handdator

Visa fullständig version : Bygger 1000 hexa



Bertone
2015-08-31, 13:10
Har flugit mycket med min lättviktsquad med Rctimer 5010/360- motorer och 17" propellrar och tänker nu bygga en hexa med samma motor/propellercombo. Vill kunna lyfta lite mer vikt och quaden är ansträngd när jag kör med gimbal o Sony A5100 samt 8000-batteri.
Det skall fortfarande vara lättviktsstuk. På quaden har jag 10mm cf-rör och på denna har jag gått upp till 14mm.

Jag har ett 16000-batteri 4s som jag kommer använda. På min ritning är armarna 430mm, men jag kommer nog behålla den längden som armarna levereras, 500mm. Ev. kan jag då få plats med 18". FC blir Pixhawk. Har svårt att bestämma mig för vilka escar jag skall använda. Någonstans mellan 16 o 25A blir det nog - men vilken tillverkare?
Ramen sågas ut i 1,5mm kolfiber (på prototypen nedan är det plywood) och det skall vara två plattor. Armarna fästes i alufästen med 2,5mm skruv. Motorerna fästes med 2 alufästen samt en liten kolfiberplatta.
Har också funderat på att montera motorerna upp-och-ner. Vad tror ni om det?

Bertone
2015-08-31, 23:14
54293Kolfiber är snyggt!

Bertone
2015-09-01, 22:44
Ramen (mittplattor + armar) väger 315g. Med motorer, propellrar och motorinfästning väger allt 1191g! Mer än jag hoppats...
fc, fpv, escar, någon typ av landningsställ samt lite andra pryttlar skall läggas till detta.
Quaden väger 980g flygfärdig, men utan batteri förstås.
Kommer troligen montera motorerna upp&ner samt dra kablaget inne i rören och kablarna måste förlängas ca10cm.

Bertone
2015-09-06, 22:52
Motorer o escar är monterade. En våning för fc o annat är tillfälligt gjord i plexiglas. Hittade en hängampel för 30kr på Jula och den blev en dome. Nu väntar jag på Pixhawken.

Bertone
2015-09-12, 14:14
Då var maiden avklarad! Eftersom jag inte hade tålamod att vänta på Pixhawken så stoppade jag i en gammal APM. Det blev bara kortare turer i luften i trädgården, och förutom att den driver åt vänster så känns det bra. 1610g utan batteri och 2900g med 16000mAh. 20A escarna blir ljumna efter några minuter - något att bekymra sig över?

Bertone
2015-09-17, 23:37
Pixhawken är installerad och allt är monterat utom videoswitch och osd. Fick inte dessa två att fungera så tills vidare kör jag utan dom. Den väger 1860g nu. Testflög 20 min idag i frisk vind och det funkar bra. Huven fungerar lite som en resonanslåda och det blir lite konstigt ljud. Skall prova att limma fast lite skumgummi på insidan.

Bertone
2015-09-20, 00:04
Flög 30 minuter med 8000mAh idag. Larmet på 3,4V. Skall testa med 16000 imorgon. Lite nervös i korrigeringarna så pid behöver justeras lite. Läste någonstans att det inte är lämpligt att göra autotune med stora kärror, men att det ev skulle komma en ny firmware som skulle fixa detta.

Stiffe
2015-09-20, 12:56
Hej

Vad är syftet Bertone ? bevisa långa flygtider eller flyga långt FPV ? Vill inte vara elak på något sätt utan är bara intresserad ?personligen kan jag förstå utmaningen att bygga med långa flygtider men ser inte praktiskt nytta med det, åtminstone för min del räcker 15 minuter väldigt långt i Foto/ film sammanhang :)

Ålänning
2015-09-20, 19:33
En hexa i denna storlek bygger man väl för att lyfta tunga laster, typ systemkamera, bättre videokamera, FLIR osv.

Bertone
2015-09-20, 22:42
Den är byggd för att lyfta 1kg kamerarig och vara i luften så länge som möjligt. Jag vill testa gränserna för vad utrustningen klara av och det inkluderar flygtid. När jag är ute o flyger är jag i luften betydligt längre än 15 min och det är klart att jag hade kunnat gå ner o byta batteri, men jag föredra att inte göra det.
Har inget att bevisa, utom möjligtvis för mig själv.
Nåväl, idag körde jag första gången med 16000 mAh och landade efter 50 minuter och det var bättre än jag trodde. Problemen kom när jag skulle gå upp med kamerariggen. Jag kunde lyfta, men maskinen tappade orken och tillslut kunde jag inte hålla den kvar i luften. Bytte batteri, men fick samma problem. Vet inte varför det beter sig så här, men förmodar att det är escarna.

Bertone
2015-09-22, 12:56
Stiffe, jag tror att vi använder våra maskiner lite olika. Jag gissar att du går upp med målet att filma/fota ett speciellt objekt och så gör jag också ibland, men oftast glider jag omkring lite planlöst och utforskar omgivningarna och då är det fantastiskt att inte behöva bry sig om flygtid. Sen är det en utmaning att optimera utrustningen och pressa gränserna. En sak jag dock märkt är att det är roligare att köra med lite mindre batteri/vikt och på min quad kommer jag inte använda 16Ah-batteriet längre. Har faktisk funderat på att gå ner en storlek även till denna hexa, framför allt när kameran hänger där.

Bertone
2015-09-23, 16:47
Fick ju problem med att den inte "orkade" när jag hängde på 1kg kamerarig med Rctimer Opto 20A. Har nu bytt till Turnigy 30A Multistar esc som jag plockade från min pensionerade HAL hexa och nu funkar det. Den känns rappare i responsen och den stod bra i luften - 25 min blev det i hoovring, dvs hälften jfrt med utan kamera. Totalvikten är 4150g. Nu skall det flygas!
Jag flyger förresten alltid LOS så syftet är inte långväga FPV-missioner och vi är alltid 2 pers. Jag är nog för feg (eller för klok?!) för skicka iväg så mycket pengar, och en så farlig maskin, utan att se den....

Stiffe
2015-10-02, 09:25
Respekterar dina åsikter hur du vill ha din set up , var bara nyfiken vad ändamålet var :) , personligen är jag trött i skallen efter 15 min filmande och undrar därför lite när ofta folk/ nybörjare specar vad de vill ha i flygtid 35-40 min är inte ovanligt och gärna 3-4 km räckvidd ???? visst fpv , men precis som du vill jag helst se min maskin LOS inte minst säkerhetsmässigt och jag har oftast ett färdigt mål/plan med mina flygningar :)

Bertone
2015-10-10, 01:44
Har fått för mig att jag vill kunna landa på vatten. Eftersom jag har motorerna på undersidan av armarna kan jag inte montera några flytdon längst ute på armarna. Jag testade med en 65cl petflaska på varje ben, men det blev alldeles för instabilt. Senaste varianten är en 50cm rund cellplastskiva, 3cm tjock. 6 kolfiberrör är fastlimmade i skivan och hexans ben sticks ner i rören. Det är alltså väldigt enkelt att plocka av grejen. Jag har testat allt på vatten och det funkar bra. Klarar en lutning på 20-30 grader innan maskinen välter. Benen är kanske onödigt höga och därmed hamnar cg högt, men det är ju enkelt åtgärdat. Cellplastskivan är på 5,9 liter så jag har nästan 3 liter tillgodo i flytkraft. Jag har testflugit på land och det funkar bra. Tyvärr har det blåst för mkt för att flygtesta på vatten. Jag har köpt en Mobius med uv-hus o tänkte hänga den så att jag kan landa på vattnet o filma snett nedåt, under vatten. Har målat cellplasten mattsvart, efter att jag tog bilden - ser lite snyggare ut.
Alla idéer är bra utom de riktigt dåliga och vi får väl se var denna hamnar. 54954

Ålänning
2015-10-10, 09:10
Varför har du motorerna vända nedåt? Spelar det roll för vilken väg trycket sätts på kullager eller nåt?

Bertone
2015-10-10, 18:38
Jag har haft problem med att dessa motorer delar på sig. Numer har dom låsskruv, men tidigare versioner av motorn var bara ihoppressade. För att slippa oroa mig för detta satte jag dom upp-och-ner.

Idag gjorde jag riktig test på vatten och det gick mycket bra. Inga konstigheter, och det går naturligtvis att manövrera den som en båt, men med stor försiktighet - den dyker lätt med fören om man drar på lite för mkt.
54971

Ålänning
2015-10-10, 21:12
Finns det ingen låsning på axeln? Verkar ju skumt att en tillverkare säljer motorer som ska dra, som inte håller ihop. Är ju som att montera hjul på bilen utan att använda fälgmuttrarna. =)

Bertone
2015-10-11, 00:22
Tidigare fanns ingen låsning, nej. Dom hade låsring på undersidan och eftersom jag skruvar propellrarna direkt i motorhuset och inte i axeln så fanns inget som stoppade axeln att glida ut i andra änden. Någon tyckte det var att föredra att ha motorerna upp-o-ner när man belastade dom tungt så jag testade det. Men, som sagt, nu har dom låsning och jag skulle nog kunna ha dom uppåt utan att behöva vara nervös.

Bertone
2015-10-11, 00:24
Finns förresten en kort film från dagens test: http://youtu.be/GNqbr5b4l6M

Ålänning
2015-10-11, 09:27
Funkar ju bra! Men tur att det är stiltje/spegelblankt. ;-)

Copterdude
2015-10-11, 10:57
Bara hänga några krokar med mask undertill så har du middan fixad sen :D

Bertone
2015-10-12, 22:19
Copterdude, tanken har slagit mig, men tänk om gammelgäddan nappar! 5kg livlig firre blir nog för spännande...
Testade idag att montera Mobiusen strax under cellplasten. Tanken var nog god, men det guppade alldeles för mycket. Funkar nog bra om det är vindstilla. Sen var ju sikten inte den bästa. Får fundera på en annan konstruktion.
Notera köerna på vägen - allvarlig olycka på motorvägen gjorde att dom ledde in trafiken till Bjärred. Väldigt många olyckor på E6 här utanför.

https://youtu.be/RUthCyXAA48

Kenneth E
2015-10-13, 19:14
Varför inte en stor burk i snöre efter koptern, med glas på ena sidan. I burken monterar du en gimbal som håller koll på kameran, blir perfekt varje gång.

Bertone
2015-10-13, 19:57
Har faktiskt funderat på att köra en gimbal under vattnet, helt oskyddad, men med styrkortet ovan vatten. Jag har en gammal goprogimbal som jag inte använder. Bara i insjöar dock. Ditt förslag, Kenneth, är dock det lite mer förnuftiga. Borde inte vara så komplicerat. Man kan ju göra det helt stand-alone med batteri. Man får dock inte bort "guppande" rörelser d.v.s. upp och ner.

kenneth.eriksson.94
2015-10-13, 21:33
Jodå, du måste ha vikt på burken och montera fenor på den som stabiliserar utan påverkan av vad som händer på ytan. Det lärde jag mig när jag körde fpv ubåt.

Bertone
2015-10-14, 22:57
På en ubåt förstår jag att det fungerar, men här finns ju ett snöre, eller liknande, som sitter fast i hexan. Varje rörelse den gör upp o ner går ju ner i kameran. Skulle behövt en gimbal som tog hand om vertikala rörelser och inte bara pitch o roll. Får nog gnugga geniknölarna lite mer - eller bara filma när det är stiltje.

Bertone
2015-11-01, 19:38
Tog några nattbilder idag, men borde lagt lite mer tid på kamerans inställningar. 1/5 sek, F2.8 blev det. ISO 1000 ställde jag in själv. Kortare tid o större bländartal hade nog varit bättre och det ser ut som att jag utan problem kan gå betydligt högre på ISO. När jag kör stillbild har jag en enkel gimbal med endast tilt. Avtryckaren är en sladdfjärr med ett litet servo och jag ser bilden via ett hdmi-converterkort. Har skalat av gummi, "metallnät" och aluminiumfolien på hdmikabeln eftersom den annars är väldigt styv. FPVbilden från Sony a5100 är mkt bättre än från Fatsharkkameran och jag ser naturligtvis kamerans alla inställningar i bilden.
5546255463

Bertone
2015-11-08, 15:28
Många sladdar blir det....
55557
Tog en ny nattbild o nu blev det bättre. 1/100, 2.8, 3200. Borgeby IP's konstgräsplaner.
55558

Bertone
2016-03-15, 23:10
Har flugit mycket med denna i vinter, men haft två krascher senaste tiden. Det verkar ha varit fel på GPS'en så nya sådana är beställda. Funderar på att köra med dubbla denna gången.
Den svarta horisontella linjen i bilden är marken. Den översta orangea är barometerns höjdangivelse och den gula linjen är gps'ens....inte bra.
När gps'en slutar fungera och man är i en flightmode som kräver gps så skall maskinen landa av sig själv, men det verkade inte fungera så det slutade i backen med två brutna armar och ett punkterat 16000mAh som nu ligger i lipopåse i grillen utomhus. Jag kör med Pixhawk.
Försöker bifoga flygloggen här, men lyckas inte.
57666

kenneth.eriksson.94
2016-03-16, 07:55
Vågar du verkligen lita på dessa system? Har hört så mycket negativt om dem på just MK, på flyg skulle jag nog inte tveka då är där mer tid att hinna rädda i manuellt mode om något går galet.
Oavsett hoppas du är i luften snart igen.

Bertone
2016-03-16, 12:53
Jag kände inte till att systemet fanns förrän nu och man kan välja att stänga av det. Det fungerade ju inte som det var tänkt - att maskinen skulle landa mjukt o fint eller att stabilize funkade (flight mode utan gps).

Ålänning
2016-03-16, 20:40
Huj! Jobbigt problem. Lider med dig. Kunde man ställa in så i Mission Planner (om det är den du använder) så att den vid GPS-bortfall ska landa? Jag brukar välja att den ska gå i Stabilize-mode, eller om det var det den gjorde som standard. Jag har för mig att efter 5 sek utan GPS så ska den gå i stabilize mode. Men du verkar ju inte haft en GPS som lagt av, utan en GPS som fått fnatt? Jag har haft en GPS-kontakt som glappat och då har den helt tappat satelliterna och hamnat i Stablize-mode.

Har du haft EKF och AHRS att funka som det ska före flygning? Meningen är ju att den ska känna av att alla sensorer ger ifrån sig alla värden de ska så det sammansatta läget är "identiskt". Dvs om GPSen får fnatt så ska den väl stängas av eller i alla fall negligeras. Jag är dock inte nån superguru på AHRS (Advanced Heading and Rrrrr System...) och EKF (Extenden Kalman Filter om jag minns rätt).

Men tydligen har GPSen fått nåt problem och det ser man på barometer-kurvan, den håller inte höjden som den ska längre. Hur många satelliter är det under den tiden som din graf visar (finns ett värde som visar det också)? Fullt OK (dvs mer än 8, helst 10-12 eller 18-20 om du även kör med GLONASS) och sen stänger det av sig? Eller minskar antalet satelliter så pass att den tappar höjden. En uBlox LEA-6H ska väl klara 2,5m noggrannhet i sidled och 0,6 m i höjdled. Men det är bästa möjligt. Med bara 3 satelliter så far nog höjden åt fanders.

När GPSen som jag nämnde ovan glappade så gick antalet satelliter ner till noll direkt enligt loggen.

Hittills har jag stängt av EKF och AHRS eftersom det blivit vansinnesfel med kompassen och fanskapet faktiskt disarmat!!! Men efter senaste uppdateringen till 3.5.0 (OBS, det var i ett flyg förrförra helgen) så verkar det faktiskt funka. :-D

Använder du riktigt 3DRobotics Pixhawk?

Jag har också hört mycket negativt.. men då har de kört kopior. Har själv pysslat med 12 st APM/Pixhawk-system och dom bara funkar allihop, samtliga är 3DRobotics, förutom 2 som är MiniAPM 3.1 som jag haft tur att funka, så tolkar jag det. Inställningen med MiniAPM var: Funkar det så är det ju bra.

Bertone
2016-03-20, 23:03
Hej
Jag har ful-pixhawk i denna. Jag använder Mission Planner o tycker det är svårt att hitta o tyda all information. Vet inte om man kan se antalet satelliter i loggen.
Dom två gånger jag kraschat denna så har jag flugit på samma ställe och maskinen har uppträtt likadant bägge gångerna: den tiltar åt höger o drar iväg söderut o går i marken 50m bort (jag höll ungefär samma höjd bägge gångerna). Om gps failsafen funkat skulle den landat eller så skulle den gått in i stabilize o inget av det hände.
Mini APM! Ja den har jag också kört med o håller med dig - går det så går det. Där gick det inte att lita på varken färgen på kablarna eller märkningen på höljet, men jag fick den att funka o har flugit mkt med den.

Bertone
2016-03-29, 14:52
Har bytt till 3DR Pixhawk o ny gps. Första provflygningen blev kort: en esc la av (första gången det hänt mig), men nu vet jag att den flyger med endast 5 motorer. Det blev en lite orolig landning, men inga skador.
Har bytt esc o hoppas nu på bättre väder.
Har förresten lyckats ladda ett mindre 3S till 13.3V. Skulle ladda två likadana batteri o blandade ihop balanskablarna. Laddaren avbröt laddningen, men batteriet var svullet o mkt varmt. Det ligger nu utomhus och svullnaden har gått ner helt. Tveksamt om man vågar använda det igen. Ja, dom laddades i lipo-påse.

kenneth.eriksson.94
2016-03-29, 19:31
Svullna batterier, hände mig precis, tänkte långsam urladda ett större paket men glömde det naturligtvis tills ett par dagar efteråt. Svullo stort och nere på 7 volt, det får driva en monitor i resten av dess liv. Nästan 2000kr åt skogen.

Ålänning
2016-03-29, 23:50
Bertone... Härligt, riktiga grejjor. ;-)
Men huj! Vad var det för ESCar? Hur långa matningskablar har du mellan ack-cellerna och ESCarna? CapPack's?

OPTO eller kör du BEC som ej används (röd kabel ur)?

Bertone
2016-03-30, 00:16
Escarna är plockade från min gamla hexa och jag borde kanske byta dom. Det är Turnigy Multistar 30A Sbec 4 A och jag använder inte röd kabel. Dom har skött sig väldigt bra hittills. Kablarna är förlängda. Armarna är 50cm och kablarna är ju lite längre än så.

Ålänning
2016-03-30, 19:28
Finns nån regel om att matningskablar får vara max 15 cm mellan ack och ESC, eller lite mer. För att undvika stående strömspikar från motorerna eller va det var, som kunde bränna ESCarna... så behöver man CapPacks. Castle Creations beskriver rätt bra på sin sida. Kanske är för att det är samma ström genom hela kabeln men spänningen är olika och då blir det nåt galet man inte vill ha. Jag använder CapPacks. Finns andra också. Aldrig bränt en ESC, varken förut eller nu. =) Men man vill ju va säker.

Bertone
2016-03-31, 23:24
Jag får nog läsa på lite om cappacks.
Mitt 16A 4s pajade ju i senaste (vi bestämmer att det var sista!) kraschen och nu har jag köpt 4st Multistar 8000 4S. Dom kostar bara €27 på Hobbyking och två sådana väger lika mkt som mitt 16A, ca 1300g. Dom senaste dagarna har jag bara satsat på så mkt lufttid som möjligt för att försäkra mig att allt står rätt till innan jag hänger på kameran. Igår flög jag 40 min, allt i loiter och nästan vindstilla. Idag flög jag också 40 min. Det konstiga var att denna gången flög jag aktivt i loiter i 25 min och mkt aktivt i altitude hold i 10 min. Dessutom var nog snittvinden idag 6m/s. Tycker det är skumt att jag kan vara i luften lika länge trots aktiv flygning. Teorier?

kenneth.eriksson.94
2016-04-01, 07:47
Koptern är effektivare i vind eller rörelse än när den står stilla hovrande.

Ålänning
2016-04-01, 20:20
Koptern är effektivare i vind eller rörelse än när den står stilla hovrande.
Samma med RC-helikoptrar, iaf om man flyger vanligt och inte 3D.