handdator

Visa fullständig version : El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glödstift: Nej! El: Ja! Glöds



senmathal
2015-07-27, 13:41
Äntligen så var det dags för att få en modell i luften som jag köpte begagnad för ett sedan år eftersom jag för tillfället inte hade något att flyga med. Modellen var en liten Ultimate i .40 storlek som ja hade tänkt att el konvertera. Då det var lite mer omständligt än jag först hade trott blev den liggande.

Men nu fick jag för mig att stoppa dit en ASP .61 FS som jag hade liggande i den. Så var det dags idag för provflygning mellan regnskurarna. Ut i det fria för lite motortrimning av en motor som inte var i gång på något år. Med motorn inverterad så blev den ju sur direkt och att handstarta verkade mer och mer hopplöst. In efter ett bilbatteri och en starter och nya försök. Nu startade motorn snällt och fint men stannar naturligtvis punktligt efter att jag tagit bord glödströmmen. Jag starta igen och drar full gas för att ställa in huvudnålen. Skruvar in tills den sackar och öppnar tills den sackar och ställer ungefär mitt emellan. Nu är det dags för den känsliga lågfartsnålen som jag nålar på utan att få motorn att gå riktigt bra men ställer den där den går som bäst. Motorn trottlar nu bra och går i alla fall en liten stund på tomgång.

Nu är det så dags att knalla ut på fältet, en nerklippt yta i hästhagen. Motorn tvärvägrar att starta med fegpinne =skruvmejsel. Hämtar batterie o starter och får igång motorn som nu plötsligt inte går alls på tomgång. startar igen och lyfter nosen mot skyn och nålar in huvundnålen då den tycks gå för rikt och då går den på tomgång plus att den trottlar som den ska.

Dags att svälja nervositeten för en första flygtur. Jag hade väntat mig det värsta med ett litet dubbeldäckat aerobatic plan. Men modellen flyger fint och odramatiskt, riktigt rolig att flyga faktiskt och har inga hyss för sig. Lite nervös för landningen ser jag till att hålla rejält med fart och det går skapligt med lite studs. Dag för nästa vända men nu vägrar den helt att starta, inte ett fyr från motorn. Är den sur eller får den för lite soppa? Duttar en skvätt i förgasaren och var den inte sur innan är den det nu. Intet liv i motorn. Misstänker att den lilla handhållna glöddrivaren är tom på ström. Hämtar fältlådan med Glow Driver och startar motorn. Kommer på att toppa upp bränslet så jag stannar och gör det men det blev väldigt snabbt fullt. Startar och flyger några rundor men så efter en stund blir det tvärtyst från motorn. Glidtalet på den här modellen är väl aningen bättre än en slipsten så jag sätter den så klart i ett träd vars stam det följer ner till marken som en trädkrypare.

Modellen ser hel ut så jag försöker en gång till men motorn startar inte. Tankar men det rinner ut direkt i avgasröret. Motorn startar till men stannar direkt så jag gissar att klunken i tanken har fastnat vid kraschen. Jag ger upp för dagen och försöker tömma tanken med handpumpen men det går inte. Klunken har ju fastnat i fel läge. Tar bort den undre vingen för att komma åt att kolla tanken men klunken är som den ska vara. Däremot har den runda tanken vridit sig ett halvt varv vilket innebär att tryckmatningen från ljuddämparen nu inte mynnar längst upp i tanken utan längst ner. Vad får då detta för konsekvenser tro? Jo eftersom den slangen fungerar som skvallerrör för full tank så förstår ni vad som händer om den ligger i botten på tanken. Ett varv på pumpen så signalerar det full tank men tanken var så klart snustorr. Efter att ha konstaterat felet följer en noggran avtorkning av modellen för att den åtminstone ska gå att ta in i källaren utan protester från frun. Det som droppar ur ljuddämparen några dagar framåt får man snabbt hålla koll på och torka upp innan det upptäcks.

Ja det var flygning med metanolmotor. Nu tänkte jag beskriva en flygning med elmotor.

Sätt batteriet på laddning och drick en kopp kaffe inom syn och hörhåll för laddaren medan du väntar. Gärna i en solstol utomhus. Slå på radion, stoppa in det fulladade batteriet i modellen, gasa och flyg. Landa när du är nöjd. Plocka ur batteriet och stopp det i fickan, ta modellen i ena handen och radion i andra. Ställ gärna den helt rena modellen i vardagsrummet i väntan på nästa flygtur. Klart.

/Mats

MrOvanhill
2015-07-27, 14:12
Underbart beskrivet!

Jag lovar och svär att aldrig gå över till den mörka sidan och ska alltid hålla mig i ljuset med el- och segelflyg!

multipass
2015-07-27, 14:36
Men ljudet..? du går ju miste om det hjärtskärande skrikandet när 1800talsprylen hoppar igång?

Finns det något alternativ till elspis om man bortser från ombordglödgade bensinare?

Ålänning
2015-07-27, 15:09
Haha! Du får el att låta så tråkigt odramatiskt (ur hobbysynpunkt) så jag fortsätter glatt med mina metanolare. ;-) Men nästa gång, montera motorn rätt väg i flyget så du har dess förgasarcentrum i linje med tankens, om du inte hade det. Och släng ASPn, skaffa en OS. Jag har flugit flyget med OS Max 46AX och det flyger hur fint som helst. Kul flyg!

Peter_L
2015-07-27, 15:31
Jag håller med om det Mats säger. Hur den här hobbyn lyckats överleva med dom krångliga och osande glödstiftarna i alla dessa år är ett under. Själv började jag lite smått med modellflyg på 80-talet och har väl innerst inne bara väntat på att batterier och motorer skulle bli så bra att jag får göra mig av med allt vad glödstiftare heter. Den dagen inföll för kanske 10år sen och jag hoppas jag aldrig behöver ta i en sån motor igen.

senmathal
2015-07-27, 15:31
Men ljudet..? du går ju miste om det hjärtskärande skrikandet när 1800talsprylen hoppar igång?

Finns det något alternativ till elspis om man bortser från ombordglödgade bensinare?

Ombordglödade bensinare? Jag föredra någon form av tändstift på bensinare :) Jo bensinfyrtaktare i 30 000 kr klassen låter rätt skalalikt typ Moki.

Ljudmodul kanske är ett alternativ.

Men snart dyker någon upp och säger att han aldrig råkat ur för att en metanolare vägrat starta eller tjuvstannat. Det bara att ställa in den rätt. Ingen nämnd ingen glömd.

/Mats

Jocke H
2015-07-27, 15:51
Började min karriär i början på 80-talet.
Metanol, OS skulle det vara. Gör fina motorer.
Håller med om att dom trilskas ibland, stannar å annat kul :)
Man blev en jäkel på att landa utan motor, får bara ett försök.
Har bara kört med el i 10år men har nu en Cub med en gammal OS 90 fyrtakt som ska flygas samt en Kyosho ME-109 som kommer få en OS 48.
Så det blir lite nostalgi igen. Saknar ljudet.
El är enkelt, bara plugga i kontakten å köra, inget kladd

Fluf
2015-07-27, 16:27
Mm, tyst och kladdfritt. Underlättar en hel del för framför allt små parkflyers, spontanköra liten modell när lusten faller på. Stora el och metanolare ligger på nästan samma nivå av prepp och underhåll (minus torkning), smörja motorer/lager koll av mekanik etc.

Ålänning
2015-07-27, 17:22
Det är som med all annan motorsport... snart kör de dragracing på endast el. =) Behöver bra hacka lite i datorn och ladda ackarna, inget mekande. Publikvänligare också, man kan prata med varann under heaten. :-D

Mr X
2015-07-27, 17:38
https://www.youtube.com/watch?v=UAYrsEOxqYc

Ålänning
2015-07-27, 19:23
Häftigt att man kommit så långt med el. Men jag skulle hoppa över tävlingar med såna bilar.

simonarvestrand
2015-07-27, 20:38
Tänker varje gång när jag packar in i bilen och är färdig att åka hem när jag står och kikar på snubbarna som torkar och sprayar sina maskiner för att få bort allt kladd, att jag är otroligt glad att jag inte flyger några metanolplan.

Dragracing med el är dock väldigt tveksamt, det ska låta och lukta helt enkelt.

Lars 41an
2015-07-27, 20:59
Fantastiskt bra beskrivet, Mats!

Du fick t.o.m. med det där att tanken kan rotera vilket jag råkade ut för för tre år sen. :banghead:
Jag trodde det var något unikt för mig just då men det hör tydligen till kolvmotorflygandet.
De senaste 7 åren har jag flugit med elmotor rätt ofta men jag kan ändå inte hålla mig ifrån metanolmotorerna. Startandet är en utmaning som uteblir med elmotor...:applouse:

Metanolflyg funkar i regnväder (om man har sändaren i en påse).:)
Lars

McRegor
2015-07-27, 21:19
...bara att slippa soppa/oljedroppet i bilen är guld värt... Kan knappast tänka mig en återgång till metanoldrivet efter drygt 15 år i elträsket. Möjligen - säger möjligen - en bensinare om jag nån gång skulle förfalla till en stor RC-kärra. Men grejen med moderna el-drivlinor är ju bl a att man kan flyga små kärror utan problem och utan övervikt. Det var inte så enkelt på 70-talet kan jag lova.
Roger

Mr X
2015-07-27, 21:46
Med nya OS GGT-10 och GGT-15 kan man flyga bensinare i mindre flyg också.
Dom saknar tändstift och tändsystem vilket gör dom lätta.
Så glödstift ja, glödstift ja, glödstift ja.

Bensin motor för klasiska 60 kärror monterings mått som 46AX,

Motorn körs på blyfri bensin med ?% olja. körs med nya G5 glödstiftet som gör det möjligt att köra på bensiun utan tändsystem. medfölr mycket billigare drift! Nållagrad stål vevstake. bra gassvar. Förgasaren är utvecklad av OS för att få bra gång.
Slagvolym; 9,73cc
borrning : 24mm
Slaglängd: 21,5mm
praktisk varvtal: 2000-11000 rpm.
max effekt: 1,6 hästar vid 10000rpm.
vikt Motor 453g, dämpare 108g.

McRegor
2015-07-27, 22:03
Jo - GGT-15 fungerar fint - har en kompis som har både den och det mera konventionella syskonet med tändsystem.
Men jag avstår nog ändå...:)
Roger

Ålänning
2015-07-27, 22:10
Under alla år jag haft metanolflyg och -helis i bilen så har det inte droppat nåt.
Varför? För att jag har plugg i pipan och på de modeller som kan kladda lite mer, en plastpåse. =)

Före jag packar bilen så pratar jag med de andra flygarna medans jag torkar rent flyget.
Det tar några minuter, jämfört med tiden att ladda en bunt LiPo's om man ska få nån flygtid då man också måste vara närvarande (dvs inte på jobbet).

Utöver det så har metanol andra fördelar. =)

Visst, metanol kladdar mer än ackar, det är nog sant det.

Men sluta inte flyga metanol/bensin, det är så slött om alla börjar flyga runt med små nöjesfriggo-flyg på de stora fälten.

El-Cessna 182:
https://www.youtube.com/watch?v=wZ3mmb86WNM

Metanol-Cessna 182:
https://www.youtube.com/watch?v=FT26izWHg9k

Bensin-Cessna 182:
https://www.youtube.com/watch?v=OnsXfFwB87s

sundqvistjohan
2015-07-28, 16:19
Jag har den Cessnan (CMPro 140 size) och skulle aldrig drömma om att elkonvertera den. Min OS 200 FS glödstiftare har varit mycket pålitlig och aldrig stannat i luften. Jag flyger också el (företrädesvis modeller med 3-cells 2200 mAh ack). Jag gillar att kunna flyga med något större plan utan att krångla med stora batterier och att ibland kunna flyga snabbt och enkelt utan att ta med fältbox, bränsle och rengöringsspray. Jag skulle aldrig välja sida, jag vill gärna fortsätta med både metanol och el!

flygrc
2015-07-28, 21:22
Få till denna känslan med el... finns för och nackdelar med allt ;)


https://www.youtube.com/watch?v=FpymEuwMrRY

haskell
2015-07-28, 21:34
Men snart dyker någon upp och säger att han aldrig råkat ur för att en metanolare vägrat starta eller tjuvstannat. Det bara att ställa in den rätt. Ingen nämnd ingen glömd.

/Mats[/QUOTE]



Den gick hem, inget svar än!��

senmathal
2015-07-28, 21:46
Men snart dyker någon upp och säger att han aldrig råkat ur för att en metanolare vägrat starta eller tjuvstannat. Det bara att ställa in den rätt. Ingen nämnd ingen glömd.

/Mats



Den gick hem, inget svar än!��[/QUOTE]


Ha ha! Man måste ju föregå meningsmotståndarna!

/Mats

senmathal
2015-07-28, 21:46
Få till denna känslan med el... finns för och nackdelar med allt ;)


https://www.youtube.com/watch?v=FpymEuwMrRY

Ja men nu snackar vi stora bensinmotorer och inte små glödstiftmotorer. I större modeller ska det så klart vara bensinmotorer.

/Mats

Michael
2015-07-29, 00:10
Det finns två sorters modellflygare, de som förstår sig på glödstiftsmotorer och de som inte gör det. De sistnämnda får nöja sig med eldrift...

Gustav1980
2015-07-29, 08:27
Ämnet är intressant, och jag är ambivalent :) Har själv varit, och är, inbiten metanol- och bensinflygare och haft lite svårt med el pga den begränsande flygtiden. Jag tycker också att hobbyn får en trevlig extra dimension av "riktigt" motorljud, mekande och justerande.

Men efter en nybörjarsommar med Trex 600 heli är jag evigt tacksam att den drivs av just el. Jag uppskattar enkelheten och driftsäkerheten och att jag är i luften inom 5 minuter efter att jag parket bilen på fältet.

Det är också så att denna hobby ska passas in i det övriga livs- och familjepusslet och då blir just "enkelhet" en viktig eller kanske tom avgörandefaktor för många. Blir det för mycket bök så skiter man helt enkelt i det.

( Btw...någon som har en tips på en vettig elkärra som drivs av 6s lipo 5000 mah, gärna där man kan byta batteri utan att demontera vingen. Dubbeldäckare är ett stort plus. Jag tänker mig en kärra som alltid står startklar för snabb spontanflygning...om man kommit igång att ladda lipon alltså ;) )

Fluf
2015-07-29, 08:44
Kika efter Ultimate och Pitts Python i 1400-1600mm storlek för det LiPo't.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19202__Pitts_12_EPO_1600mm_w_Brushless_Motor_Ser vos_ARF_Yellow_Black_.html?strSearch=pitts

Blev lite sugen själv... Har mina ~3300 LiPo till 550 helis som gärna hamnar i flygplan med ;)

Ålänning
2015-07-29, 12:58
En himla tur att vi gillar olika drift på våra flyg och helis. =) Det gör att i är fler som utövar hobbyn.

Jag gillar själv flyga el i perioder, det är så enkelt. Men det är så sjukt mycket roligare med förbrännings! =) El är mer besläktat med simulator i soffan jämfört med metanol och bensin. ;-)

Det är också mycket roligare fara till fältet och se metanol- och bensinflygarna flyga med sina vidunder. Än fara till fältet och se några surrande smågrejer vina runt hit och dit. Pratar friggoflyg nu. När det blir större flyg så är det nog intressantare, då blir det mer krävande av flygaren och roligare samt intressantare att se.

/En som hoppas att inte alla backar till el-friggos...

Fluf
2015-07-29, 13:09
@Ålänning

Började med elfriggo Bixler, bygger nu pinnabyggen i trä och har i alla fall en metanolmodell :) Skumvåfflor är enkla inkörsportar men som med allt annat är det trevligt att utveckla sig. Idag behöver man inte börja i full fart och fullt lexikon med kunskap för att komma upp i luften. Stor fördel för att främja hobbyn i längden :lollypop:

MrOvanhill
2015-07-29, 14:12
Absolut! Glödstiftare är viktiga! Ljudet och lukten... Man får inte dem med el.

flygrc
2015-07-29, 17:23
Ja men nu snackar vi stora bensinmotorer och inte små glödstiftmotorer. I större modeller ska det så klart vara bensinmotorer.

/Mats

Ok, denna då ?

https://www.youtube.com/watch?v=jBOmRsnKkFo

senmathal
2015-07-29, 22:20
Det finns två sorters modellflygare, de som förstår sig på glödstiftsmotorer och de som inte gör det. De sistnämnda får nöja sig med eldrift...

Där kom den :)

/Mats

simonarvestrand
2015-07-29, 22:53
Frågan är vilka som vinner i framtiden dom som följer med i utvecklingen eller dom som stannade kvar? ☺

senmathal
2015-07-29, 23:23
Om det nu handlar om att vinna?

Båda typerna av motorer kommer nog att finnas kvar och hitta sina entusiaster. Men att OS som väl får anses som ledande när det gäller glödstiftmotorer hakar på trenden och lanserar elmotorer talar väl sitt tydliga språk. Jag som startade den här tråden med ett litet kåseri om glödstiftsmotorns egenheter kan ibland montera upp en motor i testbänken bara för att det är kul att starta en förbränningsmotor. Däremot har jag inte längre något större behov av att ha dom i flygplanen.

/Mats

senmathal
2015-07-29, 23:28
Ok, denna då ?

https://www.youtube.com/watch?v=jBOmRsnKkFo

Jo men det krävs en del för att det ska bli tillförlitligt nog för en tvåmotorig modell. Samtidigt så förenklar det ju en del då man inte behöver släpa på någon glödutrustning.
http://www.rcdon.com/html/top_flite_b-25j_mitchell_proje14.html

/Mats

Cox
2015-07-30, 00:22
Motorn är ju minst halva nöjet, förstår inte varför någon skulle vilja plocka bort det roligaste med hobbyn...

Vill man slippa glöddrivare och ha en ännu "godare" doft så finns det även diesel, det är fin känsla i dem, tyst och fint blir det också.

Här en 1.5cc MVVS med tomgång kring 3000rpm, går som en klocka. :)


http://www.youtube.com/watch?v=lY6HhSAOxQM

Ålänning
2015-07-30, 10:38
Dagens människor är för bekväma av sig. Först kom friggo-flygen som gjorde att folk slapp göra nånting hemma utan att bara ladda och limma lite, for till fältet och surrade runt lite, klagade lite på oljudet från metanol/bensin-flygarna och kollade fejjan på mobilen. Folk orkade inte ens ta sig tiden att fara till det lokala klubbfältet utan skaffade multicoptrar så de kunde flyga närmare hemmet. Sen blev FPV vanligare och då började folk flyga från terassen, i trädgården eller i skogen bakom gården. Snart är RC-hobbyn endast ett social medium, för en viss del av oss. Men jag hör nog till den gruppen som gillar detta som hobby och är glad att det finns ett fält att fara till och flyga med andra likasinnade. Det har alltid funnits folk som haft intresse en säsong och sen kommer annat.

McRegor
2015-07-30, 11:12
... Snart är RC-hobbyn endast ett social medium, för en viss del av oss. Men jag hör nog till den gruppen som gillar detta som hobby och är glad att det finns ett fält att fara till och flyga med andra likasinnade. Det har alltid funnits folk som haft intresse en säsong och sen kommer annat.
Håller med dog till fullo - trots att jag "bara" flyger eldrivet numera. För mig skulle denna hobby vara mer eller mindre död om jag skulle stå ensam på nåt fält i närheten av bostaden och flyga. Gemenskapen med andra "tokar" är nog numera kanske den viktigaste delen i vår hobby. Men elflyget har helt klart gjort att jag personligen kommit igång igen med denna hobby och dessutom stannat kvar - efter ca: 15 år som elflygare. Däremot har jag full förståelse för de som flyger metanol eller bensin men f n är det inte min grej - jag har helt enkelt fått nog av metanol-flyget under mina första 30 år som RC-flygare...:)
Roger

simonarvestrand
2015-07-30, 11:20
Om det nu handlar om att vinna?

Båda typerna av motorer kommer nog att finnas kvar och hitta sina entusiaster. Men att OS som väl får anses som ledande när det gäller glödstiftmotorer hakar på trenden och lanserar elmotorer talar väl sitt tydliga språk. Jag som startade den här tråden med ett litet kåseri om glödstiftsmotorns egenheter kan ibland montera upp en motor i testbänken bara för att det är kul att starta en förbränningsmotor. Däremot har jag inte längre något större behov av att ha dom i flygplanen.

/Mats

Absolut kommer båda finnas kvar, det finns alltid bakåtsträvare ;)

Förövrigt måste jag säga att efter en tid med os elmotor måste jag säga att dom är riktigt trevliga , kan helt klart rekommendera deras elmotorer.
Inget glapp och håller sig kalla och fina.

senmathal
2015-07-30, 12:25
Absolut kommer båda finnas kvar, det finns alltid bakåtsträvare ;)

Förövrigt måste jag säga att efter en tid med os elmotor måste jag säga att dom är riktigt trevliga , kan helt klart rekommendera deras elmotorer.
Inget glapp och håller sig kalla och fina.

Det fina med det är ju att man på frågan, vilken motor har du, kan svara en OS så klart. Då tar ju alla modellflygare för givet att det är en glödstiftmotor :)

/Mats

senmathal
2015-07-30, 12:48
Har man hållit på hela livet med motorer så har jag svårt att tycka att ljudet från en glödstiftmotor är så upphetsande att det skulle tillföra något. Visst, jag är road av själva mekandet och trimmandet men har inget behov av att ha dom i modellerna. Ljudet har jag svårt att uppfatta som mer skalalikt än en elmotor så länge vi inte talar om stora flercylindriga fyrtaktare. Tvåtaktare låter mera som ett högröstat bi och fyrtaktare som ett överbelastad gräsklipparmotor.

Däremot har jag inte det minsta emot att det flygs metanol på fältet, tvätom. Doften av en metanolmotor gör mig nostalgisk och så kan man ju stå bredvid och ge ett och annat råd till dom som står och nöter på fegpinnen :) Men med el i mina egna modeller vågar jag även flyga mellan byggnader och träd hemma på gården utan risk för dead stick. Efter att ha byggt i flera år på en modell avstår jag gärna risken att ett motorstopp skulle återföra den till stickor och strån.

Utmaningarna i hobbyn får jag genom att bygga mina modeller från ritning så någon bekvämlighet är det inte utslag av för min del. Någon depronmodell göre sig inte heller besväret på mitt byggbord. Däremot ett och annat begagnat repobjekt.

/Mats

kay.krut
2015-07-30, 17:55
Jag förstår inte riktigt poängen med att jämföra fördelarna med eldrift och nackdelarna med glöddrift i våra modellflygplan (eller kanske det heter flygfarkoster) för det är ju lite olika sätt att ta sig fram i luften. Jag har flugit glödplan i många år men jag har även haft glädjen att vara med på elflygets barndom. Jag minns när vi satt i klubbkompisen Gert Zaars källare och lindade om Mabuccimotorer som han sedan kallade S.E.R.M.-motorn, Swedish Electric Racing Motor. Gert var konstruktör till bland annat Gräshoppan men även Volta och Amphere. Två elkärror som många elfantaster byggde när det begav sig. Gert var ingen modellflygare av rang så den mesta flygningen och provningen fick jag göra emedan Gert skötte fotograferingen, yrkesfotograf som han var. Det finns flera trevliga artiklar av Gert om elflyg , i gamla Allt om Hobby bland annat nr 3/84 och 8/84 och som helt klart påverkade elflygets utveckling här i Sverige.

Jag blev dock inte så värst påverkad av elflyget då det i stort sett bara innebar nackdelar. Klumpiga och kraftlösa motorer, tunga och dyra accar, inga fungerande fartreglage. Modellerna fick inte väga för mycket för då fungerade dom mera som jordfräs än som flygande objekt. Laddningen fick göras med en glödlampa i serie med accen.

Ja, nog har utvecklingen gått framåt inom elflyget men det utesluter ju inte metanolmotorerna från hobbyn. En skön sommarkväll med en härligt dämpad fyrtaktare i ett biplan från trettiotalet. Den kvällen skulle vara bortkastad för min del om det satt en elmotor i nosen på den dubbeldäckaren. Så jag undrar fortfarande hur man kan jämföra två så helt olika flygsenarier. Det finns ju t ex bilentusiaster som kör omkring med gamla fina Volvo Amason eller varför inte P 1800. Dom trivs med sina veteranbilar utan att för den delen vara bakåtsträvare. Många skjuter med gamla fina vapen fast det finns nya och moderna. Och varför samla på gamla frimärken, det finns ju nya att köpa på Ica. Det hela handlar nog om att trivas i sin hobby. Alla gillar inte elflyg, andra tycker illa om glöd eller bensinmotorer. Själv gillar jag inte tvåtakts bensinmotorerna men kan mycket väl tänka mig en fyrtakstbensinare. Jag flyger elflygplan när det passar mig, vilket dock är mycket sällan men jag kritiserar inte dom som bara flyger el. Dom har valt sitt sätt att utöva hobbyn, jag har valt mitt. Så jag hoppas kunna flyga mina metanolmaskiner i många år än och med de utmaningar som därmed följer.

Kay krut Glödstift: Ja

multipass
2015-07-30, 19:13
( Btw...någon som har en tips på en vettig elkärra som drivs av 6s lipo 5000 mah, gärna där man kan byta batteri utan att demontera vingen. Dubbeldäckare är ett stort plus. Jag tänker mig en kärra som alltid står startklar för snabb spontanflygning...om man kommit igång att ladda lipon alltså http://www.rcflyg.se/forum/images/smilies/wink.png )
ML Hobby har en del seriösa modeller. Nu när jag saknar min bortgångne 140kärra så sätter suget in efter en Goldwing eller annat roligt. En Segev kanske?
http://mlhobby.com/

senmathal
2015-07-30, 20:32
Jag förstår inte riktigt poängen med att jämföra fördelarna med eldrift och nackdelarna med glöddrift i våra modellflygplan (eller kanske det heter flygfarkoster) för det är ju lite olika sätt att ta sig fram i luften. Jag har flugit glödplan i många år men jag har även haft glädjen att vara med på elflygets barndom. Jag minns när vi satt i klubbkompisen Gert Zaars källare och lindade om Mabuccimotorer som han sedan kallade S.E.R.M.-motorn, Swedish Electric Racing Motor. Gert var konstruktör till bland annat Gräshoppan men även Volta och Amphere. Två elkärror som många elfantaster byggde när det begav sig. Gert var ingen modellflygare av rang så den mesta flygningen och provningen fick jag göra emedan Gert skötte fotograferingen, yrkesfotograf som han var. Det finns flera trevliga artiklar av Gert om elflyg , i gamla Allt om Hobby bland annat nr 3/84 och 8/84 och som helt klart påverkade elflygets utveckling här i Sverige.

Jag blev dock inte så värst påverkad av elflyget då det i stort sett bara innebar nackdelar. Klumpiga och kraftlösa motorer, tunga och dyra accar, inga fungerande fartreglage. Modellerna fick inte väga för mycket för då fungerade dom mera som jordfräs än som flygande objekt. Laddningen fick göras med en glödlampa i serie med accen.

Ja, nog har utvecklingen gått framåt inom elflyget men det utesluter ju inte metanolmotorerna från hobbyn. En skön sommarkväll med en härligt dämpad fyrtaktare i ett biplan från trettiotalet. Den kvällen skulle vara bortkastad för min del om det satt en elmotor i nosen på den dubbeldäckaren. Så jag undrar fortfarande hur man kan jämföra två så helt olika flygsenarier. Det finns ju t ex bilentusiaster som kör omkring med gamla fina Volvo Amason eller varför inte P 1800. Dom trivs med sina veteranbilar utan att för den delen vara bakåtsträvare. Många skjuter med gamla fina vapen fast det finns nya och moderna. Och varför samla på gamla frimärken, det finns ju nya att köpa på Ica. Det hela handlar nog om att trivas i sin hobby. Alla gillar inte elflyg, andra tycker illa om glöd eller bensinmotorer. Själv gillar jag inte tvåtakts bensinmotorerna men kan mycket väl tänka mig en fyrtakstbensinare. Jag flyger elflygplan när det passar mig, vilket dock är mycket sällan men jag kritiserar inte dom som bara flyger el. Dom har valt sitt sätt att utöva hobbyn, jag har valt mitt. Så jag hoppas kunna flyga mina metanolmaskiner i många år än och med de utmaningar som därmed följer.

Kay krut Glödstift: Ja

Dom flesta här har väl uttryckt sin personliga åsikt och inte vad dom tycker att du och andra bör tycka? Själv säger du att en kväll med el är en bortkastad kväll. Hur kan det vara ok att skriva i så fall? En av poängerna med ett forum är väl att få diskutera för och nackdelar med det en och andra och argumentera för det. Kanske till och med någon blir sugen på metnol av ditt inlägg och då är väl ett forum som bäst.

/Mats

KristofferR
2015-07-30, 21:18
Kul första inlägg, känner igen mig så väl. Jag började med en Cox motor på en Blue Phoenix... Sen en 25:a högvingad klassisk trainer. Det tog tid att få ordning på motor, tank, klunk, nål, tryckmatning ...!

Sen kom Zaar och senare Kalle W i AoH som öppnade ögonen för el och sen blev det sånt ett tag för mig men det var ju tungt och klent och dyrt och när man kraschade blev det ju bara smulor kvar när acken passerat genom flygkroppen....

Men när jag flyttat till lägenhet och höll på med annat köpte jag en Graupner Terry, en lite skum-modell som nog är det flygplan jag fått ihop mest timmar med. Förstärkt med packtejp och ombyggd till 4ch levde den ett hårt men långt liv på fotbollsplaner och till slut var det mer lim än kropp och den åkte i soporna.

Samtidigt flög jag större med en 46 i en 160cm lågvingad sportmodell ... Mums, massa kraft och härlig i luften, kunde åka runt och göra touch'n'go tills tanken var slut. Det saknar jag fortfarande. Men efter en paus på tio år känns dagens elflyg overkligt bra och smidigt. Men jo.... Jag saknar känslan av förbränningsmotorn och det sköna umgänget på klubbfältet.

Idag blev det två flygtillfällen med min Magnum, klart smidig kärra som går flera gånger i veckan; har jag en kvart över så flyger jag.


https://youtu.be/M6zNv02xFfU

Älskar flyghobbyn just pga av den enorma spridningen som finns; själv finner jag mest glädje i termik och hang, därefter flyga lågt och långsamt i grästoppshöjd. Andra gillar fart, ljud, skala, nattflyg, FPV eller 3D....

Mr X
2015-07-30, 21:35
En regnig och blöt kväll i kväll och nu vill jag flyga så vad tar jag fram. Inte en bensinare eller metanolare utan en vinge med el som klart är lämpligaste flygande saken jag har för kvällens flygning ute vid vårt fält. Allt har sina fördelar och nackdelar men som pilot gäller det att vara flexibel annars får man sitta hemma och sura på vädret.

kay.krut
2015-07-30, 21:38
Nej Mats, jag skrev inte att en kväll med el var en bortkastad kväll. Däremot skrev jag " En kväll med en härligt dämpad fyrtaktare i ett biplan från trettiotalet. Den kvällen skulle vara bortkastad för min del om det satt en elmotor i nosen på den dubbeldäckaren. Jag skrev bara min egen åsikt. Precis som andra gör här på forumet!

Kay krut