handdator

Visa fullständig version : Esc 120A Mantis



MagnusStrömqvist
2015-06-24, 20:05
Ok, börjar skaffa lite maskiner med mer kräm i nu och lite konfunderad över nedanstående esc. Kärran skall gå på 8s och esc är en Mantis opto 120A HV. Jag har förstått opto grejen och tänker ta bort den röda kabeln i 3kabel ledningen och sätta in en 12A BEC då det är rätt kraftiga servon i kärran (180cm SBach med Turnigy 160 motor).
De enkla röda ledningen mellan batteri + och -, skall den splicas in på escns röda + eller var? Och antar att det är en "gnistdödare" men lite osäker på var den skall in.

52980

MagnusStrömqvist
2015-06-24, 20:20
Aha, hittade en guide på youtube nu. Man sätter en splicing på röda + på batteriet med separat kontakt.
Kopplar in svart huvudledning från batteri till esc först, sedan extra kontakten med splicningen till den röda tunna från escn jag undrar om, sedan röda huvudledningen esc till batteri. Så slipper man gnistbildning,
Är det korrekt?
Är det nödvändigt med 8s eller mer på 10 och 12s?
Och sista frågan, den BEC jag skall sätta in har ju en + och en - . + ersätter ju + från opton 3 kabeln, men var går -? Splicar jag den med - från escn så den också går in i Mottagaren?

MagnusStrömqvist
2015-06-25, 19:54
Nehe... Ingen som har koll på lite tyngre escs?

Jorgen
2015-06-26, 10:02
Udda lösning för antispark, tvingar ju en att använda separata bullets. Men jag blir orolig över det när de lägger till en sådan funktion och jag skulle använt den, kanske de märkt att reglaget är ömtåligt? Att sedan manualen säger att antispark kabeln skall kopplas bort efter att man gjort huvudanslutningen verkar också väldigt skumt.

Om du trivs med separata bullets så är det väl frid och fröjd men jag hade använt en liten tvåpolig kontakt för antispark och sedan en stor tvåpolig för huvudanslutningen.

Din BEC kopplas till en ledig port på mottagaren precis som vanligt, om du inte har någon separat batteriingång eller ledig port på mottagaren så behöver du så klart splica ihop jorden med den från fartreglaget och använda den lediga 5v pinnen i den kontakten.

freddan_6
2015-06-26, 10:27
Aldrig hört talas om Mantis, är det verkligen ett lågprismärke du vill använda till HV?

andWho
2015-06-26, 13:51
Ta inte bort den röda ledningen i servokabeln, låt den vara kvar. Om det är en äkta "Opto"-ESC så gör den ingen skada, den kan t.o.m. vara nödvändig beroende på vilken typ av optokopplare det är. Det kan sitta ett transistor-steg som buffer innan opto-kopplaren som behöver +5V matning.
Gör det inte krångligare än nödvändigt, låt den vara.

Det är snarare så att om det INTE varit en "Opto-ESC", och du vill ha separat BEC, så ska den röda kabel tas bort. Annars inte.
/A

MagnusStrömqvist
2015-06-26, 15:57
ZTW är märket - http://www.mbs-rcmodels.se/fartreglage/ztw-120aopto-hv/
Skall vara rätt ok och testat några av deras mindre fartreglage med bra resultat. Fått bra recensioner också. Inget Castle förståss, men det får jag leva med.
Ja, börjat förstå nu när jag läst på mer att 3kabeln skall behållas intakt. Då den matar ström till escn. Och 6v in i mottagaren genom annan källa. Tror jag skippar den röda enkelkabeln helt och hållet och lever med att det gnistrar till vid kontakt.

Tack för hjälpen!

freddan_6
2015-06-26, 16:31
Du kan i och för sig använda XT90S, XT90-varianten med anti-gnist. Räcker inte en kontakt på grund av strömmarna kan man använda två, en för plus och en för minus.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__61690__XT90_S_Anti_Spark_Connector_2pairs_bag_.h tml

andWho
2015-06-26, 17:21
Eller dom här: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__42825__7mm_AS150_Anti_Spark_Self_Insulating_Gold _Bullet_Connector_2_Pairs_.html
/A