handdator

Visa fullständig version : Vilka tillstånd är det som behövs för varje moment egentligen?



Fluf
2015-08-24, 07:56
Nu är jag inte på väg att starta eget själv, men skulle vilja reda ut i huvudet för vad det är som gäller för tillstånd man skall inneha för tex filma över hamnen i Göteborg och publicera resultatet.

1. Kameratillstånd från Länsstyrelsen ang. kameraövervakningslagen.
2. UAS Kategori 3 (om den skall utanför LOS vid något tillfälle) annars UAS Kategori 1-2 beroende på vikt från Transportstyrelsen.
3. Självgransningsrätt från Försvarsmakten, alternativt få enskilda foton och filmer godkända innan publicering.
4. Tillåtelse för varje enskilt tillfälle från Flygledartornet då det ligger innanför inflygniongszonen för Säve (även om det inte är kommerciell flygning på den platsen nu)

Stämmer detta, eller har jag fått nått om bakfoten?

Kenneth E
2015-08-24, 08:51
1. Blir svår
2. Skall ha försäkring innan du ansöker.
3. Fota med gps koordinater tid och plats behövs numera.
4. Verkar vara allt

Lycka till

Quaddaren
2015-08-24, 17:20
Nr 1 är något oklar för tillfället.
Se urklipp nedan från Datainspektionens hemsida

Observera att frågan huruvida kameror i drönare omfattas av kameraövervakningslagen eller inte har prövats i tre mål i Förvaltningsrätterna i Malmö, Linköping och Stockholm. De har alla kommit fram till att kameraövervakningslagen inte är tillämplig. Skälet är att kamerautrustningen inte anses varaktigt uppsatt. I ett fall kom domstolen fram till att kamerautrustningen även vara manövrerad på platsen. Två av domarna är överklagade till kammarrätten och har alltså inte avgjorts definitivt.

UndCon
2015-08-24, 22:35
1. Du får inte tillstånd för "övervakning" på allmän plats, men det är som sagt oklart om vi faller in under deras regler -troligen inte

2. UAS kategori 3 kan du i stort sett glömma, kolla listan (https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/Lista-over-godkanda-UAS-operatorer/) så förstår du varför. du får nog nöja dig med 1a, 1b eller 2

3. Självgranskningsrätt är relativt enkelt att få.

4. Det är bara ett telefonsamtal bort.

Fluf
2015-08-25, 07:48
Tack för svaren. Jag skall som sagt inte skaffa tillstånd själv för detta, men ville vara säker på vad som gäller. Främst i diskussioner med andra nyfikna :)

Masv
2015-08-25, 18:46
Men för att bara flyga och filma så behövs väll inte nr 2?

simonarvestrand
2015-08-25, 18:50
Men för att bara flyga och filma så behövs väll inte nr 2?

om man tar betalt för bilderna så åker man på det

Masv
2015-08-25, 18:54
om man tar betalt för bilderna så åker man på det
Jag läste fluffigs fråga som privatperson och inte som företagare. Och då tolkar jag reglerna som att vi flyger modellflygplan och detta kräver inga tillstånd idag om man flyger LOS.punkt nr 2 menar jag

Kenneth E
2015-08-25, 19:23
Jodå, för att publicera bilder krävs granskning. Är det inget uppdrag, behövs inget tillstånd.

UndCon
2015-08-25, 19:45
Att lägga upp filmer på Youtube är att publicera dem så där skall det vara ett tillstånd :)

Fluf
2015-08-25, 22:39
För att förtydliga så syftade jag på att publicera i vinstsyfte (och om man har reklam på sin Youtube kanal så blir det så).

Är medveten om att det är mycket diskussioner om fråga ett just nu, men i väntan på domslut och nya riktlinjer så är det kameralagarna vi får hålla oss efter efter vad jag förstått.

UndCon
2015-08-25, 23:55
Bra - oavsett vinstsyfte eller ej så är det att publicera film /bild och det kräver tillståndet från Säksam.
(tidigare var det gratis, jag tror det fortfarande är så)

Jag som ämnar att flyga med ideella organisationer måste också ha tillstånd från alla ovan nämda verksamheter trots att jag inte får in en krona - men så är det med stolpiga regler...

Zallisen
2015-09-01, 13:20
Lite kul att lusläsa alla reglerna som kommer med tillstånden(TSs UAS 1ab/2) så inser man ganska fort att det är en byråkratisk omrgrop som är skräddarsydd för att det i princip ska vara omöjligt att rätta sig efter dem. Så även om du har en UAS-licens är det nästan stört omöjligt att göra en flyning som ligger inom reglerna som kommer med den.