handdator

Visa fullständig version : Powerbox alternativ



Sebbe
2015-08-31, 18:18
Tjo

Har en stor kärra med 10 servon jag funderar lite på hur jag ska lösa strömförsörjningen till. Jag vill helst slippa ha en powerbox med 2 accar då det är ont om plats, undrar om det finns någon enklare lösning som väger och är mindre än en powerbox?
Ska främst köra från 2S lipo...


//Sebbe

bokis
2015-08-31, 19:18
Vad är det för kärra?

Ålänning
2015-08-31, 20:20
Och vad är det för servon...
Jag vart i alla fall förvånad över att tex en Emcotec DPSI Dual inte klarar så mycket ström som jag trodde. Men det får duga. =)

Sebbe
2015-09-01, 07:37
Det är en Dornier 335, är mest MKS HV servon runt om samt några hitec, vill bara vara på den säkra sidan!
Bobbyking verkar ha en intressant lösning som bara ger strömmen direct till servona utan spänningsomvandling och massa microproccesorer inblandade: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25184__Turnigy_Min_Power_Distributor_Eco_Green_. html

Funderar på en sådan även om jag inte är ett stort fan av turnigy som man pillar isär och kontrollerar lödningarna på samt provflyger i annan kärra innan användning.


//Sebbe

bokis
2015-09-01, 10:03
Antar att det är en ESM du har och för mig så går powerbox bort direkt i en sån,finns ingen som helst anledning att ha det i en slik som jag ser det..
Den där funkar utmärkt med standardservon
Sätt servosladdarna i mottagaren,en vanlig Futaba fixar mer ström än servokablarna klarar ,och flyg.
KISS fungerar utmärkt!

McRegor
2015-09-01, 10:52
KISS fungerar utmärkt!
En alldeles utmärkt metod som numera tillämpas lite för sällan känns det som...:)
Roger

Sebbe
2015-09-01, 11:51
Då kör vi på den gamla KISS då! Ett av de första sakerna vi lärde oss på flygskolan vill jag minnas...


//Sebbe

Sebbe
2015-09-01, 12:05
Frågan är dock om batterikontakten in klarar strömmen.. Är ju 2x skev/höjd/sida/klaff servon + 3 landställsluckor, 1 noshjulservo och ett till landställsventilen. 13servon in på en liten skiten kontakt som klarar 3amp.. Ev. att jag bara kopplar in roderservorna och matar de andra direct från batteriet..


//Sebbe

bokis
2015-09-01, 12:50
Antingen så skaffar du en hygglig strömbrytare eller pluggar in den direkt..Det finns ett antal trevliga brytare att skaffa,jag gillar "2 in,2ut" varianten men det är jag det...

henke2
2015-09-01, 12:59
Jag kör också utan powerbox, dock så ser jag den enda servokontakten in i mottagaren som svagaste länken, det löser jag genom att välja en mottagare som har en MPX-kontakt till strömmatningen. Sen kör jag bara med en BEC av god kvalitet och en 2S li-po/li-ion som matar det hela. En EC2 kontakt mellan BEC och acke är nog ett lagom val också om EC3 är för stort.

Jag kör idag Jeti rakt genom, mottagare, BEC, power-ion batterier och det funkar (också) utmärkt.

Jorgen
2015-09-01, 15:04
Om mottagaren inte har några lediga kanaler som man kan koppla in extra strömmatning på så går det fint att använda en Y kabel mellan batteriet och ett av servona. Då det blir en extra skarv på kabeln till det servot så skulle jag valt en mindre viktig funktion.

MickeL
2015-09-01, 15:37
Det finns ett bra och prisvärt alternativ i Dualsky VR Pro Duo.
Inmatning: Ett eller två batterier. 5,3 - 10 Volt.
Utmatning: Valbart 5V, 6V, 7.4V ut, Max 15A
Fail Safe brytare med lysdiod som visar batteristatus och ev överbelastning.
Matar 4 servon direkt från batteriet och ger samtidigt strömförsörjning till mottagaren.
Storlek: 63mmX32mmX18mm: Vikt: 62g.

/Mikael

bokis
2015-09-02, 12:55
Jag kör också utan powerbox, dock så ser jag den enda servokontakten in i mottagaren som svagaste länken, det löser jag genom att välja en mottagare som har en MPX-kontakt till strömmatningen. Sen kör jag bara med en BEC av god kvalitet och en 2S li-po/li-ion som matar det hela. En EC2 kontakt mellan BEC och acke är nog ett lagom val också om EC3 är för stort.

Jag kör idag Jeti rakt genom, mottagare, BEC, power-ion batterier och det funkar (också) utmärkt.

Jag vet att jag sticker fram hakan men multiplexkontakter i vibrerande prylar är inte optimalt,man måste låsa dessa annars så kan följande hända:
Electron Retracts slutar att funka,Ziroli P-38 blir plötsligt strömlös,1:4 Musse likaså,ställ går inte ut på Spitt ,de ggr detta har hänt så har MPX kontakten varit inpluggad i Powerbox eller som i Electrons fall,i styrdosan..
EDF,Jet eller el är vibrationsfria i jmfr med bensin eller glöd och där avråder jag från detta..
Har hänt för ofta här och i omgivningen att de skakat loss..

FelixContentus
2015-09-02, 14:19
Litet missförstånd Bokis!
Jeti har mottagare med inbyggd mpx kontakt som också har låsning.
http://www.jetimodel.com/files/photo-thumb/dr14-ex1.jpg

ChristerL
2015-09-03, 15:59
Och vad är det för servon...
Jag vart i alla fall förvånad över att tex en Emcotec DPSI Dual inte klarar så mycket ström som jag trodde. Men det får duga. =)

Jag funderade själv på en Emcotec DPSI Dual 5,9V/7,2V till min 1/4-skala Fw190D9 med 8-9 analoga servon av större storlek + landställ. För att få säkerheten med två batterier, få ut 6,0 V till servona och en bra switch.

Någon som har erfarenhet av den, bu eller bä?

http://shop.rc-electronic.com/DPSI-SYSTEMS-BATTERY-BACKERS/DPSI-Micro-DualBat/DPSI-Micro-DualBat-5-9V-7-2V-JR-dual-power-supply.htm?shop=k_emcotec_e&SessionId=&a=article&ProdNr=A11052&p=541


Det finns ett antal trevliga brytare att skaffa,jag gillar "2 in,2ut" varianten men det är jag det...

Bokis, vad för brytare syftar du på? Har du någon länk?

bokis
2015-09-03, 19:00
Tycker den emcotecbrytaren du länkade till är bra,ofta använd härikring men gillar inte alltför många ampere..
Det finns också "mekaniska strömbrytare" utan Bec som är helt ok samt powerbox som jag också gillar:
https://www.powerbox-systems.com/produkte/powerbox-systeme/powerbox-12.html ,den sistnämnda finns i lite olika varianter vill jag minnas,,

vire
2015-09-03, 20:47
en undran vad är skilnaden på en Powerbox och en vanlig onoff bryttare som följer med en del motagare .och vad tål då en vanlig onoff bryttare ?använder 6V och 6st std servon 7kg .

bokis
2015-09-03, 22:25
Powerboxvarianten tar ström från 2 st accar.Pajar ena accen så tar den inte med sig den andra "I döden"-
den flaggar för att en acce inte är med i leken sen med att dioden på strömbrytaren byter färg.
Aj lajk!
De klassiska strömbrytarna är helt OK de flesta,funkar utmärkt i din kärra,det jag inte gillar är de allra
billigaste av dessa,förklaringen kommer när man öppnar dessa,2 spänn I tillverkningskostnad sätter sina spår!:icon_butt:

vire
2015-09-04, 01:24
Powerboxvarianten tar ström från 2 st accar.Pajar ena accen så tar den inte med sig den andra "I döden"-
den flaggar för att en acce inte är med i leken sen med att dioden på strömbrytaren byter färg.
Aj lajk!
De klassiska strömbrytarna är helt OK de flesta,funkar utmärkt i din kärra,det jag inte gillar är de allra
billigaste av dessa,förklaringen kommer när man öppnar dessa,2 spänn I tillverkningskostnad sätter sina spår!:icon_butt:
okej . hur mycket kan man ta ut Amp och Volt ca på billiga .sådant visste man inte , man lärde sig något nytt idag åkså

senmathal
2015-09-04, 07:05
Problemet med de billiga är nog att du plötsligt inte får några Amp och Volt alls oavsett hur mycket du belastat dom. Det blir helt enkelt glapp i dom på grund av att dom är dåligt sammansatta. I alla fall har jag varit med om en en och annan sådan strömbrytare.

Att tänka på är att desto lägre spänning man har desto kinkigare är det med kablar och kontakter och lättare för att bli glappt. Vid samma effektutag (W) behövs kraftigare kablar och kontakter vid låg spänning jämfört med om man har en högre spänning. Jämför sladden till dammsugaren på 1500 w med sladden till en startmotorn på bilen med samma effekt.

/Mats

henke2
2015-09-04, 07:08
en undran vad är skilnaden på en Powerbox och en vanlig onoff bryttare som följer med en del motagare .och vad tål då en vanlig onoff bryttare ?använder 6V och 6st std servon 7kg .

I alla år har man ju haft ett batteri med strömbrytare som går in i mottagaren via en servokontakt.

När servona blev starkare och starkare så brann det helt enkelt upp. Dels den enda servokontakten in på mottagaren, dels kretsbanorna i mottagaren och dels elektronikströmbrytaren.

Man uppfann nu powerboxen, alltså en mottagare med grova kretskortsbanor, grova kontakter och när man ändå höll på möjlighet till dubbla batterier in.

Vad saker tål i ström och spänning på ett ungefär går INTE att säga. Det är omöjligt för det är så olika. Dels olika fabrikat och dels olika förutsättningar i modellen, en seglare helt utan luftinsläpp blir varmare än en konstflygare med stora luftintag.

vire
2015-09-04, 07:30
om jag då förstår rätt.en powerbox ger spänning till motagaren på en kabel och på andra kabeln drar jag direkt till allt som slukar spänning ,för att avlasta motagaren . sedan är det en kraftig onoff brytare med olika fineser. eller

henke2
2015-09-04, 08:11
om jag då förstår rätt.en powerbox ger spänning till motagaren på en kabel och på andra kabeln drar jag direkt till allt som slukar spänning ,för att avlasta motagaren . sedan är det en kraftig onoff brytare med olika fineser. eller

Ja precis. Sen bygger tillverkarna på med mer och mer saker. Jeti som jag använder har tex radiostyrd on/off switch, du slår på din modell från sändaren, både drivack och radio. Inbyggt gyro osv... (tror inte den med gyro är släppt än).

Men jag tycker som sagt det är overkill i nästan alla applikationer.

Jag är säker på att andra tillverkare har saker som är minst lika bra som Jeti ;-) men just jeti känner jag till så tar det som exempel. Espritmodel har lagt ut jättemånga videos om alla möjliga olika uppkopplingar på youtube, är man intresserad så kan man lära sig en del där.


https://www.youtube.com/watch?v=4fUNhCCGr7c