handdator

Visa fullständig version : Mottagarantennernas placering?



Ålänning
2015-07-16, 18:06
Ut i öppna luften helst förstås.
Men var ska de inte vara?

Längs med kolfiber = nej.
Vid metall = nej.
Längs kablar = nej.

Hur är det med att ha dem på insidan av flyg?
Tex inne i ett träflyg klätt med klädsel (som oftast är plast)?
Eller inne i ett kropp gjord av glasfiber (som jag håller på med nu och det jag egentligen vill ha svar på)?

Vilka material ska man hålla sig undan?

Vilka kan man tejpa fast antennerna i?

Gasman
2015-07-16, 19:51
Långt ifrån och vinkelrätt mot varandra! Och inte i närheten av elektriskt ledande material, t.ex. metaller, kolfiber och liknande. Trä, plastfilm, målad duk, glasfiberarmerad polyester mm påverkar obetydligt. Ett tips är att dra ut spröten på vardera sidan av kroppen i små hål vinklade 45° bakåt. Fixeras med lite segt lim á la UHU Por alternativt kontaktlim.

Ålänning
2015-07-16, 19:57
Funderade just på att ta hål i sidorna...
Eller om man kan ha antennerna platt på glasfiberkroppen under lexancanopyn?
Vinklade 90 grader från varann, dvs bägge liggande, borde ju va klokast om man kör med liggande antenn på sändaren.
Bakom gubben inne i cockpit alltså: http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=10799
Drar jag ut antennerna på sidan så är det ändå en fet vinge mellan marken och antennerna.

Gasman
2015-07-16, 20:14
Ett enkelt knep för att se om ett material absorberar radiovågorna är att lägga in en bit i en mikrovågsugn. Ställ ett glas vatten i ugnen (den kan ta skada av att gå tom) och kör på full effekt någon minut. Känn därefter om biten har blivit varm. Har den värmts upp märkbart absorberar den radioenergin och kommer att skärma/dämpa radiovågorna en hel del.

simonarvestrand
2015-07-16, 21:04
glasfiber eller liknande material är inga som helst problem. men släng i en mottagare och gör en rangetest för att vara säker.

Ålänning
2015-07-16, 22:06
Det med mikron va ju intressant! Men jag kör på RangeChecken. =) Ska taxas i helgen med ESM Stukan.

Gasman
2015-07-16, 23:28
Vet inte vad du har för radio men om den har telemetri får du ju RSSI-värdet vilket säger allt!

vire
2015-07-17, 09:10
Ett enkelt knep för att se om ett material absorberar radiovågorna är att lägga in en bit i en mikrovågsugn. Ställ ett glas vatten i ugnen (den kan ta skada av att gå tom) och kör på full effekt någon minut. Känn därefter om biten har blivit varm. Har den värmts upp märkbart absorberar den radioenergin och kommer att skärma/dämpa radiovågorna en hel del.
den var bra att veta tackarrr

Ålänning
2015-07-17, 16:43
Vet inte vad du har för radio men om den har telemetri får du ju RSSI-värdet vilket säger allt!
En gammal Futaba T10CP 2.4GHz. Telemtri fanns väl inte på den tiden... =)

John_Eriksson
2015-07-18, 04:01
Hej.

Gjorde ett litet test på detta med placering av mottagarantenn. Har en JR XG11 2,4 GHz. Tog och stoppade in bägge an tennstumparna i ett kolfiberrör och provade med att ställa ner effekten på radion och gjorde ett räckvidds test. Just detta verkade inte påverka räckvidden såvitt jag kunde se. Tänkte att bägge antennstumparna i ett rör borde vara snudd på sämsta tänkbara situation.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.