handdator

Visa fullständig version : Futaba 14 SG



Uno
2015-06-18, 19:46
Har tidigare använt en Futaba T8 FG sändare och skulle nu byta till Futaba 14SG i min Draken. Efter att ha mätt alla roderutslag använt vid tidigare flygningar matade jag in alla värden från 8:an till 14-sändaren och det var inte så lyckat.
I båda fallen använder jag Modell typ Aerplane, flying wing 2 servon ailron rudder normal. Jag använder en mottagare som heter 6208SB. enl instr är kanalerna.
1 Ail
2VPP
3 THR
4 Rudder
5 Gear
6 Ail2
7 Aux6
8 Aux5

I sändaren finns en 9:e kanal Elevator + ett antal till.
Jag försöker sätta servoarmarna så jag behöver subtrimma så lite som möjligt. På skevrodren kan jag såtta travelrate till det jag vill men inte på höjdrodren. Skulle vilja kunna sätta ATV så att jag kunde justera höjdroderhalvorna.

Manualen är ju mycket omfattande men beskriver inte hur man tunar en deltavinge. Finns det någon fix

kb
2015-06-18, 20:47
Hej Uno.
Jag har följande uppsättning i T14SG till min 35a.
Har inte flugit så det skall säkert en del finjusteringar till.

Type: Airplane /flying wing/2ail/2flap/rudder.normal.

1. Ail 1 , J1 , normal
2. Ail 2 , J1 , reverse
3. Thr , J3 , norm
4. Rudd J4 , norm
5. Gear , Sw E , norm
6. Elev 1, J2 , norm
7. Elev 2, J2, norm
8. Brakes, LS aux1

Mix1 On. Ele to Ail1 +70 / +70
Mix2 On. Ele to Ail2 -70 / - 70

Dual rate:
Ail : Sw-A upp = 100/ Prog - 40
Mitt+ned = 70 / pr - 40
Elev: Sw - B upp = 100 /pr -40
Mitt+ned = 70 / pr-40
Rudd: Sw - C. upp = 100 / pr -50
Mitt + ned = 70 /pr - 40

Mvh Kent

Uno
2015-06-19, 09:56
Tack för Din info Kent. Har Du ett servo till varje vinge? Sätter Du dom i kanal 1 och 6 i mottagaren? Skall prova Din inställning.
Glad midsommar Uno.

Kenny
2015-06-19, 15:37
Ställde nyligen in en Viggen åt en vän med den kanaluppsättning du beskrivit.
Du behöver inte använda extra mixrar. Radion har dessa förprogramerade i "Flying Wing"

Flying Wing 2 servon, rudd normal:
Ställ in servo rev först, det kan se ut som om höjd och skev kommer på fel spakrörelse om ett servo går fel.

Ställ in max utslag på höjdroder i "Linkage Menu" - "End Point".

För skevrodrens rörelse skall du gå till "Model Menu" sid1 meny "Ail Diff". Här ställer du skevrodrens maxrörelse upp och ned individuellt.

Vi använde inte dual rate men jag skulle tro att det funkar som vanligt.

kb
2015-06-20, 11:32
Hej Uno.
Min uppsättning är med två servon per vinge.
Yttre halvan (skev) har eget servo och innerhalvan eget servo.
Skeven sitter i kanal 1+2 och höjd i 6+7 enligt listan tidigare
Då kan man reglera dessa till olika utslag om man vill.
Glad midsommar till dig också
Kent

kb
2015-06-20, 14:38
Hej igen Uno.
Jag såg att jag hade en annan uppsättning som är för ett servo per vinge.
Model type: Airplane / Flying wing / 2 Ail+ 1 Flap / Rudder normal.
Funktion: ctrl Trim
1. Ail J1 Ti
2. Ail2 -- --
3. Thr J3 T3
4. Rud J4 T4
5. Gear Sw-SE --
6. Ele J2 T2
7. Aux2 LS -- (Brakes)
8. Aux5 -- LD (Noshjulstyrning trimmas med LD utan att ändra rudder)Trim =-20%
9. Ele J2 T2 (skall ej kopplas i mottagaren)
Programmix för att få noshjulet att styra med sidoroder vid ställ ute och centrera och ej styra med
sidorodret vid ställ uppe.
Mix 1.
ON : Rud to AUX5
page1/2: +70/+70 ger mindre eller önskat utslag till nosstyrservot.
Page2/2: Sw SE on/off/off

Mix : Ele to Camber
ail 1 Ail 2
-100 -100
-100 -100
Flap
1 -100
2 -100

alttid on Sw --

I mixen aildiff kan du välja mindre skev än höjd
f.ex left right
Ail 60% 60%
Ail2 60% 60%

Mottagarinkoppling.
Kanal
1. Ail
2. Ail
3. Thr
4. Rud
5. Gear
6. Batteri
7. Brakes
8. Nosehjulstyrn.

Detta verkar fungera vid test i hobbyrummet men en del värden skall naturligtvis justeras efter behov av utslag mm.

Hälsningar Kent

Uno
2015-06-20, 16:41
Tack båda två. Ailron diff tror jag löser mina problem. När sviterna efter sillen och midsommardagens gäster försvunnit skall jag sätta två servon på skrivbordet och kolla. Skall göra samma sak med I-gyrot också på skrivbordet.
Mvh Uno.

Uno
2015-06-21, 18:31
Tack Kenny!
Har testat lite. Airplane Flying Wing , 2 servo rudder normal. In linkage menu hittar jag ELEV först i kanal 9 i sändaren. Inget händer när jag försöker ändra utslag där. Ej heller i samma meny på kanal 2 som heter VPP. Använder en mottagare som heter R 6208 SB som alltså är 8 kanaler med möjlighet till S-bus. Däremot kan jag justera höjdrodret i Dual Rate. För skevrodren kan jag justera i Ailron Diff.
Med vänlig hälsning Uno.

kb
2015-06-21, 19:49
Hej Uno.
Jag har samma mottagare.
Kanal 9 är bara en fiktiv kanal i sändaren som används för mixning och det skal inte användas någon nionde kanal i mottagaren.
Se min beskrivning från sist. Kanal 2 skall ej vara VPP utan ändras till Ail2 och inte kopplas till någon spak. Och i mottagaren sätter du ail2 i kanal 2.
Funktion 6 i sändaren kopplar du till J2 / T2
Funktion 9 i sändaren kopplar du också till J2 /T2.
Mixen ELE to Camber skall vara aktiv.
Lycka till Kent
Ps: Du får gärna ringa om du vill att vi tar inställningarna systematiskt.
Jag sänder ett PM.

Kenny
2015-06-21, 21:40
Hej Uno,

Jag har tyvärr inte sändare och flp tillgängligt nu, men jag har kollat i den aktuella sändaren på distans och det blev lite fel i första beskrivningen,

Det är i meny linkage - endpoint - Ail (kan 1) samt Ail 2 (kan 6) som jag ställde in höjdroderutslaget, därefter gick jag till Ail Diff och justerade skevrodren. Jag drog full höjd respektive full dyk och ställde ett roder i taget.

Mottagaren var en 7-kan, men det är samma kanalföljd.

Du skall inte behöva trixa med Dual rate,

Det går att ställa alla roderutslag individuellt per roder med dessa två menyer.

Uno
2015-06-24, 22:56
Tack för Era råd. Har nu lyckats ställa in min Draken med min Futaba 14 SG. Har använt flying Wing med 2 ailron och normal rudder. Sedan gjorde jag som Du sa Kenny. Höjdrodetutslag via endpoint menyn och skevroderutslag med hjälp av aildifferential.
Sedan har jag använt Dual Rate och Exponential på normalt sätt. Mix från 4 till 7 för sida och noshjul. Justera noshjul med vridpot och Elev dyk till kanal 8 för hjulbromsar. Gear på kanal 5 och samtidigt som infällning startar timern. Till turbinen använder jag idle down via en switch. Nästa utmaning blir att installera ett Powerbox I-gyro. Vore tacksam om någon har råd om det. Vill Du ha dom utslag jag flugit med Kent så hör av Dej.