handdator

Visa fullständig version : Weathering och detaljer



Ålänning
2015-08-25, 21:49
Det är visserligen snyggt när allt är rent och blankt och ser nytt ut. Men är objektet gammalt så ser det bara konstigt ut om det blänker och ser ut som det nyss kommit från fabriken.

Tänkte det kunde vara bra med en tråd som lär ut "weathering" och andra detaljer.
Eller i alla fall länkar till bra sidor med text, bilder, filmer.
Finns många sidor som är lite flummiga och helt låsta på vissa typer av färger rätt igenom.
Det finns även folk som hittat på egna sätt som är hur bra som helst.

Har du pysslat med weathering? Tips?
Vad som helst som tex rost, panellinjer, nitar, färgflagningar, skavanker, slitage, något som runnit lång tid, osv.

Och på olika material som tex trä, glasfiber, plast, metall, klädsel, ...

Jag har läst om hårspray, sand, salt, olika borstar, vattenspray, pastell-färger, enamels, enkom färger, mattlack, trasor, nät, slipdukar, osv.

Vissa har tex målat en Corsair matt aluminiumgrå först några lager, sen den blå färgen på det och efter det slipat fram den grå. Andra har målat först så som det ska se ut när det kom från fabrik, sedan utgått från det och "lagt på weathering".

Har ni bilder på något ni gjort är det klart intressant se.

Fluf
2015-08-25, 22:04
Från en av mina favoritkanaler med en av mina Nörd-Hjältar - Adam Savage för tested.

Inte relaterat till just RC flygplan men weathering generellt och att det inte är en exakt vetenskap om tekniker utan mer vad man söker för effekter och olika sätt att uppnå den. Mycket inspirerande avsnitt.


https://www.youtube.com/watch?v=YXzxEqdvuIE



EDIT:
Damn kör videon igen... nästan så man går igång på detta o.0