handdator

Visa fullständig version : Dags för ett FPV-förbund?



martinkellner0
2015-06-28, 02:20
Efter diverse diskussioner angående FPV utom synhåll med personer som säger't sig företräda RCFF tycks det klart att sagda förbund inte har ngt intresse av att driva på för att FPV ska bli lagligt utom i ytterst begränsade former. Därför ställer jag ett antal öppna frågor till samtliga FPV-flygare i Sverige:

1. Upplever ni att RCFF driver de frågor som är relevanta för er?

2. Om inte, vilka frågor skulle ni bilda att RCFF drev?

3. Om ni svarar nej på fråga 1, är det bäst att försöka förändra RCFF inifrån eller bör det bildas ett FPV-förbund som driver FPV-relaterade frågor?

McRegor
2015-06-28, 09:34
Om du hade lite bättre koll på historiken så skulle du finna att motsvarande frågor varit uppe för diskussion många gånger men det har i samtliga dessa fallit på det faktum att det inte finns nån som vill ställa upp med egen tid och driva dessa frågor gentemot bl a TS - nåt man måste tolka som att "nån annan" skall driva detta för att tillfredsställa ett relativt fåtal av alla modellflygare. Glöm inte att allt förbundsarbete utförs på ideell basis och är det frågor som redan från början kan anses väldigt svåra att ta sig igenom så blir inte incitamentet större för de som förbundsmässigt jobbar med modellflygfrågor och inte bara ställer krav på förbunden - utan att i många fall ens vara med i dessa organisationer.Och bland de som använder dessa farkoster yrkesmässigt så finns det redan en organisation. Sen måste du nog acceptera att det måste finnas en enkel och lättförståelig definition på modellflyg - annars lär vi bli avsevärt mycket mera reglerade och det tror jag ingen modellflygare är intresserad av. Men du får väl starta upp ett FPV-förbund för amatörer där er huvudsakliga fråga är att försöka få möjlighet att flyga utanför LOS - för FPV-flyg inom LOS hanteras ju redan av befintliga förbund.
Lycka till med uppstarten av det nya förbundet och lyckas ni i era intentioner så är det bara att gratulera er - men var beredd på mycket och hårt jobb.
Roger

martinkellner0
2015-06-28, 09:47
Nu var jag ju ute efter svar på enkla frågor för att sondera terrängen lite, inte efter negativa kommentarer. Jag är beredd att lägga en del jobb om det finns fler som vill jobba tillsammans med mig och jag tror att det finns ngt slags förutsättning för att lyckas. Detta skulle jag kunna göra inom ramen för RCFF om jag uppfattar att det finns ett sådant intresse men så tycks inte vara fallet (ni som inte följt mitt och McRegors tidigare meningsutbyte, se tråden "ännu en idiot"). Därmed finns det ingen som driver de frågor som jag vill driva och slutsatsen är kanske att det behövs ett annat forum. Det jag vill med den här tråden är att undersöka hur stort intresset är. Hädanefter tycker jag att ni som inte är intresserade av att jobba positivt åt det håll jag vill jobba åt kan hålla er i trådar av typen "ännu en idiot" där ni kan fortsätta räcka ned på FPV-flygare bäst ni vill.

McRegor
2015-06-28, 10:10
Eftersom det redan konstaterats att varken SMFF eller RCFF knappast kommer att driva "utanför LOS-frågan" p g a att man känner till problematiken att ta sig igenom de hinder som finns så tror jag att din enda möjlighet är att starta ett eget förbund och försöka den vägen. Ove (AM) är liksom ingen duvunge när det gäller flyg och säkerhet eftersom det varit hans profession under många år så hans insikt i dessa frågor får man nog betrakta som stor och trovärdig.
Sen inbillar jag mig att vem som helst har rätt att kommentera i trådar på RC-flyg - t o m vi som är medlemmar i RCFF.
Så att starta ett eget förbund kan du nog ta som ett gott råd om denna fråga är central för dig och du vill se en relativt snar uppstart av dessa diskussioner med TS och andra myndigheter. Sen är det ju EU-direktiv på gång dessutom och blir dessa snarlika det nuvarande regelverket i Sverige så lär det inte öka möjligheten till framgång med "utanför LOS-flygning". Men det vet vi ju inte ännu så vi får väl se vad det blir när det är en realitet.
Däremot har ju Bokis lovat att ta tag i detta med FPV-racefrågan som antagligen är enklare att lösa eftersom det i praktiken är relativt korta avstånd och mycket låga höjder så den frågan hoppas jag att det går att finna en lösning på och det förhoppningsvis relativt snart.
Likaså borde det ju kunna vara OK att flyga inom kontrollerat område så länge som man håller sig under omgivande bebyggelses höjd så även den frågan kanske vore nåt att dryfta med TS...
Roger

martinkellner0
2015-06-28, 10:18
Bra att vi är överens om att vi inte är överens åtminstone. Jag inser också att ett eventuellt FPV-förbund skulle krävs mkt arbete men det kan det ju vara värt om det finns ngn chans att lyckas. Måste dock se om intresset finns, som sagt.

Kenneth E
2015-06-28, 11:53
Vill du arbeta för FPV i Sverige kan du gå med i UAV Sweden, där tar de säkert emot ditt ideella arbete mot myndigheterna och jag ser fram emot en stor förbättring till nästa år, lycka till.

martinkellner0
2015-06-28, 11:59
Du menar UAS Sweden? Tack för tipset! Vid en första snabbtitt ser det ut som att det är för de som flyger professionellt men jag ska kolla mer och kanske även kontakta dem.

Kenneth E
2015-06-28, 12:19
Det är till för de som flyger professionellt och det måste du göra för att flyga UAV.

bokis
2015-06-28, 13:03
Du kan läsa den här tråden så kanske du kan hitta arbetsvilliga själsfränder.
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/44883-Verkar-som-TS-har-uppdaterat-sina-regler

martinkellner0
2015-06-28, 16:25
Tack! Det ska jag göra.

martinkellner0
2015-06-28, 16:40
Det är till för de som flyger professionellt och det måste du göra för att flyga UAV.
Menar du att man måste använda det i jobbet för att få tillstånd eller att man måste ha ett tillstånd bara? För det UAS Sweden kräver av sina medlemmar tycks vara att man har tillstånd.

Kenneth E
2015-06-28, 16:55
Har

Kenneth E
2015-06-28, 16:58
Har tillstånd skall det vara. Vi var många som ville gå med för att kunna påverka men de krävde att alls skulle ha tillstånd och va jag vet så fick de inga fler medlemmar som för frågan om fpv flyget

martinkellner0
2015-06-28, 20:44
HM.... Är det svårt att få ett tillstånd för klass 1A tro?

UndCon
2015-06-28, 23:50
Det blir bara ett papper i handen och en massa regler att följa.

Jag vet många på tillståndslistan som inte följer de regler de skrivit på att göra.

Jag har haft tillstånd men valt att inte förnya det då det bara kostar en massa pengar - speciellt om man inte får in pengar på sin typ av flygning då all uppdragsflygning kräver tillstånd.

martinkellner0
2015-06-29, 00:05
Tänkte om man skulle skaffa det för att gå vara med i UAS Sweden och kunna påverka därifrån men om det är dyrt så...

UndCon
2015-06-29, 00:16
När jag skaffade mitt så informerades det inte ens på deras hemsida om att det kostade att söka... (och kanske få avslag) Det damp bara ner en räkning på flera tusen i brevlådan.

Det informerades inte heller om att det skulle bli en återkommande avgift så det har diskuterats en hel del om detta och det har de givetvis lag till på hemsidan sedan dess...

Eftersom jag inte flyger på uppdrag för att tjäna pengar så är det bara utlägg på flera tusen om året i avgifter + försäkringar (Den är ett av deras krav)

Zallisen
2015-06-29, 00:18
1. Nej det är inte lönt att ens försöka skaffa, det kostar flera tusen bara att "ansöka" om det, utan garanti att du får det.

2. Nej det innebär inte någonting att ha tillståndet för inga av de personerna som har det följer reglerna ändå, så det spelar ju ingen roll om man har det eller ej såvida man inte vill känna sig viktig.

Angående mitt påstående hurvida de som har licens följer alla reglerna är det ganska uppenbart att de absolut inte gör det för listan över bestämmelser som ska följas är fullkomligt absurd och orealistisk. Den får det att framstå som om man måste förebereda sig en hel månad innan och ha en hel besättning med sig för att göra ett litet filmuppdrag på en kvart.
Läs "hela" listan med bestämmelser som ska följas https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2014_45_kons.pdf

simonarvestrand
2015-06-29, 14:37
har för mig det va 3500 i ansökan och sedan 1000/ år i tre år som tillståndet gäller sedan får man söka nytt.
ta siffrorna med en nypa salt för det va ett tag sedan jag kikade.

För mig som hade en tanke på ett par uppdrag / år max så hoppade jag det direkt innan ansökan.

MagnusStrömqvist
2015-06-29, 19:33
Martin Kellner- Du är inte ensam, slösa inte mer tid på detta forum. De har redan bevisat sitt värde.
Du är välkommen att kontakta mig. Med vänlig hälsning, Magnus Strömqvist

martinkellner0
2015-06-29, 19:39
Martin Kellner- Du är inte ensam, slösa inte mer tid på detta forum. De har redan bevisat sitt värde.
Du är välkommen att kontakta mig. Med vänlig hälsning, Magnus Strömqvist
Att diskutera här är en svår balansgång för så fort man försöker få igång en positiv och konstruktiv debatt runt FPV och hur man ska påverka myndigheterna så är ngn gammal räv för och påpekar hur "orealistiskt" det är etc. Det svåra är att ignorera dessa inlägg och fokusera på de positiva.

simonarvestrand
2015-06-29, 21:04
Martin Kellner- Du är inte ensam, slösa inte mer tid på detta forum. De har redan bevisat sitt värde.
Du är välkommen att kontakta mig. Med vänlig hälsning, Magnus Strömqvist

Det finns många här som vill hjälpa till i denna diskussion.
Om det finns folk som kan ta en ledande roll i detta så är jag gärna med och stödjer

En kort fråga bara. Va i hela världen gör du på detta forum Magnus då du mer än en gång berättat hur dåligt det är ?

MagnusStrömqvist
2015-06-29, 21:19
Ser till att FPV i Sverige har en framtid.

Kenneth E
2015-06-29, 22:01
Magnus jag blev intresserad, skicka gärna ett om.

Boopidoo
2015-06-30, 01:25
Äsch Martin, jag tycker att du har sunda idéer och skulle som RCFF medlem uppskatta om du bidrog med ditt arbete inom förbundet, låt inte nej-sägarna påverka dig. Det har tidigare talats mycket om säkerhet men än har ingen presenterat ens ett utkast på säkerhetsanalys värt namnet så när FPV påstås vara farligare än övriga RC-genrer är det tyckande, absolut inget annat.

Men, vill du bedriva arbete inom RCFF bör du bli medlem. Varför inte försöka ta en plats i styrelsen?

martinkellner0
2015-06-30, 06:52
Tack, känns ju roligt. Min tanke nu är att ta en diskussion med de likasinnade jag kan hitta för att försöka göra ngt slags gemensam sak. Antingen påverka RCFF inifrån eller starta ett nytt förbund, beroende på vilket som ter sig som det bästa alternativet för att få en plattform som man kan använda för att påverka myndigheterna. Den som vill vara med i en sådan diskussion (som ska vara konstruktiv och inte i första hand gå ut på att sitta och gnälla på RCFF) är välkommen att höra av sig, antingen genom ett inlägg i denna tråd eller genom ett PM till mig.

MasterZap
2015-06-30, 16:48
Inom förbundet känns vettigare än utan, men det är ändå lite sorgligt när "rävar" i förbundet är så uttalat negativa.... och om dessa "rävar" har för mycket att säga till om kanske utanför är bättre - vad vet jag?

/Z

martinkellner0
2015-07-01, 16:59
Ungefär så jag känner också. Svårt att veta. Oavsett vilket, skulle fi kunna tänka dig att jobba med sådana här frågor på frivillig basis?

AM
2015-07-01, 19:03
Jag tycker inte vi som är av annan åsikt motarbetar dig Martin. Verkligheten är tyvärr sådan att chansen att exempelvis få tillstånd att köra en F1-bil i Stockholmtrafiken är större än att TS skulle släppa på regelverket kring Drönare/UAS/FPV.

Tråkigt - Javisst - men det är så verkligheten ser ut. Och reglerna kommer sannolikt att skärpas med tiden.

Boopidoo
2015-07-01, 19:26
@AM
UAS är inte samma som FPV. Drönare kan lika gärna vara UAS som vanliga modellflygplan. Varken UAS eller drönare behöver ha något som helst att göra med FPV. Vänligen gör korrekt distinktion mellan dessa och särskilj inte FPV och drönare per automatik från modellflygplan då detta inte är korrekt.

Klart att det kan ske förändringar och du har ju själv föreslagit hur detta kan göras mha NOTAM och eventuellt permanenta tillstånd vid klubbar och hänvisar till segelflyget. På samma vis som för segelflyget borde även sektorer kunna avdelas för flygning BLOS. Även racing på korta avstånd borde vara ett område där TS inte lär vara omöjliga avseende BLOS. Just nu kanske inte detta går pga olika anledningar men jag tycker det är lite trångsynt att skriva att något liknande aldrig kommer att ske.

Hårdare regler kommer nog inte att göra särskilt stor nytta, däremot kommer vettiga regler och framför allt informationspridning att få effekt. Som förening (där drönare och FPV utgör en stor och växande del) kanske RCFF borde ta kontakt med de stora försäljarna av populära och enkelflygna drönare (typ DJI Phantom/Inspire, Walkera ec) och be att få skicka med ett informationsblad om vad som gäller? Det skulle ju även tipsa om att förbundet existerar, locka hit fler och därigenom sprida informationen vilket begränsar antalet tokiga och onödiga incidenter.

martinkellner0
2015-07-01, 19:41
Jag tycker inte vi som är av annan åsikt motarbetar dig Martin. Verkligheten är tyvärr sådan att chansen att exempelvis få tillstånd att köra en F1-bil i Stockholmtrafiken är större än att TS skulle släppa på regelverket kring Drönare/UAS/FPV.

Tråkigt - Javisst - men det är så verkligheten ser ut. Och reglerna kommer sannolikt att skärpas med tiden.
Jag tror inte att ni aktivt försöker motarbeta mig men jag tror att ni dels inte förstår vikten av det jag försöker driva, dels inte tycker att det är så viktigt. Min filosofi är att allt går. Bara man är tillräckligt många.

Ålänning
2015-07-01, 20:54
Jag tror inte att ni aktivt försöker motarbeta mig men jag tror att ni dels inte förstår vikten av det jag försöker driva, dels inte tycker att det är så viktigt. Min filosofi är att allt går. Bara man är tillräckligt många.
Det där med 500 och 1000 ft gäller väl i hela världen? Eller hur är det AM?

AM
2015-07-01, 21:24
I stort sett gäller de reglerna i hela världen.
Sverige ingår i de gemensamma europeiska luftfartssystemen. Det innebär att det är mycket svårt att göra nationella avsteg från de gemensamma lagarna. Sverige får helt enkelt rätta in sig i ledet och följa de gemensamma bestämmelserna.

martinkellner0
2015-07-01, 22:17
Jupp, det blir ett digert arbete det är helt säkert.

IngemarTh
2015-07-02, 08:32
I stort sett gäller de reglerna i hela världen.
Sverige ingår i de gemensamma europeiska luftfartssystemen. Det innebär att det är mycket svårt att göra nationella avsteg från de gemensamma lagarna. Sverige får helt enkelt rätta in sig i ledet och följa de gemensamma bestämmelserna.

Om det som står i https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lowest_safe_altitude är rätt så är minsta flyghöjd 1500 fot i modellflygarnas förlovade land Australien. Och i USA är helikoptrar undantagna från de 500, 1000 fot som diskuteras här. Vad som gäller exakt i Europa lyckas jag inte hitta men det kanske någon vet som är utbildad pilot?

martinkellner0
2015-07-02, 09:09
300 m över tättbebyggt område, 150 m över terräng? Finns det förresten en annan gräns än 120 m för modellflyg över tättbebyggt område då? Inte för att jag tycker man ska flyga på sådana platser alls, men ändå.

Boopidoo
2015-07-02, 10:35
Jag har som sagt haft segelflygcert men flög mest motorseglare på sista tiden. Även om 300m gäller över bebyggelse är det i min mening idiotiskt att flyga så lågt om det skulle hända någonting. Och det ska vara med bakgrunden att ett motorsegelflygplan ändå är betydligt bättre lämpat att hantera ett motorbortfall än exempelvis en liten cessna eller piper. 150m utanför bebyggelse ser jag också det som olämpligt, det ska vara paragliders eller möjligtvis FFK som kan flyga så lågt men FFK har säkert tillstånd att flyga ännu lägre.

lassebetong
2015-07-02, 12:31
Som förening (där drönare och FPV utgör en stor och växande del) kanske RCFF borde ta kontakt med de stora försäljarna av populära och enkelflygna drönare (typ DJI Phantom/Inspire, Walkera ec) och be att få skicka med ett informationsblad om vad som gäller? Det skulle ju även tipsa om att förbundet existerar, locka hit fler och därigenom sprida informationen vilket begränsar antalet tokiga och onödiga incidenter.

Fick ett info.mail från Prisjakt.nu ang "Drönare".
I slutet av mailet låg det faktist en länk till TS Regler, så det var ju positivt.

martinkellner0
2015-07-02, 12:45
Alltid ngt. Man ser sådant ibland men det krävs nog dels regeländringar, dels ökad medvetenhet om folk ska a börja följa reglerna..

Jorgen
2015-07-02, 21:53
Hur defineras bebyggt område för luftfarten?

Är det på samma sätt som definitionen för tätort/tätbebyggt område enligt statistiska centralbyrån? Alltså ungefär så här: Minst 200 invånare i ett område där det är mindre än 200m mellan husen.

Ålänning
2015-07-02, 23:10
Finns det inte trafikskyltar vid vägarna som visar när tätort är slut och börjar? Är det samma?

UndCon
2015-07-03, 00:36
53135



Anvisningsmärket, tättbebyggt område, - ortsnamnet kan vara infogat i märket.







53136
Anvisningsmärket, tättbebyggt område upphör, - ortsnamnet kan vara infogat i märket.

Jorgen
2015-07-03, 12:43
Har någon ideer om tillstånd för FPV racing BLOS (beyond line of sight) på låg höjd? Det borde vara enklast att luckra upp reglerna angående det. Jag ser det som ett stort steg att bli av med det generella förbudet mot FPV flygning BLOS.

Vilka villkor bör ställas för flygning BLOS (beyond line of sight) för FPV racing eller träning för FPV racing?

Vad bör gälla i tätort och vad bör gälla i landsbyggd?

Förslag på maxhöjd för fpv racing?

Förslag på maximalt avstånd?

Bör det kallas något annat än FPV racing? Att välja ett namn som för tankarna till motorsport är kanske inte optimalt då det redan finns ett etablerat motstånd.

Zallisen
2015-07-03, 13:25
Det som är mest värt att sikta på är nog storlek/vikt-gräns att de kan lätta på regler om maskinerna är tillräckligt små.

simonarvestrand
2015-07-03, 14:21
Har någon ideer om tillstånd för FPV racing BLOS (beyond line of sight) på låg höjd? Det borde vara enklast att luckra upp reglerna angående det. Jag ser det som ett stort steg att bli av med det generella förbudet mot FPV flygning BLOS.

Vilka villkor bör ställas för flygning BLOS (beyond line of sight) för FPV racing eller träning för FPV racing?

Vad bör gälla i tätort och vad bör gälla i landsbyggd?

Förslag på maxhöjd för fpv racing?

Förslag på maximalt avstånd?

Bör det kallas något annat än FPV racing? Att välja ett namn som för tankarna till motorsport är kanske inte optimalt då det redan finns ett etablerat motstånd.

Man borde ju kunna få tillstånd att flyga hur som helst så länge man inte flyger för högt egentligen. för fpvrace så känns det iallafall som man aldrig behöver komma över 30-50 meter tycker oftast vi ligger närmare 50cm än 30 meter.
Motorcross får man inte heller mosa omkring överallt vad jag vet ? spärrar man av ett område för ett race kan det väl inte vara några problem även om man ska runda ett hus eller buskage som man inte ser något bakom.

Tycker Rotorcross är ett roligt namn :)


//edit

När det gäller flygning inne i ett område med hus tycker jag att det skall vara helförbjudet sålänge det inte handlar om en fotografering av hus eller liknande under väldigt ordnade former. spelar ingen roll om man har en liten 250quad , en sån i 50-100km/h i pannan på ett barn skulle inte jag vilja vara med om iallafall.

UndCon
2015-07-03, 15:52
För BLOS bör man kanske spärra av ett område med plastband som markerar och kanske ange trädtoppshöjd som högsta gräns. Inom detta "avspärrade"(markerade) område kan man flyga på för fullt även om det är utanför LOS. Avspärrningar används till alla möjliga events så det går väl även här?

Om det sker tävlingar i mer anordnad form (läs med publik) bör kanske skyddsnät användas för partier där risken är stor att man gasar utanför och då kan riskera olyckor.

Det är inte alla typer av skogar/hagar som passar för 250-flygning då man vill undvika grenar och annat - men om man spärrade av en yta stor som en fotbollsplan så skulle det räcka till.

53142

Dags för ett custom plastband...1000fot / rulle...3" bred

IngemarTh
2015-07-03, 16:32
Det finns tre kategorier VLOS, EVLOS och BVLOS som ska införas för UAV/RPAS på lägre höjder enligt http://www.uasforumsweden.se/pdf_2015/01_Oppna%20luftrummet%20_UAS%20Forum_2015-05-19_v1.0.pdf .BVLOS ligger en bit fram i tiden och anses svår att införa. Jag tror det skulle bli mycket enklare att försöka få igenom EVLOS flygning, d.v.s. man sätter ut observatörer som har com-radio till observatören vid piloten. Dessa observatörer blir ju samtidigt vakter för vad som sker på marken. Och det är direkt landning som gäller om observatörerna ser annat flyg. Naturligtvis måste det till vikt och höjdbegränsning i detta regelverk också.

Boopidoo
2015-07-03, 18:07
Haha, om det finns "annat flyg" inom området för FPV-racing så finns det nog andra mer omedelbara problem. ;)

IngemarTh
2015-07-03, 18:32
Haha, om det finns "annat flyg" inom området för FPV-racing så finns det nog andra mer omedelbara problem. ;)
En vilsekommen skärmflygare, ballong eller hängglidare kanske. De får ju flyga lägre än 120 m. Nej det kommer nog inte att inträffa liksom att jag inte sett något fullskalaflyg på låg höjd sedan helikopterskolan tränade autorotation på vårt modellflygfält utan lov.

martinkellner0
2015-07-03, 18:35
Fast om vi ska bilda ett FPV-förbund vill jag inte att det ska driva frågor som enbart gäller flygning under tio meters höjd även om det möjligen kan vara ett första steg.

Jorgen
2015-07-03, 23:02
Jag tror att det är bäst att hålla det inom de etablerade förbunden så länge det går. Det borde inte vara omöjligt att komma igång med FPV racing i förbundens regi. Jag tycker inte att man skall låsa in sig på multicopters när det gäller FPV racing, det går utmärkt med flygplan också.

En av de viktigaste problemen är regeln om dubbekommando vid FPV flygning. Det fungerar helt enkelt inte om man flyger en slinga i skogen. Jag tycker att en spotter som håller koll på omgivningen räcker bra.

Även om förslaget för EVBLOS försvårar en del så skulle det göra det möjligt att flyga FPV över lite större områden om man förbereder lite. Nu tror jag inte att förslaget om EVBLOS är tänkta för FPV hobbyn men det kanske går att applicera på det vi vill göra också.

Faktumet är att FPV är här för att stanna.

martinkellner0
2015-07-05, 06:59
Det är möjligt att det kommer gå att få tum racing på låg höjd och i ytterst kontrollerade former inom förbunden. Det finns säger't många som skulle vara nöjda med det men rätt många andra (t ex jag själv) skulle vilja kunna åka ut på landet (utanför CTR) och dra iväg några km. Racing är bara en del av FPV-hobbyn.

Ålänning
2015-07-05, 10:24
Hur gör dom i Finland och andra länder då? Flyger och har roligt istället för att jaga fram regler?

martinkellner0
2015-07-05, 10:28
Hur gör dom i Finland och andra länder då? Flyger och har roligt istället för att jaga fram regler?
Tänkte att du som bor i Finland kunde berätta det för oss som bor i Sverige i stället för tvärtom..[emoji6]

Ålänning
2015-07-05, 11:49
Tänkte att du som bor i Finland kunde berätta det för oss som bor i Sverige i stället för tvärtom..[emoji6]
Det är just det som är det knepiga. =) Åland hör till Finland. Men modersmålet på Åland är svenska. RC i Sverige finns överallt, men i Finland vet jag inte alls hur utbrett det är, eftersom ca 90% är på finska, vilket jag inte kan. Jag läste en artikel i en av lokaltidningarna att Finland tar det hela lite med en klackspark och inte gör så stor sak av det hela. Kan hända det inte hänt något allvarligt. Inom RC har ju alltid (som med allt annat) sunt förnuft varit prio 1, försöker hålla det där.

martinkellner0
2015-07-05, 11:57
Det är just det som är det knepiga. =) Åland hör till Finland. Men modersmålet på Åland är svenska. RC i Sverige finns överallt, men i Finland vet jag inte alls hur utbrett det är, eftersom ca 90% är på finska, vilket jag inte kan. Jag läste en artikel i en av lokaltidningarna att Finland tar det hela lite med en klackspark och inte gör så stor sak av det hela. Kan hända det inte hänt något allvarligt. Inom RC har ju alltid (som med allt annat) sunt förnuft varit prio 1, försöker hålla det där.
Jo, jag vet. Jag har varit en del på Åland, jag är själv från Roslagen så det har aldrig varit långt över. Kanske dags för Åland att byta land? Eller bli ett eget?

arrow
2015-07-17, 00:44
Det är just det som är det knepiga. =) Åland hör till Finland. Men modersmålet på Åland är svenska. RC i Sverige finns överallt, men i Finland vet jag inte alls hur utbrett det är, eftersom ca 90% är på finska, vilket jag inte kan. Jag läste en artikel i en av lokaltidningarna att Finland tar det hela lite med en klackspark och inte gör så stor sak av det hela. Kan hända det inte hänt något allvarligt. Inom RC har ju alltid (som med allt annat) sunt förnuft varit prio 1, försöker hålla det där.

Du vet ju hur vi Svenskar är.. ska vara regler för allt och finns det inte regler ja då måste vi se till så att de blir regler och sen tvinga hela världen att följa samma regler :) och samtidigt tala om för alla andra hur duktiga vi är :) *ironi*

Sunt förnuft borde ju räcka en rätt lång bit för de flesta av oss, idioter kommer alltid finnas och regler kommer inte stoppa dom.

Jag tror det viktiga är att vi ser till att folk fattar vad FPV är och vad de innebär och hur kul det är och hur kul det är överlag med RC. Få dom att hajja att vi inte är ute för att skada någon eller spionera på deras bakgård eller störa flygplatser etc, jag tror om vi visar dom vad vi ser så kommer dom fatta vilken grej det är och varför vi är fast på de. För första gången på länge finns det ju en chans att faktiskt få RC hobbyn att växa på allvar i flera målgrupper och ju fler vi är dessto mer får vi att säga till om och mer kan vi påverka och det är positivt för alla vare sig vi flyger FPV eller LOS med flygplan, quads, helikoptrar, modellflyg eller vad det nu är.

martinkellner0
2015-07-17, 06:48
Även om regler inte kommer att stoppa alla idioter så stoppar det nog ändå några. En annan poäng m regler är att om man följer dem så har man ryggen fri, dvs få gör man inget olagligt. Då krävs dock att de är vettigt utformade och det är därför man kanske borde bilda ett FPV-förbund. Jag har nämligen intrycket av att det skulle vara lättare att påverka reglerna nu i början än senare. När det väl har "satt sig" lär det bli svårare. Se t ex fildelning fildelningslagstiftningen. Ett tag fanns kanske chansen att få till ngt vettigt men lycka till med det nu.