handdator

Visa fullständig version : Dålig räckvidd fpv, hjälp uppskattas!



Kellef
2015-07-28, 11:36
Hallå! Hoppas jag postat detta rätt till att börja med!
Jag är relativt ny inom både RC och fpv, och flyger med en dji phantom 2, och jag får extremt dålig räckvidd på min fpv, med samma uppsättning av prylar jag ser folk komma en kilometer på utan problem!
Jag har en immersionRc 600Mw sändare, och som mottagare har jag en black pearl rc801 diversity skärm!
Båda är ställda till 5860MHz, och antennerna är immersionRc 5.8 GHz circular polarized spironet antenner och den andra mottagaren är en helical antenn av okänt märke! Jag har provat lite olika placeringar av videolänken men får samma resultat ändå, efter ca 100-150 meter redan så brusar det ihop ganska rejält! Jag har hört att detta kan bero på att den kombinerade skärm/mottagaren helt enkelt är kass, men som sagt, jag har ju sett folk som kommer runt kilometern på samma prylar! Nu undrar jag helt enkelt om någon kan ha något tips eller vet vad jag har gjort konstigt som kan påverka det här! Tack på förhand! :)

Kenneth E
2015-07-28, 11:59
Det första du skall göra är att testa utanför koptern, sedan investera i ett par nya antenner med samma vridning höger. Köp ett par klöver till tx och rx, med den styrkan på mottagaren skall du komma några kilometer lätt.

Kellef
2015-07-28, 12:06
Det första du skall göra är att testa utanför koptern, sedan investera i ett par nya antenner med samma vridning höger. Köp ett par klöver till tx och rx, med den styrkan på mottagaren skall du komma några kilometer lätt.
Jag har faktiskt beställt ett par nya antenner, dom är på väg i skrivande stund! Via eBay dock så får kanske räkna med någon vecka eller 2 men! Ska prova polarens antenner tänkte jag så fort vädret tillåter! Tackar för svaret!

Utmanaren2002
2015-07-28, 12:25
Det första du skall göra är att testa utanför koptern, sedan investera i ett par nya antenner med samma vridning höger. Köp ett par klöver till tx och rx, med den styrkan på mottagaren skall du komma några kilometer lätt.

Hur kan man se om antennen är högervriden eller vänstervriden?
Göran

Kenneth E
2015-07-28, 12:33
Iregel kan jag säga att man skall köpa de dyraste antennerna man hittar om man förståss inte vet om andra som fungerar, man köper sig fri från problem på det viset. Hoppas dina ebay antenner fungerar annars är du fortfarande på ruta ett. Det finns inga genvägar,tyvärr.

Kellef
2015-07-28, 12:55
Iregel kan jag säga att man skall köpa de dyraste antennerna man hittar om man förståss inte vet om andra som fungerar, man köper sig fri från problem på det viset. Hoppas dina ebay antenner fungerar annars är du fortfarande på ruta ett. Det finns inga genvägar,tyvärr.
Tyckte jag gjorde mig en tjänst med dessa då de verkar va flera som trivs med dem! https://fyndiq.se/product/385105-fat-shark-spironet-58ghz-2st-antenner/?gclid=CL6BgbjT_cYCFULjcgodvAIIsg
dock har ju båda 4 klöver, så därför tänkte jag testa något nytt, polaren kör med dom eBay antennerna, kostade runt 50 spänn, han får oförskämt bra signal för dom pengarna iallafall, så kände att jag har inget att förlora på att prova! Jämfört med att hosta upp nästan 800 spänn på ett par extremelink spiro som jag också kollat på! Ger det skillnad med antennerna på något vis, åt både det bättre och sämre hållet vet jag ju att problemet kan ligga där, då kan det nog bli ett par stadigare svampar! Uppskattar dina svar! Skönt att få kontakt med folk som har lite mer erfarenhet! :)

Ålänning
2015-07-28, 14:40
Hur kan man se om antennen är högervriden eller vänstervriden?
Göran
De ena är vita och de andra är svarta. Vilken som är vilken, vet ej, men man ska ha samma i bägge ändor.

maxlengdell
2015-07-28, 16:51
Hur kan man se om antennen är högervriden eller vänstervriden?
Göran
Tänk dig att du ska borra med antennen. Om du skruvar den åt ena hållet så kommer den "gräva" medans åt andra hållet kommer den inte att "borra". Samma princip som på vanliga borrar.

Utmanaren2002
2015-07-28, 17:10
Tänk dig att du ska borra med antennen. Om du skruvar den åt ena hållet så kommer den "gräva" medans åt andra hållet kommer den inte att "borra". Samma princip som på vanliga borrar.

Excellent svar. Hur svårt kan det vara?
Tack
Göran