handdator

Visa fullständig version : Problem med Fartreglage.



kryllet
2015-07-06, 10:50
Hej, jag har en p-40 Warhawk från Lanxiang. http://www.bananahobby.com/8-ch-blitzrcworks-green-super-p-40e-warhawk-rc-warbird-airplane-arf.html#navImages

Jag har problem någonstans mellan Batteri-Fartreglage-Motor.
Allt börja med att jag skulle ställa in fartreglaget (massa pipande hit och dit).
Då kom jag fram till att det fartreglaget jag fått till planet inte stämmer alls med instruktionsbokens pip-schema.

Jag har letat överallt för att få fram det fartreglaget jag har fått. Det närmsta jag kommit fram till är
http://www.suppomodel.com/ESC/50A.html.
Där stämmer pip-schemat mycket bättre, men ändå inte hundra.

Sen har jag ett extra kretskort till mitt fartreglage där det bara kommer en svart och röd kabel till och från.. Jag gissar på att det är någon form av BEC. Sen kommer där även ut vanliga svart röd vit signalkabel som styr trottlen. Jag har försökt ställa in fartreglaget så gott jag kan, men det funkar inte som det borde.
När jag ökar trollen så går motorn fint, men så fort jag kommer över 50% så klipper den och motorn stannar följt av ett långt pip.

min fråga är mest om någon har en aning om vad detta kan bero på?
Annars antar jag att det är nästan bäst att köpa ett annat fartreglage som man vet funkar. Detta är ju till 100% någon form av kinatillverkat.

Tacksam för svar
Mvh Emil

Kenneth E
2015-07-06, 11:03
Reglaget verkar vara i klenaste laget, du berättar inget om vilka batteri eller vad det är för motor och belastning(propeller)?
Vi vill veta hela sanningen och ta gärna bilder på grejorna, vilket ibland kan säga merän 1000 ord.

kryllet
2015-07-06, 11:26
5317753178Dessa sladdarna kommer från Fartreglaget.

Det jag får fram från instruktionsboken är:
Brushless motor: 50x60mm 290kv
weight:4500g
thrust: 5600g
propeller diameter 18in.

mer än så kan jag tyvärr inte få fram.
mvh Emil

McRegor
2015-07-06, 11:36
Har du kontaktat leverantören av grejorna ? Det brukar vara det första man gör när problem dyker upp på nya grejor. Har du flugit eldrivet tidigare eller är detta ditt första elplan ? Om det är ditt första elplan så tycker jag personligen att det är ett lite för stort och kraftfullt - inte minst säkerhetsmässigt där man kan göra illa sig ordentligt om man inte har full koll på det elektriska.
Roger

kryllet
2015-07-06, 11:39
Har du kontaktat leverantören av grejorna ? Det brukar vara det första man gör när problem dyker upp på nya grejor.
Roger
Japp. Inget svar därifrån ännu.

McRegor
2015-07-06, 11:40
På dom igen...:)
Roger

kryllet
2015-07-06, 11:43
På dom igen...:)
Roger

Får nog göra det. Känns lite som att man inte fått rätt saker. mest att de har slängt ihop en setup som inte riktigt känns rätt

Kenneth E
2015-07-06, 11:48
Jag kan säga att med den motorn/reglaget/proppen kommer kanske inte din modell att lyfta. Du borde köra med minst 8S för att få snurr på den motorn och ta ut cirka 1300W. Hur vet jag det? Jo jag har haft ungefär samma setup på en modell som är 1.5m i spännvidd. och din är större.
.




5317753178Dessa sladdarna kommer från Fartreglaget.

Det jag får fram från instruktionsboken är:
Brushless motor: 50x60mm 290kv
weight:4500g
thrust: 5600g
propeller diameter 18in.

mer än så kan jag tyvärr inte få fram.
mvh Emil

McRegor
2015-07-06, 11:55
Sen känns väl också 17 g servon som en aning malplacerade i en kärra som vägar uppåt 5 kg...
F ö håller jag med Kenneth och det känns som att den elektriska utrustningen inte är riktigt anpassad till kärran, tyvärr.
Roger

kryllet
2015-07-06, 11:59
Jag kan säga att med den motorn/reglaget/proppen kommer kanske inte din modell att lyfta. Du borde köra med minst 8S för att få snurr på den motorn och ta ut cirka 1300W. Hur vet jag det? Jo jag har haft ungefär samma setup på en modell som är 1.5m i spännvidd. och din är större.
.

ok. tackar för svaren. får försöka få kontakt med leverantören och ifrågasätta lite saker.
På kommentarer och liknande på olika sidor nämner de ingenting om varken motor, fartreglage eller propeller.
Får som sagt vänta på svar från leverantören, så får vi se

kryllet
2015-07-06, 12:11
Såg på filmen från bananahobby nu. Och där rekommenderar de 6s 65C.
På deras specifikationer står det att det räcker med 25C.
Jag har 50C.
Är det något som kan vara problemet med att motorn stannar vid 50%?

andWho
2015-07-06, 12:23
Nja det är nog inte så tokigt med en 290kv motor och ett 6S batteri med en 18" (tre-bladig ?) snurra. På 8S skulle det nog gå rätt så varmt, minst sagt.
/A

kryllet
2015-07-06, 12:27
Nja det är nog inte så tokigt med en 290kv motor och ett 6S batteri med en 18" (tre-bladig ?) snurra. På 8S skulle det nog gå rätt så varmt, minst sagt.
/A
japp den är trebladig. Tycker också att det är känns lite vasst att gå upp till 8S då alla deras rekommendationer är 6S, Men då jag inte har så stor erfarenhet själv så är alla tips bra.

McRegor
2015-07-06, 14:20
8S och lite mindre propp (2-bladig kanske) ger ju vid samma inmatade effekt lägre ström och det kan ju vara positivt. Såg inte heller att det var 3-bladig propp men enligt reservdelsspecen skall det vara 13*8" propp - stämmer det verkligen ? Under "Specifications" står det 18" dia men inget mått på stigningen... Men det är en tung kärra för den acken. En kompis kör en ca: hälften så tung kärra på samma ack-storlek som du har. Och räkna inte med att ack-specen (50C kontinuerligt) stämmer med verkligheten för dessa "Kina-ackar".
Hur var det - är detta din första elmodell ? Oavsett om det är din första elmodell eller inte så glöm inte att ha en elektronisk "förregling" på motorn så att den inte kan starta utan att du verkligen har aktiverat den via t ex en switch ...
Roger

freddan_6
2015-07-06, 14:51
När du gasar kanske du överlastar BEC eller batteri. Då sjunker spänningen så mycket att batteriet sackar, och spänningskyddet går in. Ifall det är så eller inte är en spekulation från min sida. Det vore bra om du mätte så du fick reda på vad som händer.
Jag använder en wattmeter men det går lika bara med tångamperemeter avsedd för likström
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10080__Turnigy_130A_Watt_Meter_and_Power_Analyze r.html
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-1000-P-2000023354/

McRegor
2015-07-06, 15:09
Det sitter en separat BEC i kärran och den blir nog inte överbelastad men däremot kan ju fartreglaget bli detta - och det var säkert det som Fredrik syftade på. Men som vanligt - "att mäta är att veta" och speciellt inom elflyget.
Roger

andWho
2015-07-06, 15:40
Mycket troligt att det lilla 3700mAh batteriet inte orkar med riktigt.
Fast en första enstaka uppvarvning borde det ju orka med, om det var fulladdat. Det är ju ändå ett 50C batteri, ska ju palla med 50*3.7= 185A en kort stund.
Annars är det vanligt att man kan behöva "high timing" inställning i ESC med lågvarviga motorer. Men då behöver du ju få tag på programmeringsanvisningarna...
/A

Kenneth E
2015-07-06, 15:53
Tittar man seriöst på videon så ser man att den knappt har någon fart, så en kraftigare paket hade jag rekommenderat.

3.7 x 6 x 3.7 ger inte mycket effekt och då är detta på fullt skaft.
Den verkar dock flyga, på videon. Då skall man tänka på att de Banana Hobby prylarna jag köpt, där har jag blivit tvingad att byta reglagen då de ligger precis på gränsen för vad som kan fungera.

Hoppas du får tag i Programmeringskoderna till reglaget och får allt att fungera, sedan vill vi se en video från din flygning!

Går det inte att få tag på koderna via tillverkaren?

freddan_6
2015-07-06, 16:54
Det sitter en separat BEC i kärran och den blir nog inte överbelastad men däremot kan ju fartreglaget bli detta - och det var säkert det som Fredrik syftade på. Men som vanligt - "att mäta är att veta" och speciellt inom elflyget.
Roger
Skrev fel i hettan, menade förstås ESC.

pernstig
2015-07-06, 16:55
3.7 x 6 x 3.7 ger inte mycket effekt och då är detta på fullt skaft.

Om du menar 3,7V x 6S x 3,7A så är det ett mått på batteriets energiinnehåll (Wh)
För att veta max tillförd elektrisk effekt måste man mäta batterispänning och strömförbrukning vid max gas och multiplicera dessa.

pgrts
2015-07-06, 17:26
Har någon ställt frågan om batteriet laddats?
Stoppar man in ett batteri som man köper med så är det inte laddat och beter sig så.

Kenneth E
2015-07-06, 18:08
Du har rätt, jag skulle rätta det tidigare och då störde tanten mig igen. Det skall vara 3.7•3.7•6•50 som blir max effekt via esc och sedan förluster på det gånga med 0.8.

andWho
2015-07-06, 18:16
Är det ett "Sky Flight Hobby" 50A reglage du har?
Isåfall finns lite info här: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1845221 , med en länk till suppo som är det du kanske redan hittat. http://www.suppomodel.com/ESC/escmenu.html#manual
Dom verkar ha två modeller av 50A reglage, 4 eller 6 "main options". Det är kanske någon av dessa manualer du kan ha nytta av.
/A

kryllet
2015-07-06, 20:00
Är det ett "Sky Flight Hobby" 50A reglage du har?
Isåfall finns lite info här: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1845221 , med en länk till suppo som är det du kanske redan hittat. http://www.suppomodel.com/ESC/escmenu.html#manual
Dom verkar ha två modeller av 50A reglage, 4 eller 6 "main options". Det är kanske någon av dessa manualer du kan ha nytta av.
/A

Hej, ja det är den manualen som är mest lik, det piper exakt som där står, bara det att i deras manual är där sex menyer man kan komma in i. Jag kan bara välja fyra. Sen stämmer inte alla svarsalternativen. Där det står i deras att man kan välja mellan tre val, har jag bara ibland två, ibland fler. Man svävar lite i blindo när man inte vet vad man väljer.
Vad jag har sökt mig fram till så har jag kommit fram till att det är detta
http://www.bananahobby.com/50a-esc-ubec-bundle-set-bhlxp40-34.html?pSearchQueryId=1540065

Givetvis ett fartreglage med minst info om. jag har mailat leverantören om just detta, men inga svar.

kryllet
2015-07-06, 20:01
Har någon ställt frågan om batteriet laddats?
Stoppar man in ett batteri som man köper med så är det inte laddat och beter sig så.

Hej. ja det var fulladdat. Jag mätte det i balansuttaget och alla celler var jämna.

kryllet
2015-07-06, 20:12
8S och lite mindre propp (2-bladig kanske) ger ju vid samma inmatade effekt lägre ström och det kan ju vara positivt. Såg inte heller att det var 3-bladig propp men enligt reservdelsspecen skall det vara 13*8" propp - stämmer det verkligen ? Under "Specifications" står det 18" dia men inget mått på stigningen... Men det är en tung kärra för den acken. En kompis kör en ca: hälften så tung kärra på samma ack-storlek som du har. Och räkna inte med att ack-specen (50C kontinuerligt) stämmer med verkligheten för dessa "Kina-ackar".
Hur var det - är detta din första elmodell ? Oavsett om det är din första elmodell eller inte så glöm inte att ha en elektronisk "förregling" på motorn så att den inte kan starta utan att du verkligen har aktiverat den via t ex en switch ...
Roger

Hej. Där står på ett av propellerbladen Angle High: 54,5 Angle Low: 24,5
propellerbladen är 8" om jag räknat rätt. 20,3cm ca
har en trottlecut på kontrollen? eller du menar en knapp/switch man sätter på flygplanet?

kryllet
2015-07-07, 09:10
Nu har jag fått svar av bannahobby.
De ville ha bilder som bekräftade om de skickat rätt eller fel fartreglage. Det fick dom, och svaret blev att det var helt rätt fart reglage och rätt beskrivning. Jag ska filma när jag går in i programmerings mode. så får dom svara på varför jag bara har fyra alternativ när det står att jag ska ha sex

kryllet
2015-07-08, 09:25
nu fick man äntligen svar efter att ladda upp filmer och grejer.
Thank you for verifying. It definitely does sound on the video that you in fact do have a bad ESC. We will promptly issue a replacement.

McRegor
2015-07-08, 11:11
Hoppas att det verkligen blir "promptly" så att du får en chans att flyga kärran så snart som möjligt. Och förhoppningsvis så löser det sig med ett nytt fartreglage.
Roger

kryllet
2015-07-08, 13:44
Hoppas att det verkligen blir "promptly" så att du får en chans att flyga kärran så snart som möjligt. Och förhoppningsvis så löser det sig med ett nytt fartreglage.
Roger

Ja det får man verkligen hoppas. funderar på att eventuellt byta fartreglage ändå. Det känns kanske i det klenaste laget. men vi får se. tack för hjälpen