handdator

Visa fullständig version : Separat SBEC eller inte ?



xet
2015-08-16, 20:38
Hej
Jag håller på att färdigställa en EDF kärra, och nu vill jag ha hjälp att bestämma om jag ska montera en separat SBEC eller inte.

Den separata SBEC jag tänkt montera är en Tunigy som ger 3A. Fartreglaget jag har är ett ZTW på 85A, med inbyggd SBEC som ger 5A.

I modellen sitter det totalt 6 st 9g miniservon, varav 4 st är digitala(Futaba S3157). Dessutom är det elektriska infällbara ställ 3 st på den.

Hur mycket ström kommer servona och mottagaren att dra ?
Räcker det att driva servona och mottagaren med fartreglagets BEC krets, som ger mer ström(5A), än den separata SBEC:en ?


Setupen är: Wemotec minifan evo 70mm fläkt, HET2W20 motor, ZTW 85A Mantis ESC, 4S 3300 mAh acce.
Futaba R6008HS mottagare, 4 st Futaba S3157(digitala), 2st Graupner C261 servon(analoga).

Har ni några förslag/tips ?

/xet

Ålänning
2015-08-17, 00:37
Har hört nån regel ibland om att om man har 4 eller fler cellers LiPo ska man ha UBEC (SBEC-UBEC är säkert bättre än linjär). Spänningen från en BEC är kanske inte den renaste heller, vet ej. Servona drar väl inte så mycket, men elställ kan väl dra en del? Kanske en CastleCreations lite blå skulle räcka? Jag gillar dem, men det finns säkert bättre svars och xBECs åt dig.