handdator

Visa fullständig version : Ny modell, artbestämmning och motorval



karlernst
2015-07-04, 11:16
Jag fick precis hem denna P51 Mustang, ett renoveringsobjekt. Vingspann är 158cm. Är det någon som har en uppfattning om eventuell tillverkare av modellen? och vad som skulle kunna vara lämplig motorstorlek, klarar en .46:a av det?

53143531445314553146

Ålänning
2015-07-04, 11:47
Är det en VQ Model?
Eller denna: http://www.nitroplanes.com/newpmu6066ni.html

karlernst
2015-07-04, 12:05
Den skiljer sig lite på huven, och vingspannet. Däremot så är den snarlik och är rekommenderad för .61-.75 motorer, så någon stans i den häraden verkar rimligt.

pgrts
2015-07-04, 12:12
Kolla vad den väger.
Nu när den är strippad kanske du kan lätta den baktill så att du slipper bly i nosen som det visas på en bild.
Ligger den runt 2 kg lite drygt så är nog en 46a som du skriver först rätt så lagom.
Får du in lagom skränkning på vingen blir den dessutom snäll.

karlernst
2015-07-04, 12:31
Flygplanet är invägt och ligger på 1950gram strippad på allt. Med klädsel och motor kanske den hamnar närmre 3kg. Jag tror att den hade en 4-takt .80 tidigare, den väger ju ungefär som en .46 2-takt. Den skulle dock ha varit i behov av lite större motor. Kan man räkna med att en .46 2-t och en .80 4-t är ungefär likvärdiga beträffande flygförmåga?

Tobbepostis
2015-07-06, 15:27
Ska du ha jaktplansprestanda så tycker jag att 90 fyrtakt blir bra
Gammal slaskflygare men nu bara elflygare
Tobbe:dance3:

McRegor
2015-07-06, 16:54
Menar du att en .80 4-takt väger som en .46 2-takt ? Spontant skulle jag säga tvärtom men jag har som sagt inte kollat...
Men vill du ha 2-takt så skulle jag nog välja en lite större så kan du om inte annat ha en lite större snurra vilket sällan är fel.
Och en Musse skall det ju vara lite fart i...:) Och lyd Patriks tips så slipper du kanske extra bly framtill. Och OM du ändå behöver vikta den fram så känns ju mera vikt i motorn (större motor) som en roligare lösning än bly...:)
Roger - också f d "slaskflygare" men numera bara el