handdator

Visa fullständig version : Sändarfrågor



Jay Bee
2015-07-20, 22:32
Hej!

Jag höll på mycket med RC flyg under min uppväxt och är sugen på att börja igen.
Jag har inte så stor koll på tekniken längre och har några frågor.

När jag höll på var det kristaller och FM band som gällde, hur gör jag för att para ihop mina modeller till min blivande sändare?

Jag har tittat på ett färdigbyggt plan:
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2518

Och denna sändare till:
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1965&antal=1

Om jag nu t.ex vill bygga några depronmodeller och flyga med samma sändare, hur går jag tillväga?
Passar vilka mottagare som helst till den sändaren? Eller hur funkar det?

Snälla försök att förklara lite pedagogiskt för mig!

McRegor
2015-07-20, 22:40
Grundregeln är att du numera (med 2,4 GHz-systemen) måste ha samma fabrikat på sändare och mottagare. Sen finns det "stora" märken som Futaba och Spektrum där det finns billiga s k piratmottagare att köpa. Men i princip varje fabrikat har sitt egna system. Men t ex Futaba har flera system där alla mottagare inte passar alla sändare så det gäller tyvärr att vara lite påläst så man köper rätt saker.
Roger

FinnbyFraggel
2015-07-20, 23:13
I ditt fall har du valt en sändare från Wfly, alltså köper du Wfly mottagare och i manualen framgår det hur du binder mottagaren till sändaren.
/ Jonas

Jay Bee
2015-07-20, 23:14
Okej, tack så mycket. Fått svar på mina funderingar!

senmathal
2015-07-21, 00:31
Wfly fungerar säkert hur bra som helst men är dock ett inte helt vanligt märke. Kanske det kan bli svårt att hitta mottagare till den i framtiden. Ett märke som däremot är populärt och ibland används i s. k Bind and flymodeller är Spektrum. Bind and fly är modeller som innehåller både servon och mottagare och passar då endast ett specifikt radiomärke, oftast just spektrum. Den radion du länkar till verkar det inte som om det följer med någon sändarack till utan bara en batterihållare. Jag skulle inte rekommendera att använda lösa batterier till flyg med risk för glappkontakt.

/Mats

KristofferR
2015-07-22, 08:16
Spektrum verkar ha störst utbud av icke-original mottagare. (Och det finns massor av piratkopior....)

RC-hobbyn tenderar att leda till ansamling av plan och priset för en ökande skara mottagare kan bli ganska högt beroende på märke. Om man förväntar sig att hålla på ett tag är det värt att köpa en bra sändare.

Om man som du skall flyga depron tror jag du flyger lågt och nära och en krash är inte hela världen; då är kanske Orange RX (Hobbyking) ett billigt val till Spektrum.

Om det är lösa batterier i sändaren är det bra om de går att ersätta med ett ihoplött paket. De flesta sändare idag drar mycket mindre ström jämfört med förr så de går jättelänge på vanliga alkaliska, det är bara glapprisken som hänger med.

senmathal
2015-07-22, 08:55
Eller så satsar du på Frsky och får ett väldigt stabilt system till ett väldigt lågt pris. Deras Taranis är det givna valet om man tycker det är kul med datorer. Radion har oändliga möjligheter men det kan ta lite tid att komma underfund med den. Men det finns också hur mycket hjälp som helst att få med manualer och tips på nätet. Jag har en själv och vill inte byta bort den. När det gäller mottagare och reservdelar finns det en uppsjö att tillgå.

Jag ser att du är ljudtekniker och då torde du inte ha några problem att programmera en Taranis.

/Mats

McRegor
2015-07-22, 09:32
Taranis med den programvara som används kräver helt klart att man är mera intresserad av programmering för att känna sig bekväm med jämfört med t ex Spektrum. Alla behöver verkligen inte de "oändliga möjligheter" som erbjuds utan många flygare är mera betjänta av standardfunktioner som är enkla att förstå och använda - utan manual. Men välj en sändare där ledtexterna är klara så att man verkligen förstår vad som menas. Det betyder ofta lite större displayer så att man slipper kryptiska förkortningar begränsade av displayens upplösning och storlek. Sen har Spektrum som redan nämnts fördelen att det även finns många billiga "piratmottagare" som i de flesta fall fungerar bra samt att det finns mängder av s k BNF-modeller med inbyggda Spektrum-mottagare.
Roger

bem
2015-07-22, 10:34
Hej,

Om din budget tillåter och om du tänkt hålla på ett bra tag nu med RC flyg i comebacken så kan det nog vara klokt att satsa på en radio från någon av de större fabrikaten. Ofta lite bättre kvalitet och bättre service på dessa än de billigare "kinarradio" som finns (som i och för sig kan fungera utmärkt).
Multiplex, Graupner, Futaba, Spektrum, JR, Hitec, Jeti är i regel säkra kort. FrSky är en uppstickare som många kör med numera, speciellt deras Taranis radio som blivit väldigt populär, kanske främst bland de som uppskattar dess nästan oändliga programmeringsmöjligheter.

Själv kör jag Futaba sen många år (en 14MZ) och är nöjd med den, men den börjar förstås bli lite till åren nu.
Kan tipsa om att Futaba kommer med en ny radio ca sept, den heter 18SZ och har färgdisplay och 18 kanaler. Den ligger Futabas övre segment och kommer att kosta ca 9700 kr.
http://3fhobbyservice.jetshop.se/18sz-p-2753-c-200.aspx
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2408456

Annars är nog t ex en Spektrum DX7 Black Edition eller DX9 Black Edition säkra kort.
Du har många fina radio att välja på, lite beroende på din budget.
Men en radio med Telemetri bör du nog köpa, det kan ge många säkerhetshöjande funktioner om inte annat.
Gillar du att ha en radio med många inställnings- och programmerings-möjligheter och som har en rimlig prislapp är nog en Taranis Plus (senaste versionen) den som ger mest för pengarna skulle jag tro. Finns även svenska handlare som säljer dem.
Sen får du tänka på servon också, där finns allt från billigt "skräp" till dyra med borstlös motor och i övrigt mycket hög kvalitet. Där får man väl ha lite som regel - dyrt plan får ha lite dyrare kvalitetsservon, billigt plan kanske man kan ha lite enklare/billigare servon men med tanke på säkerheten så är det nog bra att undvika lågpris tjingtjong servon som kan ha tveksam kvalitet. Har själv provat några sådana i inomhusmodeller och flera av dessa servon bara la av så där utan anledning, så jag undviker dessa numera.
Mottagre kan man resonera liknande kring också, det finns "kopior" och liknande, som i och för sig kan vara alldeles utmärkta, men tillåter plånboken kanske det kan vara klokt att hålla sig till radiofabrikatets originalmottagare.

/Bo

McRegor
2015-07-22, 11:05
Snackar vi Futaba så är det nog få som behöver nåt "värre" än T14SG - http://www.hobbybutiken.nu/sandare/futaba-t14sg-radio-r7008sb24g - en mycket bra och flexibel radio. Men som sagt - de flesta klarar sig med sändare enklare än denna även om också jag tycker att man skall ta en extra fundering när man väljer både system och sen sändare.
Roger

senmathal
2015-07-22, 12:26
Det kanske inte är helt relevant att föreslå radio för mellan fem och tio tusen om TS själv länkar till en radio för 995 kronor.

/Mats

KristofferR
2015-07-22, 15:01
Jeti hade suttit gott.:)

Det du "måste" ha för en liten flygflotta är sändare med modellminnen, så varje farkost kan ha sin egen inställning. Personligen vill jag ha trim, reversering, utslagsbegränsare, expo, dualrate, deltamix och en del till som timers och batterivarning.

Har själv tittat på Taranis mer än en gång, men vet inte om jag har behovet. Fast det kanske är som fjärren till TV eller smartphone, när man väl har en så är man fast

jag kör själv Multiplex och deras billigaste riktiga radio kostar från ca 1500kr; då får man bara sändaren. Den har lite mixar, programmering, stöd för telemetri mm. Nackdelen är att de inte skäms för att ta betalt för tillbehören. De billigaste mottagarna går på ca 300kr, skall man ha USB programmering kostar kabeln, lärar/elev kostar 700kr (iofs trådlöst) , telemetri med sensorer kostar osv så det rasslar snabbt iväg en hel del pengar. Fördelen är att de skall vara "säkra" och att dokumentationen är riktigt bra.