beformatted with exFAT. All other cards will be formatted as FAT32. See the note about usingexFAT in older operating systems in the Description.

vagaboga
2015-06-16, 10:42
Det här hjälpte mig med mobius å Sd kort

In-Camera Formatting
The Camera contains a built-in formatter which may be used to format the SD card. In-Camera formatting is best done using mSetup.exe (see below) but can also be done asfollows:



Connect the camera to an External USB power supply or to a PC as a Removabledisk (see above).
Press and hold down the Mode button. DO NOT RELEASE the button until afterthe next steps are completed.
Disconnect the camera from the power supply or the computer.
The yellow LED will blink for a few seconds followed by three blinks of the red LED,
after which the camera will turn off. You must wait until you see the red LED blink
three times.
Release the Mode button.
►In firmware versions up to v2.03 cards with a capacity greater than 32GB will beformatted with exFAT. All other cards will be formatted as FAT32. See the note about usingexFAT in older operating systems in the Description.



Jag har haft kontakt med kameran och korten och lyckats formatera dom i mobius egen programvara några gånger, så det är nog inte det.
Har beställt en ny kameramodul, lite billigare än en helt ny mobius, runt 250kr tror jag den kostade. Från Kina dock, så dröjer nog ett tag. Återkommer när jag installerat den.

Tack för alla tips!

vagaboga
2015-06-26, 13:23
Kameramodulbyte hjälpte inte, beställer ny mobius.

remsan
2015-06-26, 20:42
Testa en grej till innan det.
Baka den för 200-225 gradei u ungnen för 6-8 minuter.
de trasiga lödningar kommer att reparera sig med 99% sannolikhet.
Men micken kommer att paja. Köp en från elfa för några kronor o sätt dit den istället efter bakelse.



Kameramodulbyte hjälpte inte, beställer ny mobius.

remsan
2015-06-26, 20:44
Råkade för samma problem. Efter krasch så fungerade den inte till 100%. Köpte nytt battery, ny kamera modul, inget hjälpte.
Hittade på nätet andra som bakade sina Mobius. Den dan jag fixade min var 3 andra på facebook forumet som bakade sina.
Alla fick igång de :)


Kameramodulbyte hjälpte inte, beställer ny mobius.

vagaboga
2015-06-26, 21:32
Det ska jag testa! Tack för tipset

carlsson85
2015-06-27, 20:44
Om du inte får igång den så köper jag gärna linsen! Råkade repa min vid en krasch..

vagaboga
2015-06-28, 22:20
Det fungerade tyvärr inte att baka kretskortet så beställde en ny kamera. För framtida referenser så var det rätt lätt att löda av mikrofonen, så den inte förolyckas i ugnen :)


Om du inte får igång den så köper jag gärna linsen! Råkade repa min vid en krasch..
Min förra lins är också rätt repad och den nya kameran beställde jag med den "vanliga" linsen, tänkte det kunde vara bra att ha två olika. Så planen var att använda den nya extralinsen.
Här köpte jag kameramodulen http://www.ebay.com/itm/151570716045?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Fick den inom en vecka.

Nu är jag väldigt nyfiken på Panasonic HX A1, 45g!

remsan
2015-06-29, 13:48
Tråkigt för Mobius kortet.

Jag har nog en ny lins, men den är C-typen. Aldrig installerat eftersom det var inte linsen som var mitt problem.


Om du inte får igång den så köper jag gärna linsen! Råkade repa min vid en krasch..