handdator

Visa fullständig version : Jag har hittat ett flygplan



sundqvistjohan
2015-06-29, 18:12
1. Har planet någon skalaförebild?
2. Kan jag ta planet (och lämna en lapp med mitt telefonnummer om ägaren vill ha tillbaka det).

Jag såg en märklig sak vid 16.30-tiden idag. Ett RC-flygplan vid soptunnorna vid gaveln till ett våningshus. Ännu vid 20-tiden var det kvar. Är det någon som ska slänga planet? Jag är för väluppfostrad för att bara ta det, men jag kan ju inte gå igenom varje lägenhet i våningshuset och fråga om det är någon som slängt planet.
Vad tror ni, är det någon som vill bli av med planet med tanke på placering vid soptunnorna?
Om det regnar inatt förstörs plywooden och balsaträet och klädseln släpper. En motor och litet elektronik så skulle planet vara uppe i luften efter några timmars arbete. Känns så synd att det ska förstöras...

Ett Hitec-servo (HS-322 om jag minns rätt) fanns i vingen, i övrigt är planet tomt på elektronik.

theailer
2015-06-29, 18:22
Jag tycker du ska ta det och lämna en lapp. Ser ju ut som om ägaren vill att det ska slängas

Snickarjävel´n
2015-06-29, 19:53
Det liknar ju nästan en Trojan.

sundqvistjohan
2015-06-29, 20:03
Jag hämtade planet och lämnade en lapp med telefonnummer. Spännvidd ca 156 cm. Ett servo i vingen (Hitec HS-300 standard), Servot fungerade. Ganska tungt flygplan (har inte vägt det ännu).

Det får bli ett vinterprojekt om ingen ringer och vill ha det tillbaka. En 120-glödstiftsmotor kanske skulle passa?

Ingen som vet vad förebilden till modellen är, såvida det är en semiskalamodell?
Här har jag ställt den vid min Cessna 182 (2,1 m)

Halcon
2015-06-29, 20:17
Tycker det liknar en Douglas A-1 Skyraider, fanns i Flygvapnet en gång i tiden.
Måla den gul och med kronmarkeringar!

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=skyraider+sverige

sundqvistjohan
2015-06-29, 21:20
Hej! Jo det är nog en Douglas A-1 Skyraider. Men som finländare väljer jag nog något annat än gul med kronmarkeringar :D
Spännvidd ca 156 cm. En ASP FS-91 passar väl bra till en sådan gammal kärra.

sundqvistjohan
2015-06-29, 22:16
Slutet gott, allting gott. Tack vare Facebook kände första ägaren igen planet och han hade sålt det. Jag frågade namn på den han hade sålt det till, och se, i Fonecta (där man kan söka adresser och telefonnummer i Finland) hittade jag en sådan just vid rätt adress. Jag skrev ett SMS och frågade om det var meningen att slänga, han svarade: behåll planet.

Sociala medier och Internet gör det lätt att kolla upp saker :D

senmathal
2015-06-30, 06:58
Jag som hade tänkt skriva: -Oj! Var det där jag hade glömt det, kommer och hämtar det i kväll :sarcastic:

/Mats

Mr X
2015-06-30, 09:04
Vissa har tur som hittar flyg medan andra försöker plantera flygen med hopp om nya till hösten.

Ålänning
2015-06-30, 20:56
Vissa har tur som hittar flyg medan andra försöker plantera flygen med hopp om nya till hösten.
Känner igen det där... varför slänga ett flyga när man kan flyga ihjäl det. Sälja går ju inte.