handdator

Visa fullständig version : Nytt Gence Ace dåligt balanserat



senmathal
2015-08-26, 13:16
Jag fick hem ett ny Gens Ace 5s 4000 mA ack idag. När jag laddar acken tycker jag att det diffar väldigt mycket mellan cellerna, mer än vad något av mina två Turnigy ackar har gjort. När en cell nått 4,20 var det lägsta på 4,10. Är det normalt på en ny ack eller något man bör oroa sig för? Blir det bättre efter några laddningar? Gens Ace är ju ganska lovordade ackar vad jag har förstått.

Jag laddar i balansläge med 5 A och den har nu hållit på 1 h 5 min.

/Mats

senmathal
2015-08-26, 14:39
Efter 2 h och 24 min var så acken äntligen balanserad. Hoppas det går snabbare nästa gång. Kan det vara någon ide att cykla den en gång eller köra storage?

/Mats

bem
2015-08-26, 14:53
Det kan ju vara intressant att storage ladda accen en gång och sen balanseringsladda den fullt igen för att se om den laddas på förväntad tid. Du kan ju behöva reklamera om batteriet verkar kasst.

/Bo

senmathal
2015-08-26, 15:34
Jag håller just på att cykla den med laddaren och hittills sjunker spänningen helt jämt mellan cellerna. Men då vet jag inte om laddaren ser till så att även urladdningen balanseras.

/Mats

Kenneth E
2015-08-26, 15:42
Den balanserar säkert i slutet av urladdningen om Store valdes.

Ålänning
2015-08-26, 19:15
Jag tyckte mina GensAce blev bättre efter några laddningar/urladdningar (användning). Men en fick jag slänga för en cell tog det ca 273 minuter att bli klar för. Jag hade 8 GensAce.

senmathal
2015-08-26, 20:07
Nu har jag testat acken i en modell och efter flygning skiljde det 0,01 v mellan högsta och lägsta cellen så den var nog helt enkelt väldigt dåligt balanserad när den levererades. Det var i alla fall ett välda drag i modellen med den nya acken.

/Mats

Kimpan82
2015-08-30, 13:10
Det kan ju vara bra att kolla den interna resistansen ( IR ) när man tycker nått är på tok med cellerna, lågt värde = Ok högt = inte Ok . Men det är bara vissa laddare som kan mäta det. Sen kan man göra det manuellt men det är en annan kurs det.

senmathal
2015-08-30, 19:32
Jag läste igenom manualen till min iCharger och det ska nog gå att mäta resistansen med den. Nu fungerar i och för sig acken helt perfekt och balansen är bra efter urladdning.

/Mats

freddan_6
2015-09-17, 07:59
Men Ri ändras med laddningen så man måste mäta när cellerna har samma spänning. Sen är det viktigt att ha samma metod, jag började mäta efter storageladdning så jag får lite högre Ri än andra med samma slitna ackar.
Ett exempel på skilland: Ri 2200mAh/45C @storage = 6mOhm/cell, @fulladdat=2mOhm/cell.