handdator

Visa fullständig version : Nybörjare med massor av frågor och funderingar



Tobias Svensson
2015-08-10, 18:48
Hej, har tittat runt på eran fina forum och har börjat bygga mig en uppfattning om vilken enorm kunskap som finns här, dess värre så är jag alldeles för ny för att förstå alla dessa förkortningar och termer.

Jag har beställt mig en cheerson x20 och jag har läst den jättelånga tråden om just den maskinen. Stårmassor av nyttigt, men jag är inte helt med på vad jag har för användning av telemetri för att ta ett exempel.

I framtiden skulle jag även vilja köra fps i coptern, vad skulle behövas då?

Har upprepade gånger läst apm, jag misstänker att det är styrkort till hela coptern. Eller har jag fattat fel?

Vore roligt med lite hjälp av er. Och ser fram emot att få hjälp av idéer:)

erolwi
2015-08-11, 07:39
Hej, har tittat runt på eran fina forum och har börjat bygga mig en uppfattning om vilken enorm kunskap som finns här, dess värre så är jag alldeles för ny för att förstå alla dessa förkortningar och termer.

Jag har beställt mig en cheerson x20 och jag har läst den jättelånga tråden om just den maskinen. Stårmassor av nyttigt, men jag är inte helt med på vad jag har för användning av telemetri för att ta ett exempel.

I framtiden skulle jag även vilja köra fps i coptern, vad skulle behövas då?

Har upprepade gånger läst apm, jag misstänker att det är styrkort till hela coptern. Eller har jag fattat fel?

Vore roligt med lite hjälp av er. Och ser fram emot att få hjälp av idéer:)
APM är som du säger styrkort (flight controller) som ser till att helin flyger som du spakar. http://ardupilot.com/

För att flyga FPV behöver du en kamera, en videosändare på coptern, en videomottagare och något att se bilden på såsom skärm eller goggles. De flesta goggles och många skärmar har mottagare inbyggda och kompletta paket med allt finns ju från t.ex Fatshark, skyzone. Jag kör med Quanum V2 goggles, HS1177 kamera, TS5828 sändare och anyway mottagare, mycket nöjd till låg peng.

Tobias Svensson
2015-08-11, 09:21
Okej:) jag funderade lite på att förbättra räckvidden oxå, vad bör jag göra då? Byta sändare eller antenner eller mottagare?

Jag har köpt gimbalfästet och ska montera på en GoPro, så det är väl den som får bli fpv kameran, om det skulle funka?

maxlengdell
2015-08-11, 12:09
Med en 200mW sändare och cloverleaf antenn så får runt 200-300m i blandad terräng med berg runt omkring. Vill du ha upp emot 700M+ bör du byta till lägre frekvens. Med en patch antenn kan du komma längre eftersom att den riktar mottagningen i en riktning och inte sfäriskt som cloverleaf. 600mW kan du klämma till med för att få lite extra distans. Om du är komplett nybörjare skulle jag rekommendera 200mW och en simpel mottagare. Finns billigt på hobbyking eller ebay.

Gopron fungerar som fpv kamera. Du måste köpa en kabel för det i närmsta hobbybutik.

Tobias Svensson
2015-08-11, 13:22
Okej, jag vet inte riktigt vad det är för sändare jag får med till coptern. Men lär väl upptäcka det sen. Men byte av antenn funkar iaf? Jag har flugit en hel del med mindre quadcopters så ska bli roligt att testa lite större grejer.

erolwi
2015-08-11, 14:45
Okej, jag vet inte riktigt vad det är för sändare jag får med till coptern. Men lär väl upptäcka det sen. Men byte av antenn funkar iaf? Jag har flugit en hel del med mindre quadcopters så ska bli roligt att testa lite större grejer.
Till radion behöver du nog inte göra något. När folk pratar antenner är det i 99% av fallen Fpv videosignalens antenner.

Tobias Svensson
2015-08-11, 18:26
Jaha:) så det hjälper mig inte med räckvidden på själva coptern med antenner, att det är bara fpv som blir längre/bättre med antennerna som det skrevs om?