handdator

Visa fullständig version : Kvalitet på Gemfan proppar?



Aner
2015-07-20, 12:39
Tycker mina Gemfan 6030 på min X-Bird 250 går sönder i luften lite väl ofta? På 15 flighter under 2 dagar har jag gått i backen 6 gånger pga att någon av propparna går sönder i lufter. Flyger inte hårt, utan cruisar mest runt. Kör 3s 2300Kv så det är ju inget märkvärdigt map varvtal. Samtliga gånger de gått sönder har det varit Max 75% throttle.
Hur ofta råkar ni ut för att de går sönder i luften?
Har köpt proppar av lite olika svenska leverantörer och förpackningarna är lite olika så det känns långsökt att det skulle vara en batch som blivit dålig.

Det är sjukt irriterande. Det hörs tydligt att det smäller till och sedan låter det som en stor humla innan den slår i backen. Blir ju så pga obalansen då det saknas ett blad på proppen...

Jag flyger sällan högt, vilket gör att det oftast är bara den proppen som gått sönder i luften som är trasig. Har alltid högt mjukt gräs under och motorerna slår alltid av direkt när jag drar av throttle. Brukar givetvis inspektera de övriga innan flight, men byter inte de övriga om det inte finns synliga skador ex märken vid bladfoten invid navet osv.

Min fundering är om de övriga alltid bör kasseras efter en "hård landning" för att undvika haveri i luften. Känns lite "over kill" men det är min enda slutsats map att de går sönder så ofta.
Hur brukar ni göra? Det finns ju proppar av bättre kvalitet, men just att de går sönder i luften känns som orimligt?

Numera kör jag bara på 6030-proppar. Innan körde jag 5030 och har aldrig råkat ut för haveri i luften innan.

/A

Copterdude
2015-07-20, 12:49
Dom gamla Gemfan 6030 var inge vidare, det finns dessutom kopier/fejk som är ännu sämre som säljs på diverse kinesiska siter. T.om. Banggood har tydligen en hel del fejk Gemfan (sämre plast)

Kika i denna tråd, där finns mycket info om gemfan proppar och hur man ser vilka som är fejk.
Den ändrar rubrik lite då och då men finns info om nya 6030 där i också. Dom nya är brutalt mycket bättre tydligen.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2401614&page=26

simonarvestrand
2015-07-20, 13:06
Har du väldiga vibbar eller kör på extremt höga varvtal? Känns inte normalt att så många går av under flight

Aner
2015-07-20, 13:14
Ska kolla länken Copterdude. Problemet blir dock att det är svårt att veta vilka man får av leverantören. Om det är fejk-Gemfan så innebär det att typ nästan alla Svenska leverantörer levererar kopior. Ibland inte. Verkar bero på vad de har inne. Har både löpt för 15kr paret och det dubbla. Verkar vara lotteri...:/
Simon:
Inga vibbar, flyger mkt lugnt och fint. Kör ju 3s 2300kv...

Copterdude
2015-07-20, 13:24
Illa om svenska leverantörer köper in fejk. Jag skulle vänta på den nya varianten som börjar säljas strax men då får du nog köpa från utlandet.

Aner
2015-07-20, 13:34
http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/20/29f3efe9b0186f06894ebe99b88b6e63.jpg
Bifogar en bild på proppar från svenska leverantörer. Samma propp men olika förp. De är identiska geometriskt för blotta ögat. Dock har de mkt mindre hubb än motsvarande 5030-propp såg jag vid jämförelse.

Copterdude
2015-07-20, 13:38
Har ett par 5030 med brun lapp som är fejk men om dina är det vet jag ej.
Posta dem i rcgroupstråden jag länka så kan Gemfan själva ta en titt.

Kan vara bra att reda ut.

Boar
2015-07-21, 17:42
Höga rates verkar inte vara nåt för gemfan 6030 heller :)

https://www.youtube.com/watch?v=fre2Zk6U4_w

streber76
2015-07-25, 22:04
Jag har slungat en del 6030 blad på orginal gemfan proppar sen fick jag en laddning efter laddning med kopior o dom var hemska- vid över 80 gas vek dom sig bara och smattrade. Slutat köpa dom faktiskt för man får lite väl mycket problem o onödiga krasher. Testa flyga dom i minusgrader o se vad som händer;)

Testa kolfiber förstärkta 6030. Dom är sköna att zooma omkring med men lite svåra att tappa höjd med. Problemet är att de kostar mer och vid krasher går ofta merparten sönder. Fördelen är att de har bra egenskaper i luften eftersom de e så styva.

Nu kör jag 5045 hq bullnose, dom har snarlik vertikal prestanda o batteritid men man kommer ner lättare. Nackdelen är att dom verkar effektivare o multirotorn brölar inte lika mycket.

Med kolfiber förstärkta slipper du oroa dig om en propp ska kasseras eller ej. Dom är hela eller helt av - inga mellansteg där inte.

Aner
2015-07-25, 22:34
Ja, jag har kört lite tidigare med 5045 och hade aldrig problem. Prestandan med 6030 var dock något bättre så därför övergick jag till dessa. Köpte på mig en rejäl packe inför semestern som jag nu tyvärr bara måste kasta bort...
Jag har jämfört dem "under lupp" med ett par 100% original (100%= återförsäljaren beställer direkt från Gemfan och är inte samma som de jag fått mina kopior från) och jag kan inte se någon som helst skillnad tyvärr okulärt, men bevisligen finns den där. Sannolikt i plastens sammansättning.

Gjorde ett sista försök idag och bara cruisade runt med "kopiorna". Efter en mjuk nedstigning small en av propparna igen...så nu ger jag upp dem.
Har nån uppsättning 6030 "original" som får användas upp, sedan går jag tillbaka till 5-tummare.

Som du antyder så lär det inte heller bli gynsammare. När temperaturen i luften avtar framöver...

Aner
2015-07-29, 13:39
Så, för att avsluta tråden kan jag summera följande.
Köpte ett packe äkta Gemfan 6030 (från Autopartner) och flög utan bekymmer 7 accar tomma utan spontana haverier i luften, så det bekräftar nog saken med propparna från de två andra leverantörerna. Kommer inte hänga ut dem här, utan sannolikt bör någon mer har upptäckt att de inte höll kvaliteten och kontaktat dem såsom jag kommer göra. Jag tror att dessa leverantörer haft lika "otur" som jag i denna fråga, så jag gör ingen sak av det hela.
Dock kommer jag byta tillbaka till 5-tummare då jag gillar dem bättre.
Har därför 8 pkt ( 8 par gröna 6030 från Autopartner) till salu om ngn är intresserad.
Lägger upp dem under säljes inom snar framtid.

Over and out:)
http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/29/633f96e5573994ee05a816216fb3ee55.jpg

Fluf
2015-07-29, 15:35
Sedan skall man vara uppmärksam på materialutmattning mellan huben och bladet, om det börjar vitna lite så byt propeller. Sker lätt efter "hårda landningar".