handdator

Visa fullständig version : Flyga Quad med och utan FPV Goggles?



Turbotom
2015-08-28, 21:36
Hej!

Har precis provflugit mina första minuter med en 250 Quad, dock utan Goggles, får känslan av att det är så galet mkt att hålla reda på i huvudet. Man ska bestämma höjd, fart, vinkel framåt, Vridning, tilt. Och dessutom hålla reda på i vilken riktning quaden är på väg, rakt emot dig, eller sidledes emot dig, och därefter justera spakarna åt rätt håll.

Tänker jag fel när jag får känslan av att det är lättare med goggles, eftersom du alltid ser quadens framfart från samma håll? Eller är jag ute och cyklar i mörkret på fyllan som vanligt? [emoji23][emoji106]

Ålänning
2015-08-28, 21:54
Det ÄR lättare flyga med goggles.

block
2015-10-04, 21:09
Det är extremt mycket lättare, jag köpte en quad och plockade ihop, drog runt lite med den på åkern hemma, det var ju kul, tills man kom 50m bort och knappt visste vad som var fram och bak på den längre.. Investerade i ett par dominator v2, sen blev jag fast på riktigt, quad SKA flygas med googles, så enkelt är det :)

Ålänning
2015-10-04, 21:33
Multicoptrar är enormt tråkiga att flyga som vanliga RC-modeller. =) Det räcker med en ack per tillfälle, sen är man nöjd.

Copterdude
2015-10-05, 17:40
Från en som har sämre koordination än många så kan jag säga att det är väldigt mycket lättare med FPV :)
I början kan det vara lite svårt innan hjärnan vant sig att bilden i brillorna och balanssinnet inte hänger ihop men det släpper sen.

Mr. Rosso
2015-10-05, 18:21
Håller med, mycket enklare med fpv, och roligare! Men som sagt det tar ett tag och vänja sig, och man bör alltid börja flyga los oavsett. Det är bra om man (förhoppningsvis )kan rädda en situation om du får problem med bilden.

Turbotom
2015-10-05, 18:43
Nu har jag flugit utan goggles i några månader och känner mig ganska hemma på det. Har ett par Attitude brillor på väg hem! Ska bli spännande!

Zallisen
2015-10-06, 08:52
De flesta som flyger FPV verkar inte kunna flyga på riktigt i LoS alls.
Vilket är förståeligt och lite skrämmande. :)

Det handlar nog lite om lathet och intressebrist också. Samt att en vanlig 250 ram för FPV ofta är väldigt svår och tråkig att flyga LoS med.

Fluf
2015-10-06, 09:55
Skulle rekommendera att köra klassiska helikopterövningar i rate-läge med hovring i olika vinklar, stabila cirklar, åttor etc i LoS för att ha koll på quaden. Det underlättar när du vet hur den uppför sig och fungerar.

Sedan vet jag att det tullas en hel del på det, men reglerna säger att om du skall flyga FPV ska du ha en copilot som kan tö över när som helst om något skulle hända. Och om två på fältet är ute och turas om att flyga FPV med den andra som backup men ingen kan flyga LoS så är det inte så smidigt ;)

Alltid roligare att vara fler när man flyger, då kan man ju passa på och göra det ordentligt och flyga i skift, om man ska tävla och är 4 perrs, kör heat med 2 och 2 etc.

Zallisen
2015-10-06, 12:18
Nej öva aldrig LoS i atti mode, då blir man snevriden, man ska köra rate från början annars blir det jättesvårt att lära sig det sen när man blivit van vid "fel".
Men ja, vanliga övningar.
1. Öva på att hovra framför dig från sidan, sväng maskinen 90 grader så du ser den från ena sidan och andra sidan.(du kommer krasha flera gånger)
2. börja försiktigt försöka flyga runt i 8:or när du känner dig säker.(du kommer krasha ännu fler gånger)
3. Öva 8:or ena och andra hållet tills du till slut får en "aha!?"-upplevelse som heter duga, den kommer efter ett tag i detta stadiet. Du kommer snabbt börja känna dig väldigt säker.


https://www.youtube.com/watch?v=6btEFJJD4_o

Fluf
2015-10-06, 12:44
Nej öva aldrig LoS i atti mode, då blir man snevriden, man ska köra rate från början annars blir det jättesvårt att lära sig det sen när man blivit van vid "fel".
Ja såklart, tänkte rätt skrev fel ^^

n30
2015-10-07, 05:20
Vad står los o ios för?

m00ndancer
2015-10-07, 06:03
Vad står los o ios för?
IOS? Felskrivning, men LOS betyder Line Of Sight dvs inom synhåll.

Turbotom
2015-10-08, 12:33
Jag har kört mina första 3 batterier med goggles idag! Vilken otroligt skön grej det var! Tar verkligen flygandet till en helt annan nivå! Alla som funderar på att köpa goggles, do it! [emoji106][emoji106][emoji106]

Quart
2015-11-05, 18:37
Gjorde min första flygning med googles i söndags. Men var svårt det var. Framför allt att avståndsbedömma. Har flugit helikoptrar och quads i 7-8 år så jag vill inte kalla mig nybörjare men skulle vilja ha tips på fpv övningar

n30
2015-11-05, 19:20
Fpvfreerider är ett hett simulator tips. Jag vill prova de irl men goggles för mig e slut överallt. Måste ha en sån låda man sätter över huvudet pga jag har glasögon så dom vanliga t.ex fatsharks funkar ej för mig...

Jorgen
2015-11-05, 21:11
Gjorde min första flygning med googles i söndags. Men var svårt det var. Framför allt att avståndsbedömma. Har flugit helikoptrar och quads i 7-8 år så jag vill inte kalla mig nybörjare men skulle vilja ha tips på fpv övningar

Jag tycker att det är ganska viktigt att ha en lins på kameran som stämmer med glasögonens synfält. Åtminstånde i början, jag tror att man lär sig att ta ut referenser på ett annat sätt när man flugit ett tag. Med Fatshark så kändes 2.8mm lins bäst för mig, nu när jag flyger Headplay HD istället så känns 2.1mm lins bäst.

Quart
2015-11-06, 07:22
Jag har Dominator V3 och de är ju 16:9 och jag kör med en Sony 600tvl och 3.6 mm lins. Det finns ju inga 16:9 kameror att köpa än

Zallisen
2015-11-06, 07:25
Tycker så viod vinkel man bara kan på FPV-kameran så man inte drabbas av claustrofobi å får panik för man inte vet vad man har runt om sig som kan vara ivägen. Känns mycket tryggare att se vad man har under och jämte sig.

Redrobjem
2015-11-12, 20:51
Skulle rekommendera att köra klassiska helikopterövningar i rate-läge med hovring i olika vinklar, stabila cirklar, åttor etc i LoS för att ha koll på quaden. Det underlättar när du vet hur den uppför sig och fungerar.

Sedan vet jag att det tullas en hel del på det, men reglerna säger att om du skall flyga FPV ska du ha en copilot som kan tö över när som helst om något skulle hända. Och om två på fältet är ute och turas om att flyga FPV med den andra som backup men ingen kan flyga LoS så är det inte så smidigt ;)

Alltid roligare att vara fler när man flyger, då kan man ju passa på och göra det ordentligt och flyga i skift, om man ska tävla och är 4 perrs, kör heat med 2 och 2 etc.

Vad är fördelen med att köra i rate mode förutom att man lär sig från grunden? Jag menar kan man inte göra allt som man kan i atti mode förutom konster men med en extra säkerhet? Om man får problem är det ju lättare att reda ut om den stabiliserar sig själv.

Peter1
2016-01-10, 09:00
http://blog.oscarliang.net/rate-acro-horizon-flight-mode-level/

Du har säkert läst denna, men kanske ger den ett svar.

JohnNordstrand
2016-01-10, 10:10
Om du kan är det värt att ha attitude på en switch på kontrollen. När jag flög mina första ack använde jag en sån switch som panik & landningknapp :)

Är det någon mer än jag som tyckte det blev wierd i början då ljudet och det man ser i sina goggles inte stämmer överens?

Zallisen
2016-01-12, 09:55
Om du kan är det värt att ha attitude på en switch på kontrollen. När jag flög mina första ack använde jag en sån switch som panik & landningknapp :)

Är det någon mer än jag som tyckte det blev wierd i början då ljudet och det man ser i sina goggles inte stämmer överens?

Mest viktiga att ha en attitude mode på switch när man flyger FPV är oftast i extrema nödfall om videolänken skulle dö på något vis så kan man slå på attitude mode och stiga så man ser maskinen och kan ta hem den. Haft nytta av det själv en gång förra våren när ett defekt batteri till mina fatsharks fick bilden att dö väldigt snabbt. :)

En av de första sakerna man måste vänja sig vid i FPV-flygning är att när man kommer en bit bort kan man inte höra motorvarvet och använda det som referens för hur mycket man behöver höja eller sänka gasen, om det är vad du menar med ljudet. Man måste vänja sig vid att se hur snabbt man stiger eller sjunker och svara rätt med gasspaken.

JohnNordstrand
2016-01-12, 16:25
Jag menade snarare att det kändes konstigt att se i i goggles att jag (quaden) rör mig frammåt och samtidigt höra motorljudet gå t ex från höger till vänster. Lite som när balanssinnet blir wierd om man sitter och flyger i en bil som åker. Tror det är väldigt olika från person till person vad som upplevs starkast