handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Min Hubsan X4 lyfter inte...



andreas_selenwall
2015-09-02, 09:05
Hej,

Igår hämtade jag ut min Hubsan X4 HD (499 kronor på Hobbex webbutik som ett litet tips :) och idag kalibrerade jag den och tänkte provflyga (har aldrig flugit en quad förut).

När jag trycker upp throttle så svarar den direkt och motorerna går igång, alla samtidigt. När jag sedan ska lyfta (elevate) så ökar varvet på motorerna men vid 60 (på fjärren) så slutar de främre att rotera helt vilket får mig att tro att jag kalibrerat fel (har kalibrerat på vårt vardagsrumsgolv och fått ok-blinkningarna från quaden).

Jag har kalibrerat efter manualen och har några frågor:

... jag har monterat på rotorskyddet (innan kalibrering dock) - Kan det påverka?
... när jag ska kalibrera kontrollen så blinkar den röda lampen när jag trycker ned en trim-knappen (som det ska enligt manualen) men det händer liksom inget mer, jag får starta om kontrollen och quaden - Kanske är det som är felet?

Hur är det tänkt med en RTF quad... trodde man skulle kunna flyga den direkt?

Måste man kalibrera kontroll och quad vid varje start, eller kommer enheterna ihåg tidigare kalibrering?

Just det, som i rubriken... motorerna går för fullt, batteriet är nyladdat, men den lyfter alltså inte. Rycker lite i ena sidan, men inget mer.

Tack på förhand!

FinnbyFraggel
2015-09-02, 09:34
Prova att ge mer trottel och låt ele / ail spaken vara tills du är uppe i luften.
/ Jonas

andreas_selenwall
2015-09-02, 10:01
Prova att ge mer trottel och låt ele / ail spaken vara tills du är uppe i luften.
/ Jonas

Jag har provat alla kombinationer jag kunnat komma på, även den du förelog. Jag har alltså haft full throttle och den lyfter inte. Visst är det märkligt. Men jag tolkar från ditt svar att det ska räcka att ge full throttle för att komma upp i luften. Den borde väl åtminstone hoppa till eller göra ett litet lyft... men ingenting händer... och motorerna går på fullt varv.

cade.se
2015-09-02, 10:54
Du har inte råkat sätta tillbaka propellrarna fel efter montering av skyddet?

McRegor
2015-09-02, 11:02
Du har inte råkat sätta tillbaka propellrarna fel efter montering av skyddet?
Smart tänkt eftersom dom inte är lika alla 4 utan bara parvis lika.
Roger

andreas_selenwall
2015-09-02, 11:21
Aha, propellrarna var felmonterade... då så.

Men nu driftar den trots kalibrering... jaja, får testa lite helt enkelt :)

Fluf
2015-09-02, 11:23
Rätt propellrar på rätt ställe.

Kalibrera helikoptern när den står plant
(Tryck ner höger spak rakt ner som en knapp så den är i advanced mode, håll vänster spak ner till höger, vicka högra spaken från höger till vänster några gånger tills dioderna blinkat lite, tryck ner höger spak igen så att du är i normalt läge).


Vänster spak upp och ner avgör på att den skall lyfta upp eller sjunka ner, öka vänster spak långsam utan att röra någon annan spak tills den lättar från marken.