handdator

Visa fullständig version : Reedventiler och vad detta är för en motor.



flygrc
2015-07-12, 17:52
Någon som vet hur känsligt det är när reedventilerna inte tätar helt, motorn på bilden går inte ens att få att tända till och jag misstänker otäta reedventiler då de inte tätar helt, de består också av tre skikt, är det inte en lite udda uppbyggnad?

Någon som vet vad det är för en motor? troligen 70cc.

Fyhren
2015-07-12, 18:39
Hej

Det finns eller fanns ett motorfabrikat som heter MT så det är väl antagligen en MT-motor. Finns en del på nätet om den men jag hittar ingen boxer, dock

Hej
PF

flygrc
2015-07-12, 18:54
Jag tror jag hittat rätt motor
http://www.himodel.com/engines/MTEngines_70CC_Twin_Engine_MT70CC.html
Det verkar också som det finns två varianter av boxern med olika placering av stiften och en uppgraderad CDI box.

Någon som har koll på reedventilerna hur bra de ska sluta tätt?

Fyhren
2015-07-12, 18:56
Hej igen

Hittade en film på tuben -"MT 70 cc twin" och det verkar vara just den.

Finns en del om Reed-ventiler på tuben också.

Att ventilerna måste vara täta är nog ofrånkomligt. Man borde nog ändå kunna testa att motorn kan gå genom att hälla in lite soppa genom ventilerna varvid motorn i alla fall bör tända till och gå en liten stund tills soppan är slut i vevhuset

Finns soppa och gnista vid rätt tidpunkt så skall en dylik motor starta, såvida inte otäta Reedventiler gör att vevhustrycket inte blir tillräckligt för att trycka upp soppan genom kanalerna till kolvarnas ovansida. I så fall kan man nog hälla lite soppa i stifthålen så man vet att soppan är ovanför kolvarna och se om den startar då. Går den då igång lite så är det väl ett klart bevis på att det är Reedventilerna som måste fixas.

Hej
PF

flygrc
2015-07-12, 19:05
Provade att hälla soppa i cylindrarna utan minsta tändning, misstänker mer än ett fel på motorn eftersom den inte heller reagerade på startgas. Den gnistade men jag tyckte den såg svag ut, jag har ett minne av jag råkat ut för det förr att gnistan var för klen.

Fyhren
2015-07-12, 19:11
Hej igen

Då blir det väl till att prova med ett annat stift och funkar inte det heller så är väl slutsatsen att tändsystemet lagt av (eller kanske inte matas med rätt spänning). I så fall kanske inte Reedventilen alls är problemet utan alltså tändningen. Då måste man ju prova med ett annat tändsystem och det kanske är svårare att få till.

Hej
PF

Fyhren
2015-07-12, 19:14
Hej igen

Himodel säljer ju nytt tändningssystem för 37 USD , ca 320 SEk, verkar vara enda reservdelen de har.

Hej
PF

senmathal
2015-07-12, 19:22
Har du kollat så att gnistan kommer vid rätt tidpunkt? Även om gnistan är lite svag borde den ge åtminstone ett litet livstecken ifrån sig på startgas. I alla fall om det finns kompression i den. Gnistan ska komma när kolven är någon mm från toppläget ÖDP. Det som skulle kunna ha hänt är att medbringaren vridet sig på axeln.

/Mats

senmathal
2015-07-12, 19:30
Hej igen

Himodel säljer ju nytt tändningssystem för 37 USD , ca 320 SEk, verkar vara enda reservdelen de har.

Hej
PF

Annars finns ju Rcexl att köpa lite var stans. Det brukar nog fungerar bra och sitter original på en del motorer. Då får du även automatisk tändförställnig. Nu ser i och för sig hallgivaren väldigt likadan ut som Rcexl så det kanske redan sitter ett sådan på motorn. HAB har Rcexl dom i alla fall och även Hobby King om det inte är bråttom.

/Mats

senmathal
2015-07-12, 19:33
Oj då! Det var ju ett Rcexl som Fyhren tipsade om. Men dom finns som sagt på närmare håll och är lite av ett universialsystem.

/Mats

flygrc
2015-07-12, 21:42
Det blir gnista, tyckte bara den var klen när jag jämför med min ZDZ. Den skickar gnistan innan ÖD, ca 10 mm på axeln vad det nu blir i mått på kolven kollade jag inte. Det sitter en magnet på motorn så det är nog inga problem att testa ett annat tädnsystem.
Kompressionen är utmärkt, riktig bra. Det ska testas med olika tändläge och även byte av bensin.

Jag blir konfunderad att inte startgasen gav någon respons.

Tack för alla tips :)

Jorgen
2015-07-12, 21:51
Prova så att gnistan orkar hoppa minst 2 mm, om den inte gör det så får den svårt att tända när när trycket i cylindern ökar.

Om reed ventilen är för otät så hjälper inte startgas, det kommer varken luft eller bränsle till förbränningsrummet då.

senmathal
2015-07-13, 10:16
Tänk bara på att inte snurra motorn utan tänsstift eller med allt för stort gap när du håller på och testar då det kan förstöra tändmodulen.

10 mm på axeln säger ingenting eftersom det beror på hur långt ut från axelcentrum du mäter. Mäter du på axeln måste du mäta i grader och då kan 10 grader vara ett riktmärke. Men är det i närheten av att kolven är i topp när gnistan kommer ska den i alla fall tända till.

Här finns en manual till Rcexl. Det finns även en gradskiva som du kan kopiera och använda för att ställa in tändningen. Men OBS att detta är till just Rcexl, de kan säkert skilja på hur man löstdet med den variabla tändförställningen.

Har du testat att byta tändstift? Det kan ibland göra underverk inte minst på små tändstift.

Apropå otät reedventil kan du testa att slå en liten skvätt bensin i tändstifthålet och testa om den tänder till då. Gör den det är nog felet på bränslesidan.

/Mats