handdator

Visa fullständig version : Miniquad racing (~250size) Stockholmstrakten?



OskarW90
2015-07-30, 15:54
Hej!

Håller på att bygga ihop en ny 250 quad som jag tänkte börja köra lite FPV racing med.

Skulle vara kul att se hur många i Stockholmstrakten håller på och ifall man kan dra ihop lite flygning.
Själv bor jag i Vallentuna strax norr om Stockholm, mitt mellan Bromma och Arlandas Kontrollzoner! :D

Försöker få ihop alla sakerna till quaden men sen ska det flygas, sitter och hoppas på att det kommer upp ett par Fatsharks på marknaden snart!

Om ni vet att det flygs, var i såfall? Bor ganska nära Vallentuna modellflygklubb, men tror det är istortsett bara flygplan och helikoptrar som flygs där. Jag har inte sett några quads flygande när man åkt förbi iaf.


Ha det bra!
Oskar Wallin

Daniel Tengvall
2015-07-31, 09:42
Antar att det är tabu att prata om var man flyger med tanke på alla diskussioner om drönare och ctrl zoner i media.

Men ja, det flygs mycket 250 racequads i sthlm.
Vi sätter upp flaggor och gates och ger järnet.

streber76
2015-07-31, 09:52
Vi är några som flyger i närheten - brottby. Kan inte påstå att vi är organiserade och flyger mestadels på kul o lär oss. Det där med racing lockar mer o mer dock och vi har tittat på att sätta upp lite grindar och sådant - antagligen inte i år dock pga av vädret.

Har du inte byggt o flugit quads tidigare har du en resa framför dig innan du ens kan börja raca. Nu har jag ingen aning om vilken typ av flygning du har sysslat med tidigare osv men det är helt annorlunda att friflyga och att faktiskt befinna sig på en bana man måste följa - kan lätt säga att svårighetsgraden ökar markant.

En stor grej är att man inte vill störa ut dom du flyger med så vi flyger med ca 200mw sändare när vi flyger tillsammans, motstå frestelsen att köpa en stark sändare. Köp en svag och bra antenner är mitt tips - den där 600mw kan åka fram när man är själv.

arrow
2015-07-31, 10:50
Jag bor också i Stockholm och är också intresserad av FPV racing med min 250 quad

OskarW90
2015-07-31, 12:03
Vi är några som flyger i närheten - brottby. Kan inte påstå att vi är organiserade och flyger mestadels på kul o lär oss. Det där med racing lockar mer o mer dock och vi har tittat på att sätta upp lite grindar och sådant - antagligen inte i år dock pga av vädret.

Har du inte byggt o flugit quads tidigare har du en resa framför dig innan du ens kan börja raca. Nu har jag ingen aning om vilken typ av flygning du har sysslat med tidigare osv men det är helt annorlunda att friflyga och att faktiskt befinna sig på en bana man måste följa - kan lätt säga att svårighetsgraden ökar markant.

En stor grej är att man inte vill störa ut dom du flyger med så vi flyger med ca 200mw sändare när vi flyger tillsammans, motstå frestelsen att köpa en stark sändare. Köp en svag och bra antenner är mitt tips - den där 600mw kan åka fram när man är själv.

Jag har byggt en 250 innan, men hann aldrig flyga den p.g.a. jobb och skola. Har även flugit lite mindre quads en del, dock bara "freeflight". Innan dess så har jag flugit modellflyg från jag var 12 år gammal tills 17 (Fyller 25 nu), så lite radiostyrt har jag ju flugit iaf. Skulle vara jäkligt skoj att köra lite på nån bana. Får sätta upp en på ängarna här utanför mig isf :D

streber76
2015-07-31, 13:30
Jag har byggt en 250 innan, men hann aldrig flyga den p.g.a. jobb och skola. Har även flugit lite mindre quads en del, dock bara "freeflight". Innan dess så har jag flugit modellflyg från jag var 12 år gammal tills 17 (Fyller 25 nu), så lite radiostyrt har jag ju flugit iaf. Skulle vara jäkligt skoj att köra lite på nån bana. Får sätta upp en på ängarna här utanför mig isf :D

Låter som du gjort en hel del flygning - tror det underlättar för de av vår lilla grupp som flugit förr har lite mindre att lära sig, särskilt vid övergång till rate mode tex.

Man behöver egentligen ingen speciell bana - det går fint att hitta på en egen om man hittar något fint skogsparti eller liknande att flyga på o det är ju inget problem för oss där vi bor. Fördelen med gates är att dom är mjukare än din typiska berghäll eller träd o det är det som lockar oss lite nu när det går fortare.

Daniel Tengvall
2015-08-01, 08:04
Man behöver inte speciellt mycket för att bygga kul banor.
Här är ett exempel från ett våra race för några veckor sedan


https://www.youtube.com/watch?v=L7CHe2l8rMo

streber76
2015-08-01, 10:39
Tveksam flygning det där... vad gör du när det kommer 747or?;)

Det e precis sådana banor jag gillar...

Hur många quads får ni upp i luften samtidigt utan allt för mycket besvär? Vi får upp 3 sen är det mycket flimmer o kort räckvidd.

Copterdude
2015-08-01, 12:33
Grym fart och spakande Daniel ! Du är grymt duktig på flygmaksiner helt klart. Har sett dina singelrotor videos :)
Önskar jag hade såndär skog nånstans inom 3mil. Har inte kollat längre bort.

arrow
2015-08-01, 16:39
Daniel slår till igen :) hoppas man ens bli hälften så bra det här när man fått öva lite :)

Daniel Tengvall
2015-08-02, 10:36
Tack, kul att ni gillar min flygning!

Det skall dock tilläggas att detta inte var i sthlmområdet, det var utanför Gävle.
Ville mest visa ett exempel på hur lätt man kan göra en bana.

Vi brukar flyga 3-4 st samtidigt. Det går men kräver en del disciplin och rutiner....

streber76
2015-08-02, 11:29
Riktigt bra flygning - o bara för att klargöra om det undgått någon att jag var ironisk på ett skämtsamt sätt:)

När vi flyger så använder vi de 2 höga o låga kanaler på Boscam C bandet - de ligger utanför vad fatshark bandet klarar av vilket genererar lite mer spridning o det blir ca 60mzh mellan maskinerna o tot 4st maskiner. Vi har jordat våra audio utgångar o flyger på 200mw och slutat använda skräpantenner o ingen startar utan att meddela de andra, händer titt som tätt att man ser någon annans flygning en kort stund vilket är lite oroande.

Ålänning
2015-08-02, 11:30
Bra fluget. =) När man "googlat" runt på Tuben så hittar man vissa filmer som sticker ut lite mer, alltså välfluget och inte så mycket krascher (?) ;-) och dit hör ju era flygningar numera. Hade vart kul börja med 250, men här är det så få som flyger så det blir aldrig till nåt. Får lalla på vidare med 450's bara.

Kimp
2015-08-18, 17:45
Jag är intresserad av att mötas upp i Stockholmsområdet om någon är intresserad framöver.
Får nog byta ut min 600mw bara =).