handdator

Visa fullständig version : saito 100



vire
2015-07-29, 22:12
hej
för att få bättre smörjning på kamaxeln finns det några knep som ni vill dela med er av .har letat i över två timmar löst om t-stycke på vevhusvent borra i framkant .låter osäkert någon som har bilder och vet något får hjälpa till


tack på för hand Fredrik

Fluf
2015-07-30, 08:11
Såg en variant där man återanvänder oljan och därmed sparar soppa, kanske inte helt det du letade efter men intressant
http://www.breezyhillrcflyers.com/forum/index.php?topic=282.0

Thomas
2015-07-30, 09:40
Såg en variant där man återanvänder oljan och därmed sparar soppa, kanske inte helt det du letade efter men intressant
http://www.breezyhillrcflyers.com/forum/index.php?topic=282.0

Den varianten har jag fabriksmonterad på en SC .72:a.
Dock smörjer den väl inte kamaxeln, däremot återanvänder den vevhustryckets ´spillolja´, som sugs in i förbränningen igen....
Tanken ska väl vara att få mindre kladdig kärra.

vire
2015-07-30, 10:46
Jo dom artiklarna såg jag. Har läst att kamaxel får dåligt med olja. Då vevhus ventilation går ut bak så kommer inget fram. Tydligen vanligt på Saito 100. Även sämre lager på visa. En fördel är att oljan åter cirkulerar mindre kladd

vire
2015-08-01, 11:14
ingen som har några bra förslag. tänker plocka isär motor .något man ska tänka speciellt på angående saito motor

Michael
2015-08-01, 18:29
Jag hade också smörjningsproblem för kamaxeln. Det lät illa efter några minuters flygtid och när jag öppnade upp var det snustorrt. Problemet tycks bestå i att det visserligen finns en oljekanal fram till kamaxeln men inget utlopp vilket gör att det aldrig blir något flöde av olja. Onekligen ganska klantigt av SAITO kan man tycka. Jag borrade och gängade ett hål för en trycktanksnippel på sidan av kamaxelhuset på min FA-100. Efter det har jag inte haft några problem med smörjningen.

53734

vire
2015-08-01, 22:37
Jag hade också smörjningsproblem för kamaxeln. Det lät illa efter några minuters flygtid och när jag öppnade upp var det snustorrt. Problemet tycks bestå i att det visserligen finns en oljekanal fram till kamaxeln men inget utlopp vilket gör att det aldrig blir något flöde av olja. Onekligen ganska klantigt av SAITO kan man tycka. Jag borrade och gängade ett hål för en trycktanksnippel på sidan av kamaxelhuset på min FA-100. Efter det har jag inte haft några problem med smörjningen.

53734
har du pluggat igen original utlopp

Michael
2015-08-02, 13:06
Nej

vire
2015-08-02, 16:19
okej .går bägge ut i det fria eller går någon in i insugsröret

vire
2015-08-02, 20:48
funkar mycket bra drog även upp till insugnings röret .pluggade igen original vevhus ventillasion

Lelle
2015-08-07, 07:02
Hej Vire och alla andra.
Fick ögonen på din artikel och skiver hur jag gjorde med min Saito 300T där jag fick problem med kammen och lyftarna som började skramla nästan omgående efter bara någon timma i drift. Trodde naturligtvis att det var ett fabrikationsfel och lämnade motorn till Lars Lindström (sign saito) som är Saitos representant när det gäller garantier. Inget fel på motorn, men kammen måste smörjas.

Detta tipset fick jag från Lasse och har använt det sedan 2008 och motorn går klockrent än i dag med flitig användning.
Tipset: Fyll en oljekanna med olja (jag använder klotz) pumpa in olja via nippeln under kammen och vrid sedan runt motorn några varv och du har en kamaxlel som får ordentlig smörjning. Denna rekommendation ska visst stå i Saito´s manual. Numera gör jag sålunda; sätter fast slangen från oljekannan till nippeln slår igång motorn på tomgång och pumpar in olja medanden är igång. Stannar motorn tar bort slangen och flyger. Inga problem efter 7år, och aldrig plockat isär motorn under dessa år.

/Lelle

Saito
2015-08-18, 21:03
heja Lelle
kull att läsa dit inlägg.
Jag har bland annat en saito 100, har alltid tryckt in olja inga missljud eller torra kammar.
lite mera jobb att modifiera motorn än att bara trycka in lite olja före å efter flygdagen.
Lasse Tullinge mf

Michael
2015-08-19, 16:24
Hej Vire och alla andra.
... Detta tipset fick jag från Lasse och har använt det sedan 2008 och motorn går klockrent än i dag med flitig användning.
Tipset: Fyll en oljekanna med olja (jag använder klotz) pumpa in olja via nippeln under kammen och vrid sedan runt motorn några varv och du har en kamaxlel som får ordentlig smörjning..
/Lelle
Problemet är att på åtminstone den Saito FA-100 som jag äger finns ingen nippel under kammen. Den enda nippel som finns sitter i bakplattan. Därav att jag behövde modifiera min motor med en egenmonterad nippel i kamaxelhuset. Det kan vara så att senare utgåvor av motorn förses med denna modifiering redan vid tillverkningen.

vire
2015-08-19, 16:59
Problemet är att på åtminstone den Saito FA-100 som jag äger finns ingen nippel under kammen. Den enda nippel som finns sitter i bakplattan. Därav att jag behövde modifiera min motor med en egenmonterad nippel i kamaxelhuset. Det kan vara så att senare utgåvor av motorn förses med denna modifiering redan vid tillverkningen.
Lika på min saito 100 och 180 .har borrat om vevhusventilationen till kamaxel lockett sedan dragit returen till insugnings Röret .verkar fungera bra

flygrc
2015-08-19, 17:46
Detta var ny info för mig, är inne på min femte Saito och har aldrig behövt smörja extra.(en 30a, två 91or och två 82or)

Lelle
2015-08-21, 06:57
heja Lelle
kull att läsa dit inlägg.
Jag har bland annat en saito 100, har alltid tryckt in olja inga missljud eller torra kammar.
lite mera jobb att modifiera motorn än att bara trycka in lite olja före å efter flygdagen.
Lasse Tullinge mf

Hej Lasse. Ditt tips är ovärderligt. :applouse: