handdator

Visa fullständig version : Klena kablar på ackarna?



Ålänning
2015-07-29, 20:52
På en tex en 4000mAh-LiPo kan det stå att den klarar kontinuerligt 45C, dvs 45x4000=180A. Tex 32A brukar kräva 10mm2 ledningsarea. Gäller det endast för växelspänning? Annars begriper jag inte hur de små kablarna på ackarna klarar ens i närheten av den ström de lär ska klara av. Hur funka?

Kenneth E
2015-07-29, 21:00
Ett bra ämne att diskutera.

På min kopter testade jag att lägga in en tråd 2.5mm2 mellan två 4mm2 kablar. Den kabelnstumpen blev varm på 40A 4S.

Någon kanske vet eller har en karta för olika strömmar och kablar?

andWho
2015-07-29, 21:19
Finns hur mycket info som helst om man söker lite. T.ex detta: http://www.powerstream.com/Wire_Size.htm
Väldigt konservativa max strömgränser, vilket även texten säger. Man får räkna lite själv med våra korta kabellänger och vilken spännings och effektförlust man kan tolerera.
/A
http://lmgtfy.com/?q=awg+vs+ampere

Kenneth E
2015-07-29, 22:45
Bra med tabeller, men gäller knappast för våra korta kablar med hyfsade effektuttag. Man kan se dem som riktlinje. T.ex. min 2.5mm kabel i tabellen, tåler drygt 50A, vilket kan stämma då min kabel blev varm vid 60A.
Jag ville få fram en diskussion inte bara mata andra med tabeller som inte riktigt verkar stämma.
Saker att diskutera kan vara, vad är en för varm kabel, har spänningen betydelse.......

pgrts
2015-07-30, 04:56
Det är amperen som skapar värmen i en kabel. I lindningen i en motor eller generator är det inte alls samma areor som i överföringsledningar för långa avstånd där man inte vill ha effektförluster.
En annan sak är att man ju kan jämföra med vilken aren som går den korta bit från cellerna ut till kablarna. Den är ofta inte så grov att man blir imponerad.

pernstig
2015-07-30, 07:52
På en tex en 4000mAh-LiPo kan det stå att den klarar kontinuerligt 45C, dvs 45x4000=180A. Tex 32A brukar kräva 10mm2 ledningsarea. Gäller det endast för växelspänning? Annars begriper jag inte hur de små kablarna på ackarna klarar ens i närheten av den ström de lär ska klara av. Hur funka?

I en elanläggning där belastningen kan bli 32 A ska kabelarean vara 10 mm2 för att (den relativt långa) kabeln inte ska bli för varm, för att begränsa spänningsfall och för att säkringen verkligen ska lösa ut vid kortsutning/överbelastning. I modellflygfallet vill man framför allt ha lågt spänningsfall men kabeln är så kort att man klarar sig med mindre area. Det är ingen skillnad mellan lik- och växelström i det här sammanhanget.

Håkan
2015-07-30, 08:00
Man kan ju undra hur sant det är med säg 45C i kontinuerligt strömuttag. Ser det msst som en positionering på marknaden.
Och om man belastar så hårt och drar ur acken till typ 70% så handlar det om en minut den är inkopplad. Då kam tänka sej att effektutvecklingen i kablar ger en temperaturökning klart lägre än vid kontinuerlig drift.

I tabellen ovan tycker jag att kolumnen för max ström i chassi är ungefär vad jag känner mej bekväm med, kanske 25% till om det ligger öppet i ett flyg. Min stora heli drar ca 40A i medel med 10awg kablar, inga som helst problem, kablar och kontakter lätt ljumma. Laddaren drar 60A med 10awg kablar i halvtimmeslånga pass, varmare än så vill jag inte ha kablar, är på väg att byta till 8 awg.

Ålänning
2015-07-30, 09:44
Jag brukar ha som vana att förlängda strömkablar i grejer jag bygger så brukar jag hålla samma ledningsarea som ESCen har. Är det en bra riktlinje? Om ESCen är en 40A och motorn drar 30A så lär ändå inte strömmen gå över den ström som allt drar, då borde 40A räcka. Och kan inte ESCen leverera detta så borde den gå slut, inte kablarna. Right?

Kenneth E
2015-07-30, 10:14
Jag går alltid upp en storlek när jag förlänger eller kopplar in något

Håkan
2015-07-30, 11:07
Det viktiga är väl att ha en kabelisolering gjord av silikon, silikongummi heter det så? Tål 300 grader.
Det som kan hända då är att det blir så himla varmt att eventuell plastisolering kring kontakter smälter
- kortslutning - och sedan att lödtennet smälter, ytmonterade komponenter börjar flyta omkring på
kretskortet och kablar släpper. Väldigt varmt blir det. Hör man talas om sånt? Inte jag, men det kan väl hända.
Men att en dålig lödning kan släppa vid hög ström/temperatur har jag varit med om.

andWho
2015-07-30, 12:10
Har också haft en incident där lödningarna i en EC5 gick upp pga överbelastning och smutsiga hylsor.
Telemetrilarmet skrek när kraften försvann, landade helt. Ren tur att det gick bra.
Kollar numera alltid kablar o kontakter om de har gått varma efter flygning. Speciellt stora maskiner över 100A.

Ett exempel, 100A * 0.01ohm = 1v, 1V *100A = 100W. Lika mycket som stora lödkolven.
Nu är kanske 10mOhm orealistiskt mycket, men det ger ju en fingervisning varåt det kan dra iväg med stora strömmar.
/A
Edit: Har naturligtvis bytt till större kontakter nu, 6mm XT150 eller 7mm AS150.

Jorgen
2015-07-30, 13:04
Den här tycker jag att är bra då du får både resistans och spänningsfall för varje ledningsalternativ. Det finns bara AWG ledningar i listan men storlek i mm2 anges också. Kabelrekommendationen de ger gäller inte oss.

http://www.bulkwire.com/wireresistance.asp

andWho
2015-07-30, 13:32
Den kalkylatorn var egendomlig.
Source voltage ?? Vad har det med saken att göra?

Enligt den skulle det räcka med AWG24 med 0.1m kabel och 100A vid 50V. Glödtråd skulle det nog bli....
Sätter man ner till 12V måste man gå upp till AWG 20 med samma ström o kabellängd.
Hur tänkte man nu? Bara lite otur vid tänkandet kanske.
/A

henke2
2015-07-30, 19:44
Jag vill påstå att kablarna på ackar generellt är väldigt bra dimensionerade. Det är dekalerna på batterierna som är åt skogen. :)

Dem skulle speca inre resistans snarare än "C" hit och dit, sen får man själv avgöra effektuttaget.

Jorgen
2015-07-30, 20:28
Den kalkylatorn var egendomlig.
Source voltage ?? Vad har det med saken att göra?

/A

Som jag skrev, kabelrekommendationen de ger gäller inte oss. De använder bara procentuellt spänningsfall för att göra rekommendationen och med höga spänningar och korta kablar så blir det djävligt fel.

Den är väldigt användbar om man använder huvudet lite, den eliminerar i stort sett knappandet på räknaren eller att knåpa ihop ett excelblad varje gång man skall ta reda på spänningsfallet. Det enda man behöver göra här är att beräkna effekten över kabeln för att få en uppfattning om övertemperaturen.

Men i exemplet du nämnde så hade nog spänningsfallet varit acceptabelt tills tråden brann upp :)

freddan_6
2015-07-31, 21:25
Den här tycker jag att är bra då du får både resistans och spänningsfall för varje ledningsalternativ. Det finns bara AWG ledningar i listan men storlek i mm2 anges också. Kabelrekommendationen de ger gäller inte oss.

http://www.bulkwire.com/wireresistance.asp

Den kalkylatorn ger bara en fingervisning om när kabelförlusten är 3% av den totala lasten. Det är väl inte relevant för oss? Vi ta de kablar som ger rimligt låga förluster till rimligt låg vikt. 3% blir mycket vid 50V.

Jorgen
2015-07-31, 22:06
Det är riktigt, det här verktyget är inte gjort för oss men vi kan ha nytta av det ändå. Jag ser bara det här verktyget som ett sätt att slippa räkna fram resistansen för en viss längd av en viss kabel för hand. Resistansen i kabeln ger spänningsfallet och effektförlusten över kabeln om vi vet strömmen. Här har de till och med räknat fram spänningsfallet för oss så att vi bara behöver multiplicera det med strömmen för att se om effektförlusten över kabeln är ett problem.

Med de längder på kablar som vi har i våra modeller så kommer inte spänningsfallet att vara ett problem för funktionen, dess enda betydelse är att spänningsfallet multiplicerat med strömmen ger effektförlusten. Om den är för hög så blir kabeln för varm.