handdator

Visa fullständig version : Användning av sprutspackel



Flahultarn
2015-08-23, 09:59
Konfunderad är jag... inhandlade Biltemas sprutspackel men blir inte klok på vad jag gör fel eller så hade jag bara fel förhoppningar.

Jag tycker den är extremt svårslipad. Tekniken som jag fattat det är ju att slipa ner i princip allt spackel så bara det som satt sig i håligheterna är kvar, nytt lager, ny sliprunda tills man fått upp en jämn och fin yta.

Jag slipar med 280g våtslippapper torrt men det biter knappt vilket jag tycker att det borde. Och så sätter sig spacklet som knutor i slippappret i princip omedelbart. Ska det va så? Eller har jag lagt på för tjockt lager? Sprayar på så det täcker, låter härda ett dygn innan jag ger mig på slipandet. Det är på balsa i detta fallet.

Kan någon vänlig själ ge mig bra råd över rätt teknik...

Thomas
2015-08-23, 10:33
Biltemas sprutspackel är ganska segt i konsistensen, alltså blir det lite svårslipat.
Går det att våtslipa? Det borde nog göra att resterna transporteras bort lättare.

Proffsen (alltså Sweeper å grabbarna) använder Hagmans Sprutspackel, mycket mer lättslipat.
Finns bl.a. hos Jula....

Flahultarn
2015-08-23, 11:00
I mina ögon är du del av proffskåren så glad att du delar med dig:)

Väldigt segt skulle jag beskriva Biltemas som... måste komma ihåg Hagmans nästa gång jag kommer till storstan=)

Men, hur tjockt lägger ni? Det kanske ger sig när jag väl får Hagmans i händerna...

Thomas
2015-08-23, 11:06
Väldigt svårt att beskriva, men lägg på så det täcker utan att rinna.
Är det en liggande yta så kan det bli tjockare, är det en stående yta så får det bli lite tunnare.

Gasman
2015-08-23, 11:41
Våtslipa med vatten och några droppar handdiskmedel. Då fastnar inte slipmjölet på pappret och det tar mycket bättre.

Flahultarn
2015-08-23, 19:11
Ha, lite diskmedel gjorde susen :) Tack!

Lelle
2015-08-24, 06:48
Håller med att Bil-Tema´s är svårslipat. Numera så våtslipar jag all sorts sprutspackel, även Hagmans. Tycker att det dammar så för****t att torrslipa på allt som finns i närheten, och i mitt tycke så blir ytan bättre efter våtslipning. :)

flygrc
2015-08-24, 21:21
Hur gör ni om det är glasad balsa, våtslipar ni då med?

jaka
2015-08-28, 20:17
Hej!
Har sagt det tidigare och säger det igen. Det finns inget bättre slippapper än Indasa red line Rhino dry!
Torrslipar med 240 papper och slipar med 600 före sprutning av färgskikt och klarlack.
Grovslipar gör jag med Hiolit 80 (finns på slöjd-detaljer på rulle).
Att våtslipa riskerar man att vatten tar sig in i trät vilket får fibrerna att resa sig...

jocke1963
2015-08-28, 21:25
Att våtslipa riskerar man att vatten tar sig in i trät vilket får fibrerna att resa sig...

...och att det kan slå sig och bli skevt oxå... :(

Lelle
2015-08-29, 06:52
Hej.

Har aldrig provat att våtslipa en oglasad trämodell, tror inte det skulle vara så lyckat. Våtslipar bara glasade modeller/ytor. :)

Flahultarn
2015-08-29, 07:55
Blötte bara slippappret med lite utspätt diskmedel och skakade av så mycket det gick. Funkade kanon och inget överflödigt vatten som skadade något. Men det hindrade slippappret från att slipresterna klumpade sig.

Gasman
2015-08-29, 12:46
Några droppar diskmedel "is da shit" vid all våtslipning! Minskar klumpbildning och ökar avverkningen rätt avsevärt. Men diskmedelsresterna måste nogsamt torkas bort med blöta trasor när man slipat färdigt. Annars kan man få problem med täckningen av nästa färglager.