handdator

Visa fullständig version : Nybörjare - quadrokopter



andreas_selenwall
2015-08-18, 22:23
Jag funderar på att bygga en quadrokopter. Har aldrig byggt en tidigare och har heller aldrig flugit en.
Så, jag behöver lite tips på kit som jag kan börja med och sedan bygga ut. Inte jättedyra kit bara :)

Hobbyking har jag sett ha ett kit X525 men jag vet inte hur bra grejerna är, sedan finns det på umearc och rcflight... men jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter och vad som är viktigt att tänka på. Jag vill inte heller köpa dålig kvalitet till högt pris.

Tacksam för tips!

Jorgen
2015-08-19, 00:16
X525 chassit har lite ömtåliga motorfästen så det är nog inget vidare när man skall börja lära sig. En god vän till mig lärde sig på en sådan och han var inte helt nöjd med att de mest utsatta delarna var de ömtåligaste.

Det bäst att börja med nu är nog en 250, tex en QAV, ZMR eller liknande. De tål enormt mycket stryk jämfört med DJI 450 och kloner av den som man brukade börja med förr.

Att skaffa något kul att lära sig flyga med är inte fel även om du mest tänkt fotografera eller filma i framtiden.

Det skadar inte att titta igenom annonserna här på forumet, det dyker upp en hel del roligt om man har lite tålamod.

streber76
2015-08-19, 13:07
Här är lite info till någon som inte flugit förut https://fpvracing.tv/guides/beginners - länken är inriktad för fpv racing mestadels och någon som inte har flygvana sen tidigare. Tipset är att börja med en leksak först - det blir ofta billigare i slutändan även om en quadcopter i hobbyklass egentligen är lättare att flyga men den är tyngre och snabbare och iom detta går sönder enklare. Ett sista tips är att skaffa ett långt metspö så du kan peta ner den från träden^^

De små maskinerna i 250mm klassen är stryktåliga och snabba men har dålig batteritid - de kan inte bära tunga kameror eller gimbals. Vill du fota från luften är det 450mm o upp som gäller - de lyfter mer och har bättre batteritider men är som lastbilar i luften. Vad vill du göra med din quad?