handdator

Visa fullständig version : Problem med quadcoptern



Carlfolkesson
2015-09-02, 20:09
Hallå!

Jag är ny på quadcoptrar och har nu byggt ihop min 250.
Men jag har problem med min cc3d flight controller.
Quaden snurrar som tusan.
https://www.youtube.com/watch?v=aLpbgg9qDL0&feature=youtu.be
Ibland snurrar den åt höger och ibland åt vänster även om jag endast rör gasen.

Någon som har en lösning på detta?

Ålänning
2015-09-02, 21:13
Ingen aning hur CC3D exakt funkar, men kanske ett yaw-värde som har fel polaritet? Alltså att när quaden roterar lite höger av någon yttre påverkan som tex vind, så ska den korrigera tillbaks, men är gain för yaw - istället för + eller tvärtom så blir det helt fel och då snurrar det som sjutton.

andWho
2015-09-02, 22:08
Det finns en tråd till på RCFF med ungefär samma problem, om du följer tipsen i den kanske du hittar lösningen.
Kolla här: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/48018-H%C3%A4lp-med-ny-250
/A

Jorgen
2015-09-03, 11:03
Kontrollera så att alla motorer snurrar åt rätt håll, det är det som är lättast att göra fel på.

Titta INTE på propellrarna för att avgöra åt vilket håll varje motor skall snurra! Sätt istället rätt propeller på rätt plats när du vet att motorerna snurrar åt rätt håll.

Carlfolkesson
2015-09-03, 20:03
Det finns en tråd till på RCFF med ungefär samma problem, om du följer tipsen i den kanske du hittar lösningen.
Kolla här: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/48018-H%C3%A4lp-med-ny-250
/A

När jag gick in på Flight Data kan man se hur flight controllern upplever att den är vinklad. Vad jag fick reda på var att den ständigt roterade. Vet någon hur man kan få den att sluta rotera? Alltså när quadcoptern egentligen står stilla tror cc3d:n att den roterar.

simonarvestrand
2015-09-04, 06:54
När jag gick in på Flight Data kan man se hur flight controllern upplever att den är vinklad. Vad jag fick reda på var att den ständigt roterade. Vet någon hur man kan få den att sluta rotera? Alltså när quadcoptern egentligen står stilla tror cc3d:n att den roterar.

Gör en reset på kortet och gör om setupen. har haft samma snurrande fenomen men för rätt länge sedan i en gammal version, va rätt så många som råkade ut för det då.

andWho
2015-09-04, 11:40
Lustigt, när jag kopplade upp min gamla CC3D mot OP GCS, senaste 15.02.02 versionen, så fick jag samma fenomen. Aldrig tidigare sett det förut. Kopplade ur kortet och stoppade i igen. Nu funkade allt normalt. Mysko...
Fick även en notifiering att jag hade gammal firmware. Passade då på att uppdatera. Försökte sedan provocera fram problemet, men nu verkar det inte komma igen.
Kolla vad du har för versioner och uppdatera till senaste. Prova annars att kalibrera (config -> attitude -> calibration -> level ).
/A

Carlfolkesson
2015-09-04, 13:56
Har gjort de ni sade. Mjukvaran på kortet är 15.02.02. Jag gjorde en reset och körde om setupen. Den är precis likadan fortfarande. Jag har också testat att kalibrera. Konstigt detta...

Carlfolkesson
2015-09-05, 15:02
Problemet löst!

Ted_B
2015-09-05, 15:26
Och vad var felet?

Carlfolkesson
2015-09-05, 16:20
Problemet var att motorerna inte spann i den riktningen som cc3d:n trodde.
Lösningen var så simpel att det bara var att byta riktning på alla motorer i GCS.