handdator

Visa fullständig version : Just Aircraft SuperSTOL efter ritning av Scott Swanson



Flahultarn
2015-07-21, 17:55
Det här blir en omvänd bygg-logg. Dvs den börjar med premiärfilmen för att sedan beskriva bygget och mina intentioner med hela projektet och en del erfarenheter/frågeställningar efter premiären.


https://www.youtube.com/watch?v=GdxBpj-qPJI

Jag har fascinerats länge av de otroligt skickliga “bushpiloterna” på andra sidan Atlanten. Landar och startar på i princip ingen landningsbana alls. De flyger Super Cub’ar, och Maule och allt vad modellerna heter. Så i vintras såg jag en ännu extremare variant på STOL-plan (Short Take Off and Landing), Just Aircraft SuperSTOL som är en vidareutveckling av deras Highlander.
För den som vill direkt till planets essens – hoppa till 1:45 om du inte vill se hela...

https://youtu.be/yU7s1mLQ0k0?t=1m47s

Sen jag började med RC för 4 år sedan har favoritplanet varit en Funcub. Denna slitvarg (Gamla Bettan kallad) har varit i småsmulor ett antal gånger men av någon outgrundlig anledning har hon morfat sig ihop igen med hjälp av lim, trä och ännu mera lim (sätt ett kvadrattecken på det hela så inser ni ungefär hur mycket den reparerats). Men hon börjar kännas för tung (vad nu det kan bero på…) uppe i 1,7 kg vid det här laget. Just det, hon är ombyggd till tvåmotorig också för att få fri kameravinkel. Filmningen och FPV är det som gör att jag är fast i flygandet öht.

Nåväl, Bettan är som sagt för tung och jag har försökt hitta någon ersättare att flytta över FPV och kamera på. En modell som kan flyga långsamt och bära lite vikt utan att stånka. Har provat några olika men ingen har känts rätt eller uppfyllt kravspecen. Så, när jag hittade SuperSTOLen och började leta info, ffa på RCGroups, snubblade jag över först Pat Tritle’s version av Highlandern. Frågade om jag kunde köpa en ritning i PDF format eftersom jag ville skala upp den lite men fick nobben. Förmodligen rädd för spridning okontrollerat av PDFen. Men till min lycka hittade jag ytterligare en version med fria ritningar. Denna var en konstruktion av Scott Swanson, skala 1:7 tror jag originallritningen var, dock fortfarande Highlandern. Men man kan ju ändra =)

Så, med ritningen som utgångspunkt började jag skissa på de förändringar jag ville göra för att mer bli en SuperSTOL. Detta innefattade

Omskalning till 1:6, mest för att bättre fungera för FPV
Större flaps med annan geometri
Slots på vingen
Det för modellen typiska landningsstället
Omkonstruktion av allt framför brandväggen
Mer skalalik nos
Friroterande sporrhjul
FPV anpassning med inbyggda detaljer för att på listigast möjliga vis bygga in funktion.


Det definitiva målet med den här modellen är egentligen två. Dels få en bra FPV-rigg för kortdistansflygning (inom LOS såklart), dels att flyga den med ökad kontroll och landa så skalalikt det bara går (varför inte rent av FPV såsmåningom). Vet inte om det senare målet är uppnåeligt men det visar sig, men jag vill bli en bättre pilot.

Av ovan punkter att ändra lyckades jag med det mesta, slotsen undantagna. Har en idé om hur dessa skulle kunna göras men då får jag göra ett par helt nya vingar. Kanske blir ett vinterprojekt, vem vet… på fullskalan åker slotsen ut av sig själv vid låga farter…

Modellen är väldigt lätt byggd och när jag började bygget indikerade det en möjlig slutvikt under kilot men detta var nog bara min brist på erfarenhet (detta är mitt andra bygge… den trogne forumtomten kanske minns min Supercub som väl slutade på dubbla (nåja…) vikten jämfört vad jag trodde inledningsvis), jag borde ha insett hur detta projekt skulle sluta…

Bygget
Kroppen fram till brandväggen var inget konstigt. Motorboxen enligt ritningen tyckte jag såg konstig ut och jag valde därför att göra en traditionell (?) box. Hade samtidigt med detta caddat fram en noskåpa att 3-D printa med större överensstämmelse med fullskalan än ritningens. Behövde också designa om infästningen av det ganska speciella landningsstället. Löste detta med två tvärgående balkar av tunn plywood med en kärna av balsa. Det är nog denna jag är mest nöjd med på hela modellen. De blev otroligt starka. Mer om stället senare…
5347253471

Vingarna och framför allt kontrollytorna krävde en del funderande och caddande. Ritningens flaps skulle göras större och få en mer skalalik profil. På originalet är flapsen i princip 2/3 av vingens längd och skeven 1/3. Min modification slutade med att jag förlängde vingen en "sektion" för att få lite mer vingyta vilket gav 6 fack flaps och 4 skev, inte riktigt lika extrem som originalet. Ritningens flap var av enkel “tvärhuggen” typ och här ville jag försöka efterlikna originalets glidande Fowler flaps(?). Det blev en kompromiss med en ganska lik profil men inget glidspår innan de viker sig nedåt. Med gångjärnspunkten bakom och en bra bit under flapsframkanten tycker jag att jag fick en bra rörelse som genererar mer vingyta i början av rörelsen. Ursprungstanken var att göra gångjärnen i 0,5 mm aluminium men detta visade sig för svårt, framför allt att få de 6 gångjärnen identiska. Men så insåg jag att det skulle bli starkt nog 3D-printat. Detta var lättare repeterbart… och infästningen i vingen en barnlek. Konstruktionen av flapsgångjärnen innebar också att jag kunde fästa stötstången mellan gångjärnspunkten och flapen i centrumgångjärnet och helt slippa separat horn. Blev riktigt snyggt om jag får säga det själv =)
534735347453467

Stället tvingade mig ut på okänt vatten. Det skulle göras i tunna stålrör med silverlödning, det var enda alternativet jag kunde se (efter att ha sett Mäster Kjni's Moth-bygge), något jag aldrig provat. Började läsa på och leta rör. För att få rör som passade i storlek var jag tvungen att beställa tre dimensioner från 3 olika butiker. Det blev inte billigt... men det är bara jul en gång om året... Rören var lättarbetade och lödningen gick rätt bra för att vara första gången =) Inte så snyggt i alla detaljer kanske, men det fungerar. Med en mjukare och en hårdare fjäder i varje ben blev det riktigt bra.

Funcuben/Bettan fick släppa till sina hjul som är i rätt storlek och form.

Sporrhjulet på fullskalan är helt friroterande. Eftersom roderytan är stor svänger den lätt med trycket från luftströmmen i kombination med bromsarna antar jag. Första tanken var att följa ritningen som hade sporren sittande på rodret. Bestämde mig dock efter en del velande för att göra även modellens fritt roterande. Dels för att se om det är möjligt med kontroll på en modell, dels för att ritningens roder är ganska vekt och knappast skulle hålla i längden. Fick förstärka lite och få in ett par bitar mässingsrör för att hålla hjulet.

53468 53461



Modellen i skala 1:6
Spann ca 1750 mm
Vingkorda 205 mm, tydligt konvex underprofil som förstärks av flapsen. Något mer dihedral än fullskalan (en anpassning till att jag vill ha ett så stabilt flyg som möjligt - FPV)
Motor: T-motor AT2814/1000kv m 3x11x7 alt 2x12x6 Hade denna i Funcuben på 4S med 2x11x7 innan ombyggnationen till tvåmotorig. En mycket trevlig motor, effektiv och lätt.
Batteri: målet är att köra den på 3-cell 2200 eller större. Ev även 4 cell…
40 A ESC

Slutvikten med en 2200 3S ack hamnade på 1500 gram vilket gjorde mig lite orolig inför premiären när jag dessutom vill plocka i ca 2 hg FPV-utrustning. Men efter att ha flugit den tycks den klara vikten utan problem och ändå flyga som jag hade hoppats. Under premiärflygningen visade det sig att jag glömt säkra ställens fjädrande ben mot resten av stället med låsmuttrar varvid den ena skruven skakade loss vilket jag upptäckte först just när planet passerade mig inför landning. Lyckades faktiskt sätta den medvetet på det andra hjulet och med låg fart gick det utan skador.

TP enligt ritningen skulle vara på 50 mm (justerat efter min större skala) men här blir jag inte riktigt klok med hänsyn till hur den uppträdde i luften. Den är extremt känslig på höjden vilket kanske inte är så konstigt då ytorna är stora och modellen är tämligen kort. Men den visar ingen vilja att “hämta upp sig” utan behåller den riktning den blivit satt i (i höjdled). Detta borde väl innebära att TP är för långt bak? Hjälp mig här…

En rejäl praktisk miss gjorde jag. Vingarna är, som på fullskalan, vikbara runt bakre fästpunkterna och fälls enkelt in mot kroppen. På så vis är den väldigt enkel att transportera och lagra. Men här bommade jag kapitalt att innersta flapsgångjärnen kommer i vägen så det går inte att fälla ända in. Detta retar mig till den milda grad att jag nästan funderar på nya vingar bara av den anledningen...

FPV-installation
Cyclops STORM OSD, bakom cockpit, GPSen under "turtle decket" bakom, 5,8GHz videosändare ute på ena vingen fäst i vingstöttan. FPV kamera på specialdesignad pan/tilt i cockpit. Här är utmaningen att navigera då kameravinkeln inte medger någon bra bild rakt framåt-nedåt utan jag kommer va tvungen titta ut genom dörrarna för att få marksikt. Detta ska bli spännande...

5347053469

Slutligen, modellen är mycket trevlig och jag hoppas den ska hjälpa mig att bli en bättre pilot samtidigt som den tuffar runt med kameran och levererar fina omgivningar. Cockpit med två "la'gårdsportar" till dörrar och det stora "turteldecket" gör den väldigt lättjobbad. Det är gigantiskt utrymme till förfogande för FPV-pryttlar även om jag ska försöka hålla det till ett minimum i den här.

Jag hoppas det kan inspirera någon på något vis. Det finns säkert mycket jag glömt så här i efterhand. För den som vill följa bygget lite mer i kronologisk ordning finns en byggtråd på RCGroups. Den är inte jätteutförlig men dock mer omfattande än denna beskrivning. Den finns här: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2413462

Flyg mer – och långsammare!

Mvh // Per

Thomas
2015-07-21, 21:24
Tjusigt bygge med imponerande egenskaper!
Men denna

https://www.youtube.com/watch?v=0mrJ5_LnF0Q
i fullskala är ett strå vassare, om än inte speciellt ekonomisk med turbopropmotor......
Men vilka flyg/lastegenskaper!

Flahultarn
2015-07-21, 22:37
Haha, där slog du huvet på spiken ;)
Portern var faktiskt med i leken men jag hittade inga ritningar på den. Finns däremot ett Pat Tritle shortkit (finns säkert fler) men valet föll ändå på SuperSTOLen.

Senare: Hoppsan, där var jag visst för snabb, innan jag tittat på din länk helt. Var visst ingen Porter, men den var ganska snarlik. Och absolut, det var imponerande prestanda.

KristofferR
2015-07-22, 09:06
Snyggt bygge och kul förebild! (Om det är något som får mig sugen på fullskalaflyg är det just videos på den typen av flygplan och flygning.)

kjni
2015-07-22, 10:12
Väldigt trevlig presentation av bygget och ett spännande val av förebild!

MVH
Kjell

Pumpe
2015-09-30, 19:12
Var ritningen gratis till denna?

Flahultarn
2015-09-30, 20:17
Jo, grundritningen finns att hämta här, http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1917395, men det är en i mitt tycke förenklad "vanlig" Highlander, 54" spann. Jag har lagt ner rätt mycket möda för att göra om ritningen till den SuperSTOL jag ville bygga. Som vanligt (?) har inte ritningen hängt med hela vägen till färdig modell så mina ritningar är inte färdiga, jag ska rita dem klara så småningom men det lär dröja till i vinter.

Är du trots ofärdiga ritningar intresserad kan jag posta dem. Det är framför allt nosen och infästningen av stället resp sporrhjulet som är odokumenterat om jag minns rätt.

Jorgen
2015-10-01, 19:41
Det där blir nog roligt med FPV, jag får nog bygga en pan-tilt till FunCubben för att göra flygningen runt fältet lite roligare.