handdator

Visa fullständig version : ASP FS180AR-haveri



sundqvistjohan
2015-07-22, 17:50
När jag igår flög med min Dornier DO 27, stannade motorn strax efter att jag hade lyft. Jag hann göra en sväng och lyckades komma in på fältet igen och göra en skaplig landning så planet är lyckligtvis helt.

När jag sedans skulle starta motorn igen, saknades kompression. Jag tog bort ventil-kåpan och märkte att ena ventilen hela tiden var öppen. Med handkraft gick det att trycka ner ventilarmen mot stötstången igen, och då fanns förstås kompression. Men varje gång den lyfts krävs det handkraft för att putta ner den igen.

Kamaxeln verkar alltså vara i skick, men stötstången som lyfter ventilarmen tycks kärva. Någon som varit med om något liknande?

LIP
2015-07-22, 19:46
Konstigt, var skall stötstången kärva någonstans? Finns väl ingen möjlighet till det!
Är du säker att det inte är vippan som kärvar i lagringen, kommer det fram olja för smörjning?

sundqvistjohan
2015-07-22, 20:28
534955349653497

Kamaxeln var tydligen också skadad.

Jag har hittat kamaxel på Justengines för £22.04 http://www.justengines.co.uk/acatalog/A.S.P.-180-FS-Spares.html

HobbyKing hade inte denna reservdel till ASP-180.

Hobbypeople har den för $44.99 http://www.hobbypeople.net/index.php/catalogsearch/result/?q=magnum+180+cam+shaft

Det verkar som om justengines har den förmånligast.

LIP: Jag vet inte vad den understa delen i "Pushrod Assembly" heter, men det är den delen som kärvar. I ena hålet glider båda "tapparna" igenom hur lätt som helst, men i andra hålet måste man trycka rejält för att den ska gå igenom. Hur fixar jag det? Borrar med en metallborr i samma dimension som hålet? Något har hänt med aluminiumet i ena hålet så att det skurit fast, därför for också kuggarna i kamaxeln antar jag.

AM
2015-07-22, 21:25
...och så hos Air Media förstås...

Antagligen har den ena stötstången inte legat rätt i "skålen" på lyftaren, utan kasat på sidan om. Det ser du om det skiljer mycket i positionen mellan de två ventil-justerskruvarna.

Verkar ha gått snålt med olja också.
Man bör inte gå under 13-15%.

LIP
2015-07-22, 22:04
534955349653497

Kamaxeln var tydligen också skadad.

Jag har hittat kamaxel på Justengines för £22.04 http://www.justengines.co.uk/acatalog/A.S.P.-180-FS-Spares.html

HobbyKing hade inte denna reservdel till ASP-180.

Hobbypeople har den för $44.99 http://www.hobbypeople.net/index.php/catalogsearch/result/?q=magnum+180+cam+shaft

Det verkar som om justengines har den förmånligast.

LIP: Jag vet inte vad den understa delen i "Pushrod Assembly" heter, men det är den delen som kärvar. I ena hålet glider båda "tapparna" igenom hur lätt som helst, men i andra hålet måste man trycka rejält för att den ska gå igenom. Hur fixar jag det? Borrar med en metallborr i samma dimension som hålet? Något har hänt med aluminiumet i ena hålet så att det skurit fast, därför for också kuggarna i kamaxeln antar jag.

Kan också vara så att detaljerna vid tillverkningen/monteringen av motorn var dåligt rengjord så att det fanns spån kvar från maskinbearbetningen och orsakat en skärning.
Skulle nog inte rekommendera att rensa hålet med en borr, möjligen att använda en brotch med rätt diameter, jag antar att delarna har millimetermått och då bör en brotch vara relativt enkelt att få tag på.

sundqvistjohan
2015-07-23, 12:36
Motorn fick sig en rejäl törn när den var ny för 4 år sedan då jag kraschade min GeeBee. Sedan den kraschen har den legat till sig i min hylla tills den kom till användning i Dornieren i år.
Det blir nog en ny ASP eller Saito 180-motor. Att plocka isär hela motorn och rengöra så att det inte finns metallspån från kamaxeln någonstans är mer än jag klarar av.

Som Ove skriver, så kan ju stötstången efter min GeeBee-krasch ha åkt ur gropen och legat och skavt mot aluminiumet.


https://www.youtube.com/watch?v=-2YQiCy9O3E

sundqvistjohan
2015-07-23, 18:06
Det var rea på HK Europa nu, så jag beställde en ny ASP 180-fyrtaktare. Den gamla får vara reservdelsmotor om det skulle behövas.

kay.krut
2015-07-24, 17:01
Den smällen tog nog ganska hårt på motorns innandöme. Kamaxeln ligger lagrad tvärt, 90 grader, mot vevaxeln och smäller man i hårt rakt framifrån och kammen ligger i lyft (belastning) så kan drevet på den skadas ordentligt. Veven slås hårt bakåt mot vevhuset (även om det är minimalt) men kammen har ingen möjlighet att följa efter och backa bakåt då den är lagrad på tvärs. Därför kan den få stryk. Förmodligen har du haft dessa bristningarna på kamaxeln när du startade med din Dornier och därav ditt haveri. Jag har själv varit med om liknande när en god vän kraschade med sin .91 fyrtaktare. Två av kamaxelkuggarna var avslitna och låg kvar i vevhuset. Turligt nog så delade han motorn innan han över huvud taget gjorde några startförsök, vilket förmodligen räddade resten av motorn. Har man gått i lite häftigt med nosen och är rädd för att motorn kan ha tagit stryk så är det många gånger billigare att dela motorn och noga kolla upp alla delar innan man gör några som helst startförsök.
Kay krut

sundqvistjohan
2015-07-24, 22:20
Tack för tipsen kay.krut! Ja Dornieren är betydligt mer avslappnande att flyga än GeeBeen. De 8 hela flygningar jag hann med (plus den nionde där motorn havererade strax efter att jag lyft, men med lyckad landning) fick mig att gilla planet väldigt mycket. Ett hyfsat stort plan som är trevligt att flyga med denna något för stora motor. Planet fältmonteras snabbt och när jag kört in min nya ASP 180:a ska jag börja dremla i motorkåpan också för att få till den sista finishen.

kay.krut
2015-07-25, 18:24
Ja det är nog lite "Cubflyg" över den, långsam och majestätlig. Det lär ha funnits fyra eller fem i Sverige. Tyvärr så förstördes dom på grund av slarv av personal och besättning, den vanligaste orsaken till flygplansmissöde.
Lycka till med Din maskin!
Kay krut