handdator

Visa fullständig version : Läckage i tryckluftställ.



Keny
2015-06-24, 13:32
Någon som vet om det finns någon vätska till tryckluftsystem för tätning av småläckage. Kan inte hitta läckaget. Har bytt alla slangar och även växlingsventil, så felet ligger väl i någon cylinderanslutning.

bokis
2015-06-24, 15:31
...därav att jag testar allt vad elställ heter..Kan det vara så att det är o-ringen på kolven tro?
Ny O-ring där o en smula vaselin kan bota det,gammalt indiantrick.
Annars så kan det vara värt o kolla om det bubblar runt nipplarna på cylindern med lite "snålvatten" (saliv),
har nog haft några såna läckor åsså samt ESM :s luftburkar som inte håller tätt mellan burken och "ändan".
Någon vätska känner jag tyvärr inte till..

John_Eriksson
2015-06-24, 15:48
Hej.

Blanda en stadig dos diskmedel och vatten (såpvatten) droppa detta vatten på de ställen du tror släpper ut luft. Om det finns läckage så kommer det att bildas stora "såpbubblor" som syns mycket bra. I mitt tycke är det bättre för att kontrollera läckage än "saliv metoden" även om det visar sig på samma sätt.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.

Fyhren
2015-06-24, 21:25
Hej

Råkade en gång ut för att en intern läcka fanns i en cylinger. Det var skruven mitt i kolven som lossnat så luft smet förbi från cylinderns ena sida till den andra. Höll på att bli vansinnig innan jag förstod felet och kunde fixa det.

Hej
Peder Fyhr

Keny
2015-06-25, 07:50
Tack för tips. Jag har en flaska läckspray för gasol som jag kan kolla med som första punkt.

JB
2015-06-25, 09:09
Hej
Ett bra sätt att underhålla ett luftsystem är att tillsätta lite siliconolja med jämna mellanrum, det både tätar och smörjer. systemet. Säljs tex av LP Agentur i Sthlm.

//
Jonas

tångarne
2015-06-25, 17:48
Stötdämpareolja till buggybilar finns i olika viskositet, finns hos de flesta hobbyhandlare

lennart wiklund
2015-08-04, 22:58
Jag fick tipset av Hasse Ask i Söderhamn jag Keny,några droppar vanlig motorolja. Och det funkar ypperligt! Mina ställ är täta efter fyra år av denna kur!

Keny
2015-08-05, 08:31
Tack för tipset!

Ålänning
2015-08-05, 08:59
Om allt är löst på bordet, doppa det i vatten. Rekommenderas dock väldigt inte om allt är monterat i ett flyg... ! :-D
Hur kan olja täta?

Kenneth E
2015-08-05, 10:06
Det finns olja att droppa på så o-ringarna sväller en aning.