handdator

Visa fullständig version : Varning för oäkta pixhawk!!!



Grimm
2015-07-22, 16:46
Jag skäms lite nu...
Detta vet nog alla redan (även jag borde veta bättre...)men eftersom jag har kört med flera kopior av APM 2.5 och 2.6 utan några som helst problem tidigare så höll det på att gå riktigt illa...


Har nu testat flera kinakopior av Pixhawk och haft stora problem.
En Pixhawk som det står 3Dr på och ser exakt ut som originalet. Jag trodde i min enfald att det var en äkta...men den kom utan kartong.. Då borde man ju dragit öronen åt sig...
Men jag stoppade in den i min D-130 X8 och allt funkade till att börja med. Flugit 30-40 flighter utan problem.
Men jag höll på att krascha maskinen häromdagen då plötsligt gyrot kantrar 20 grader och maskinen drar iväg åt sidan i en jäkla fart!!
Lyckades slå över till stabilise och landa med rollspaken nästan fullt åt höger för att hovra...Tur att man flugit så sjukt mycket multirotor och helikopter annars hade det blivit en dyr smäll...


Har nu testat på bänk och gyrona kantrar i bland 20 grader. Tror att det är temperaturrelaterat. Soligt när detta hände.


Har även två andra kinakopior som dock inte ser ut som äkta Pixhawk och där funkar det inte att ansluta digital airspeedsensor...
Har testat med 4 olika sensorer (även äkta 3DR) ingen funkar.
Dom skulle nog funka i en multirotor men jag slänger nog hellre bort skiten..


Berättar om denna dumsnålhet så kanske jag räddar någon annan...


Nu blir det bara äkta vara framöver för min del i alla fall.

Grimm
2015-07-23, 06:24
Pixhawken ska levereras i en sån här låda om den är äkta.
53498

magnusvr
2015-07-24, 12:25
Tack för infon!
Det stämmer oftast i slutändan, man får vad man betalar för. Jag har kört lite kinesiska APM:er med blandade resultat också. Rätt OK ändå, men i slutändan vill man ju ha något som bara funkar som det ska, vilket man oftast får när man köper originalet.