handdator

Visa fullständig version : Hubsan X4 eller X4 HD?



andreas_selenwall
2015-08-24, 11:44
Hej,

Jag kommer till våren kicka igång ett quadrocopter-bygge. Tills dess vill jag ha en quadrocopter att öva på, en billig rackare som jag kan leka runt med för att lära mig flyga. Jag hittade rätt mycket bra kritik om Hubsan X4 och började kolla priser och specifikationer. Det leder naturligtvis till några frågor :)

1. Flygtiden på specen på både X4 och X4 HD är 10 min efter 30 min laddning. Sen har jag läst allt möjligt om 5 min efter 1.5 timmar och 8-10 minuter efter 40... jag förstår ärligt talat ingenting. Vad gäller? Någon som vet?
2. Jag hittade på Hobbex Hubsan X4 för 499 kr och Hubsan X4 HD för 599 kr. X4 HD levererades även med propellerskydd vilket annars är tillbehör vilket gör X4 HD till en bra deal (om man vill ha halvkass filming... tänkte för att mina barn kanske tycker att det är kul med lite filmning). Vad är det man förlorar på att köpa X4 HD (för något måste det vara), sämre batteritid? Tyngre flygning?

Finns det någon annan quadrocopter som ni hellre skulle vilja rekommendera (som sagt, inte dyr och gärna lång batteritid).

Fluf
2015-08-24, 11:57
Har flugit en del Hubsan :)

X4 HD är något tyngre men har lite större LiPo och lite annan hårdvara i sig. Kameran är helt värdelös men jag tycker faktiskt att X4 HD flyger bättre och stabilare än vanilla versionen och därför är ett mer intressant val.

Propellerskydd, extra propellrar och en näve fler batterier föreslår jag att du köper från Kina, tex Banggood. Det är förbrukningsmaterial och kostar skjortan om man skall ha ett vettigt lager köpt lokalt, räkna med lång leveranstid. Att köpa koptern lokalt är dock alltid en trevlig sak för garanti och trygghet.

andreas_selenwall
2015-08-24, 12:32
Vet du om det är någon skillnad på flygtiden mellan X4 och X4 HD? Samma 5 minutrar, eller har du lyckats kräma ut mer?

Fluf
2015-08-24, 12:39
Fokusera inte på flygtiden, det är mycket beroende på flygstil, vind och hur väl omhändertaget batteriet är. Om du bara hovrar på ett ställe så kan du få dubbelt så lång flygtid som om du busflyger hårt utomhus. Flygtiden är ungefär den samma på de två. Se istället till att ha ett gäng batterier som du kan ladda inför flygning. Och se till att ta hand om batterierna så de lever med bra prestanda längre.

Generellt med LiPo
- Landa direkt när den varnar för lågt batteri (blinkar). Batterier gillar inte att bli djupt urladdade
- Ladda inte batteriet förrän innan du skall flyga (förvara dem inte laddade). De gillar inte att vara fulladdade en längre tid.
- Kassera svullna eller dåliga batterier, ladda ur dem helt genom att läggs dem i saltvatten och lägg sedan på batteriholken.

McRegor
2015-08-24, 12:43
Har både en vanlig Hubsan och en Blade Nano QX. Föredrar Bladen "alla dagar i veckan" men det kan möjligen bero på att jag flyger den med en "riktig" sändare som har lite större inställningsmöjligheter än de enkla sändare som följer med Hubsan (och även Blade Nano QX om man så önskar) o liknande billiga grejor. Som jag flyger dom (inomhus) så är Nano QX mjukare och följsammare på nåt sätt. Sen är den ju både något större mellan propparna och ungefär hälften så tung som motsvarande Hubsan och det kan ju också påverka. Min erfarenhet är också att flygtiderna ligger runt 5 minuter. Sen har du ju även "quaddar" i storleksordningen 100 gram som inte är speciellt dyra och dessa går ju faktiskt att flyga även utomhus med behållning. Skall man flyga mindre quaddar utomhus så bör det vara riktigt vindstilla om det skall vara kul.
Roger

Fluf
2015-08-24, 13:18
Har flugit Hubsan en hel del utomhus, även i bris och det tycker jag är helt OK. Särskilt kvällsflygning då det är rätt feta LEDs på den. Flyga från balkongen på kvällen kan vara rätt trevligt ;)

Men det är skillnad i hur Den med kamera uppför sig jämfört med den släta standardversionen.

andreas_selenwall
2015-08-24, 14:50
Ja, den var alternativet men det drog över 1000 kronors spärren :)

andreas_selenwall
2015-08-25, 06:13
Har flugit en del Hubsan :)

X4 HD är något tyngre men har lite större LiPo och lite annan hårdvara i sig. Kameran är helt värdelös men jag tycker faktiskt att X4 HD flyger bättre och stabilare än vanilla versionen och därför är ett mer intressant val.

Propellerskydd, extra propellrar och en näve fler batterier föreslår jag att du köper från Kina, tex Banggood. Det är förbrukningsmaterial och kostar skjortan om man skall ha ett vettigt lager köpt lokalt, räkna med lång leveranstid. Att köpa koptern lokalt är dock alltid en trevlig sak för garanti och trygghet.

X4 HD beställd från Hobbex.

Jag kollade efter batterier på Banggood och hittade två sorter som ska passa H107C, en med 500mAh och en med 380mAh. Batteriet man får med helikoptern är på 380mAh, är det bättre att köpa 500mAh?

Förresten, har du själv beställt från Bangood är det bra batterier eller är det skräp? :) Man kunde få 6 batterier för 170 kronor. Hur orolig ska man vara med säkerheten när det gäller batterier från Kina?

Fluf
2015-08-25, 08:45
Jag har köpt från Banggood och de är helt OK. Men batterier är förbrukningsvara och dessa små tänker man sällan på att storageladda och ta hand om som med stora LiPo så de går åt. Har inte haft några olyckor men puffat några för att jag glömt dem fulladdade.

Du borde få lite längre flygtid med 500mAh varianten men inte så mycket då de även är några gram tyngre.

andreas_selenwall
2015-08-26, 06:44
Jag har köpt från Banggood och de är helt OK. Men batterier är förbrukningsvara och dessa små tänker man sällan på att storageladda och ta hand om som med stora LiPo så de går åt. Har inte haft några olyckor men puffat några för att jag glömt dem fulladdade.

Du borde få lite längre flygtid med 500mAh varianten men inte så mycket då de även är några gram tyngre.

Några fler frågor:
- Jag läste någonstans att man ska använda batteripåse vid laddning, är det något annat än det skydd som redan finns runt batteriet?
- Hur vet man att ett Kina-batteri är fulladdat, ca 45 minuter eller finns det en indikator på laddaren man får med?
- När du skriver att man inte ska "storageladda" menar du att batterierna laddas ur snabbt?

Fluf
2015-08-26, 08:32
Lipo påse att ladda i är aldrig fel, man skal aldrig lämna Lipo laddning oövervakat, om något sker så kan det bli våldsamma reaktioner. Däremot är energin i de små hubsan batterierna inte så stor så att de kan ställa till med så mycket som ett större acc om olyckan är framme. Rekommenderar att du laddar dem i en kruka, kastrull eller liknande värme och flam-tåligt.

Såhär ser en Lipo påse ut, men tycker inte du behöver investera i en för en hubsan, en liten kruka räcker :)
http://www.tracksidespares.co.uk/wp-content/uploads/2013/11/x-tech-large-lipo-battery-safe-guard-bag-523-500x500.jpg

Det är en LED indikator på laddaren som visar när batteriet är fullladdat och laddaren har slutat mata med mer ström.

Lipo tycker inte om;
- att bli djupt urladdade
- att bli för varma varma
- att bli urladdade för fort (behöver du inte vara orolig för vid normalt bruk)
- att förvaras helt urladdade
- att förvaras helt uppladdade

Lipo förvaras bäst;
- tort och flamskyddat
- med ca 50% laddning (du kan ladda ur med en halv flygtid eller avbryta laddningen strax innan halvtid från normal laddning)