handdator

Visa fullständig version : Kraftig strömtopp vid acceleration.



Jorgen
2015-09-03, 21:44
Jag håller på att montera en ny drivlina i min Tomahawk Viper, motorn är en Mega ACn 16/30/1,5S och fläkten en Wemotek Evo 70mm. I samband med det här så tänkte jag mäta lite på prylarna, det som låg närmast till hands för att kolla rotation och det där var en storage laddad 3S4200 så det blev en test på 3S trots att fläkten är tänkt att gå på 6s. Det jag reagerar över är den kraftiga strömmtoppen precis vid acceleration, inte bara från stillastående utan även från lågt gaspådrag. Det handlar om en mycket kort strömspik till strax över 30A innan strömmen sjunker till 20A.

Jag har inte sett det här vid någon av mina tidigare mätningar på propellerdrivlinor, det mesta jag sett är kanske 20-30% högre topp än vad strömmen stabiliserar sig på.

Jag är inte så orolig för det här men det skulle vara roligt att veta om det är normalt på EDF drivlinor.

54353

Jörgen

Jorgen
2015-09-03, 22:57
Strömspiken försvan nästan när jag provade med ett 5S2250 batteri, jag har inget annat med rätt kontakt att prova med just nu. Jag inte köpt de nya 3S2200 som jag tänkt använda seriekopplade, jag försöker hålla mig till då få batterisorter som möjligt och 3S2100-3S2250 använder jag i många andra modeller.

Jag hittade faktiskt en annan provmätning med lika kraftig strömspik från mätningarna på min FVK bandit. Jag flyger den normalt på 5S2250 vilket ger ungefär 1100W men jag mätte en gång med samma 3S4200 batteri som på den här kombinatione och visst fanns det en strömspik på +45% vid varje acceleration! Med 4S4500 och 5S2500 så fanns det ingen strömspik på hotlinern.

kasoe
2015-09-04, 07:20
Det är nog helt normalt, om motorn är avsedd för 6S så vill den ha 22.2 Volt när den går på full effekt då den ska dar 50 A enligt data jag hittade på nätet. Det blir en effekt på motorn om 22.2 x 50 = 1110 Watt.

Motorn är på en effekt, 1110 W, och den kommer vilja leverera den effekten när den får fullt på pådrag, dvs när man accelererar. Effekten är en linjär ekvation P = U x I och om du ändrar en av U eller I (P är ju 1110 W) så kommer den andra att ändas motsvarande, minskar spänningen ökar strömmen.

Så med 11.1 V så kan du förvänta dig att motorn drar 100 A på fullt skaft...
(vilket då är utanför specen, men för räkneexemplet så kan vi anta det ändå...)

Hur det sen blir när man verkligen mäter på det är en annan femma, kablagelängder och areor samt ESC inställningar/karaktäristik spelar in, och fläktens förmåga att "bromsa" motorn.

Men sänker du spänningen så kan du förvänta dig en strömspik, det är helt enligt fysiken... ;)

Nu såg jag att det var fläkten som var avsedd för 6S, men då bromsar den säkert rejält och tillverkaren tycker man ska lägga på mycket spänning för att hålla nere strömmen. Oftast är strömmen värre att hantera än spänningen, ström ger värme, spänning ger överslag. Men vid de moderata spänningar som vi hanterar är risken för överslag ganska låg.

EDIT: läste ännu noggrannare... ;) Jag har inte kört massor med el/EDF, men som jag sett det så drar EDF mer effekt, strömspiken finns även med propeller men troligen avsevärt mindre markant... Många korta turbinblad med god stigning på högt varv hugger tag i luften bättre än en propeller och drar mer effekt vid acceleration...

Hälsar,
Anders Ö

freddan_6
2015-09-04, 08:09
Det är nog helt normalt, om motorn är avsedd för 6S så vill den ha 22.2 Volt när den går på full effekt då den ska dar 50 A enligt data jag hittade på nätet. Det blir en effekt på motorn om 22.2 x 50 = 1110 Watt.

Motorn är på en effekt, 1110 W, och den kommer vilja leverera den effekten när den får fullt på pådrag, dvs när man accelererar. Effekten är en linjär ekvation P = U x I och om du ändrar en av U eller I (P är ju 1110 W) så kommer den andra att ändas motsvarande, minskar spänningen ökar strömmen.

Så med 11.1 V så kan du förvänta dig att motorn drar 100 A på fullt skaft...
(vilket då är utanför specen, men för räkneexemplet så kan vi anta det ändå...)

Hur det sen blir när man verkligen mäter på det är en annan femma, kablagelängder och areor samt ESC inställningar/karaktäristik spelar in, och fläktens förmåga att "bromsa" motorn.

Men sänker du spänningen så kan du förvänta dig en strömspik, det är helt enligt fysiken... ;)

Nu såg jag att det var fläkten som var avsedd för 6S, men då bromsar den säkert rejält och tillverkaren tycker man ska lägga på mycket spänning för att hålla nere strömmen. Oftast är strömmen värre att hantera än spänningen, ström ger värme, spänning ger överslag. Men vid de moderata spänningar som vi hanterar är risken för överslag ganska låg.

EDIT: läste ännu noggrannare... ;) Jag har inte kört massor med el/EDF, men som jag sett det så drar EDF mer effekt, strömspiken finns även med propeller men troligen avsevärt mindre markant... Många korta turbinblad med god stigning på högt varv hugger tag i luften bättre än en propeller och drar mer effekt vid acceleration...

Hälsar,
Anders Ö

Öhhhh
Det där var nog ingen fysik du har läst dig till va?

Strömspiken kommer alltid oavsett batteri och spänning
Ibland syns den t.ex. om batteriet förmår leverera.
Ibland syns den inte även om spänningen är på topp. Men har du två parallellkopplade 5S/2250 lipo syns den troligen igen.

Den beror på att motorn verkar huvudsakligen som en spole vid acceleration/deccelration.

henke2
2015-09-04, 08:32
En motor som enligt amperemetern drar 30A från acken drar ju i själva verket kortslutningsströmmen i korta pulser med ett medelvärde på 30A. Detta ställer till det ibland på heta drivlinor som kan överhetta trots att man "bara" drar 100A och fartreglaget skall klara 120A.

Per-Fredrik
2015-09-04, 11:11
Motorn är på en effekt, 1110 W, och den kommer vilja leverera den effekten när den får fullt på pådrag, dvs när man accelererar.

Nae, där blev det lite tokigt tror jag. Det som anges av motortillverkaren är en effekttålighet på t.ex. 1110W, vilken effekt den sedan drar är en funktion av spänningen som anbringas och motorns interna resistans i lindningarna bland annat.
Ditt resonemang att motorn "vill" leverera en effekt stämmer tyvärr inte. Lägger man på dubbla spänningen på samma motor försöker den leverera mer effekt (förutsatt att det finns en last som är tillräckligt stor), det är inte effekten som är konstanten utan det elektriska motståndet hos förbrukaren.
Sedan finns det en strömgräns när permanentmagneterna är "mättade" och då blir det mest bara värme av resten som man matar in i lindningarna.

Om man bara ger en motor hälften av den maximala märkspänning som den är godkänd för kan man fortfarande ta ut max tillåten effekt men då måste man gå upp i last (större propeller/impeller) och strömmen ökar då istället.

I ursprungsposten har Jörgen en viss motor och en viss impeller, när han matar den kombon med en lägre spänning utan att öka lasten kommer både ström och inmatad effekt vara lägre än med det rätta 5S-batteriet.

Sedan är edf-er lite annorlunda än vanliga propellrar, jag satte i början av året ihop just en Tomahawk Viper jet själv med en 70 mm Vasa fan som jag kör på 6S2700 setup. Den drog 70A på max när jag bänktestade den och trodde då att den skulle dra mindre i luften när man flög, eftersom vanliga propellerkärror typiskt brukar avlastas litegrann när man flyger. Men inte Viperjeten minsann, den drar 100A :blink::dance3: i luften istället vilket förmodligen beror på att fläkten får brist på luft när man kör den statiskt vilket inte händer i flygfart.

kasoe
2015-09-04, 14:32
Hmm, jag inser mitt misstag, blandade in för mycket "siffror" i ett exempel... Beräkningen var för att visa vad som händer om man ändrar på spänningen till en last(!) som har förmågan att dra i sig en viss effekt.

Jag medger att mitt exempel må ha haltat, kanske tom totalt havererat, men som princip anser jag ändå att det stämmer (för vad som händer precis i startögonblicket!):

Om man sänker spänningen så ökar strömmen.

Jag vill ändå hävda till Jorgen att det beteendet som du såg är vad man kan förvänta sig om man provkör systemet med en ack med lägre spänning.

Ber om ursäkt om jag gav dåliga beräkningsexempel, vilket jag gjorde, men jag ville påvisa en princip snarare än en exakt vetenskap. Sorry... ;)

Hälsar,
Anders Ö igen

IngemarTh
2015-09-04, 20:33
Anders, jag tror det är lite mer komplicerat för motorer än vad som gäller för t.ex. våra laddare där inströmmen stiger om man sänker inspänningen med konstant utström till batteriet man laddar. Motorns startström bestäms till stor del av reglaget som rampar upp kommandot och därmed strömmen. På bland annat Castle reglagen kan man ställa hastigheten på denna ramp. På min Viper med 8 celler rampas strömmen snyggt upp till 80 A utan översläng samtidigt som motorn varvar upp med defaultvärdet medium ramphastighet. Reglaget kan ge 150 A. Jag har inte provat vad som händer med strömmen när ramphasigheten eller antal celler ändras. Jag tror det beror på hur reglage, motor och fläkt fungerar ihop vad som händer. Någon påpekade att en fläkt kan börja lasta motorn ganska hårt vid låga varvtal och i så fall varvar den ju upp långsammare med färre antal celler och strömmen stiger snabbare istället. Men jag har inte haft någon anledning att testa.

/ Ingemar

Jorgen
2015-09-04, 22:16
Det är nog helt enkelt så att Kypom 35C 3S4200 packen har en väldig överkapacitet när jag bara begär 30A från den, Jag tror att jag skulle se ungefär samma förhållande mellan strömspiken och den stabiliserade strömmen om jag använt en 35C 6S8400 packe från samma tillverkare. De andra batterierna som provades hade antagligen för låg strömkapacitet jämfört med vad drivlinan begärde från den i accelerationsögonblicket. Antingen på grund av att de var för små eller för dåliga.

Strömmen en motor "försöker" dra från batteritet blir givetvis mycket högre med en högre batterispänning. Effektangivelsen på motorn är bara till för att man skall veta ungefär hur hög spänning man kan driva den med och hur hårt man kan belasta den innan den överhettas.

Jag tittade igenom mätningarna på seglaren och förhållandet ström/spänning är ganska nära det man skulle sett om man anslutit en resistiv last, om man inte ändrar något annat så kan man alltså förvänta sig ungefär dubbelt så hög ström för dubbelt så hög spänning. Om jag använt samma batterityp och belastat med samma C tal så tror jag att det skulle komma ännu närmare. Som det var nu så var felfaktorn i beräkningen ungefär 10% från 10-18v. Den statistiska säkerheten i experimentet är närmast obefintlig då jag bara tog ett slumpvis valt mätvärde från varje provkörning.

andWho
2015-09-04, 22:30
Hmm, jag inser mitt misstag, blandade in för mycket "siffror" i ett exempel...

För många siffror eller inte. Misstaget är nog mera på det principiella och fundamentala planet...



Beräkningen var för att visa vad som händer om man ändrar på spänningen till en last(!) som har förmågan att dra i sig en viss effekt.

"dra i sej en viss effekt", det är här du har lite otur i tänkandet.



Jag medger att mitt exempel må ha haltat, kanske tom totalt havererat, men som princip anser jag ändå att det stämmer (för vad som händer precis i startögonblicket!):

Totalt haveri ja. Inklusive princip.



Om man sänker spänningen så ökar strömmen.

öh?, nej, tvärs om.
Om man inte ändrar på någon annan parameter samtidigt vill säga, t.ex Kv eller resistans.
Sänkt Kv på en motor innebär att du kan höja spänningen och bibehålla samma varvtal och effekt, med lägre ström. Och vise versa vid höjt Kv.
Du blandar ihop orsak och verkan.
/A

Jorgen
2015-09-04, 22:38
Sedan är edf-er lite annorlunda än vanliga propellrar, jag satte i början av året ihop just en Tomahawk Viper jet själv med en 70 mm Vasa fan som jag kör på 6S2700 setup. Den drog 70A på max när jag bänktestade den och trodde då att den skulle dra mindre i luften när man flög, eftersom vanliga propellerkärror typiskt brukar avlastas litegrann när man flyger. Men inte Viperjeten minsann, den drar 100A :blink::dance3: i luften istället vilket förmodligen beror på att fläkten får brist på luft när man kör den statiskt vilket inte händer i flygfart.

Det där låter spännande, har du några mer uppgifter om drivlinan? Jag tänkte mäta nu idag när jag var och flög men jag fick med både dator, kablar, GPS och allt det där...men ingen eLogger.

Vipern flög helt ok på 5s2250 men jag tror att det går att förbättra dragkraften en hel då det är en del skador i ducten efter värmen från den gamla drivlinan. På 5s2250 storageladdat batteri så fick jag ut ungefär 600w utanför planet, dragkraften sjunk från ca1000g utanför planet till ungefär 600g i planet.

Per-Fredrik
2015-09-04, 23:03
Jörgen,
Reglaget är ett Hobbywing 120A och jag mäter med en Unilog e-Sense telemetrimodul som skickar datat live via jeti telemetrimottagare till en Jeti DC16 radio där det lagras för senare analys. Kolfiberfläkten och motorn är en färdig enhet från Vasa Fan som jag köpte tillsammans med resten av setupen från Tomas på HAB utifrån hans rekommendationer. Jag har inte mätt statisk dragkraft men kärran väger cirka 1380 gr startklar och flyger hur fint som helst, inga elaka tendenser i starten. Det är faktiskt den enda handkastkärran i min flotta som är verkligt snäll att slänga iväg, även med ett riktigt fulkast där nosen pekade 50 grader upp i en cobramanöver efter kastet satte den sig bara i luften när jag gav dyk och sedan flög den ut, jag var säker att den skulle vika sig där.

Vertikalprestanda = obegränsad, den bara fortsätter accelerera rakt upp när man vänder från långsam planflykt. Men det borde den kanske göra oxå med 2000W inmatad effekt och den vikten :sarcastic:.
mvh,
Per-Fredrik

kasoe
2015-09-05, 08:56
Jag tror det beror på hur reglage, motor och fläkt fungerar ihop vad som händer.
Tack Ingemar... ;)

Det ovan är självklart avgörande, men jag får åter be om ursäkt för mitt slarviga exempel, jag borde helt kortfattat har noterat att högre ström med lägre spänning KAN vara något man kunde förväntat sig, men för att veta exakt så får man ta hänsyn till ovanstående...

Jag lovar att vara MYCKET mer försiktig med eventuellt framtida svar... :)

Hälsar,
Anders Ö

McRegor
2015-09-05, 09:59
Anders - fast du skall nog läsa bl a andWho´s senaste inlägg noga för där ligger nog den största delen av sanningen.
Högre ström med lägre inspänning (färre celler) är snarare nåt man absolut INTE förväntar sig om övriga parametrar är oförändrade. Allt enligt Ohms gamla välbeprövade lag.
Roger

kasoe
2015-09-07, 07:52
Högre ström med lägre inspänning (färre celler) är snarare nåt man absolut INTE förväntar sig om övriga parametrar är oförändrade. Allt enligt Ohms gamla välbeprövade lag.
Helt rätt, jag beklagar återigen mitt dåliga och ogenomtänkta exempel... ;) Jag drog paralleller till annan erfarenhet jag gjort och försökte belysa dom med ett synnerligen dåligt genomtänkt exempel... När vi mäter på "värsta fallet" när det gäller ström så får man det vid lägst spänning, det var den kopplingen jag ville få fram men med någon sorts "motiv" hellre än att bara säga att "det är inte orimligt att det blir så"... Ohms lag finns ju delvis med när man räknar på effekter också men det blir inte riktigt samma...

Sen inser jag att RC-flygare har AVSEVÄRT bättre koll på sina prylar än vad många andra hobbyister har... Jag får erkänna att jag på ett positivt sätt häpnar över att ni har sådan järnkoll på era "set-up:er". I andra hobbyområden så möts man ibland (rätt ofta) av en helt annan nivå på kunnandet när det gäller det elektriska, jag får ödmjukt inse att inom flyget så är läget helt annat... Ska tänka på det nästa gång jag skjuter ett snabbt svar från höften... ;)

Jag ber att få avsluta med ett citat från den så kloke Nalle Puh:

"När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början"

Ungefär så... ;)

Hälsar,
Anders Ö

McRegor
2015-09-07, 09:08
Hej Anders,
Nja - du hävdar fortfarande att man kan få högre ström med lägre inspänning och att Ohms lag bara delvis gäller när vi räknar på effekter med (i stort sett) helt resistiv last men i så fall får du nog leda detta i bevis. Det finns en fara att de som inte är så insatta i ellära trots allt tar dina ord som nån form av sanning vilket dom inte skall göra eftersom den är felaktigt. Har du en resistiv last så ökar strömmen och därmed den inmatade effekten när du ökar spänningen - om strömkällan klarar av att mata på med aktuell effekt vilket vi får räkna med i dessa sammanhang. Som jag ser det så är det viktigt att framföra det som normalt sker och som följer ellärans grunder och inte försöka hitta på nåt specialfall utan att ge förutsättningarna för detta och utan att kunna leda det i bevis. Men rätta mig gärna om jag har fel men då skall det vara väl underbyggt så att jag och alla andra förstår teorin bakom inte minst om det då är som du säger att Ohms lag kan sättas ur spel ("Ohms lag finns ju delvis med när man räknar på effekter också men det blir inte riktigt samma....").
Roger

Jorgen
2015-09-07, 10:49
Det är lätt att dra paralleller till vanliga 3-fas motorer i våra industrier och hem. Men då de är direkt kopplade till elnätet och går på en fast frekvens så blir funktionen en annan. Deras varvtal är bestämt och när vi belastar den hårdare så kommer den att dra mer ström på grund av att vi begär mer effekt från den. Om vi istället låter belastningen vara konstant och sänker spänningen så kommer strömmen att öka då vi fortfarande begär samma effekt från motorn.

Blandar man in ovanstående med våra borstlösa 3-fas motorer som vi använder i modellerna så blir det en rejäl tankevurpa, så dra inte den parallellen ännu!

Industrimotorn drar MYCKET mer ström när den startas än under drift, så länge motorn inte ligger på rätt varvtal så kommer motorn att dra så mycket ström den kan. En vanlig industrimotor kan kopplas antingen som Y eller D. Skillnaden är spänningen över lindningen. Vid Y koppling så går motorn på 3X240v då ena sidan av lindningen är kopplad till noll volt. Vid D koppling så går motorn på 3X400v då varje lindning är kopplad mellan två faser. Alla större motorer kopplas därför först in i Y koppling vid start, efter en kort tid så slår styrskåpet om till D drift. Det kallas en Y-D koppling.

Vi ser alltså att en vanlig industrimotor drar mer ström under uppstart på hög spänning än på låg spänning. Men när den sedan är uppe och går på sitt bestämda varvtal så drar den mindre ström på högre spänning!

Nu blir det vanligare med frekvensomriktare istället för YD-koppling. De omvandlar inkommande ström till en annan frekvens för att man skall kunna köra motorn på ett annat varvtal än det den håller på 50Hz växelspänning. För att slippa YD kopplingen så brukar de också starta motorn på en låg frekvens och sedan dra upp frekvensen tills motorn går på den fart man tänkt sig. Därefter så fungerar den som en vanlig direktkopplad industrimotor.

Då våra borstlösa motorer inte är annat än en 3-fas motor i miniatyr så måste något alltså vara annorlunda jämfört med industrimotorn. Svaret ligger i våra fartreglage, de fungerar inte som en industriell frekvensomriktare. De känner istället av varvtalet på motorn och lägger hela tiden frekvensen så att motorn skall vilja öka i varvtal.

Våra motorer beter sig alltså alltid som en industrimotor som inte riktigt kommit upp i varv och kommer i alla driftlägen dra mer ström när man höjer spänningen.

Jörgen

kasoe
2015-09-07, 12:07
Nja - du hävdar fortfarande att man kan...
Det enda jag med emfas hävdar i denna tråd är att jag gjorde ett otroligt dåligt exempel och jag ber därför ALLA, kunniga eller inte, att TOTALT BORTSE från mitt exempel, det var kass, dåligt, fel och bör aldrig mer någonsin läsas av någon! Jag kan inte med ord uttrycka hur dåligt detta exempel var och hur många brister och tillkortakommanden som jag lyckades få in i detta ändå relativt korta inlägg... :blush:

Återigen, jag ber om ursäkt för det och hoppa nu att den kan accepteras.

Jag har försökt göra avbön i varje inlägg och försöker inte på något sätt driva en fråga om att jag har rätt, för det hade jag inte, inte någonstans.

Det som jag byggde mitt svar på var egen erfarenhet om mätningar på liknande (ej identiska och ej för RC) motorer (EJ inom RC...) så har de tuffaste driftsfallen för hög ström definierats och uppmätts i samband med drivning med lägsta spänningen. Och av de mätresultaten så kan jag, av erfarenhet och resultat från faktiska tester, faktiskt med fog påstå att vid en lägre spänning får man högre strömmar. EDIT: Innan någon hugger på det också, vid testet så var det konstant moment/effektuttag som gällde...
MEN!!! Innan någon går igång igen, som flera andra, däribland Jorgen och Ingemar, har påpekat så är det inte helt applicerbart i fallet med Set-up:er för RC så jag hade FEL! :banghead:

Jag gör en total avbön på allt, igen! :) Om någon nybörjare till äventyrs ändå tror att jag försöker försvara mitt kassa exempel som är fullt av tankevurpor så snälla, tro inte ett ord av det jag säger!!!

Så där, är det tydligt nog? Nu har jag påstått en sak i ett inlägg som jag nu har dementerat i flera därpå följande inlägg, det jag har försökt förklara, om något, är bakgrunden till mina tankevurpor, jag har inte försökt driva mitt case alls, det var är och kommer förbli ett dåligt exempel, ruggit dåligt och minst lika ruggit felaktigt...

Den största faran i att förleda eventuella nybörjar är att denna tråd ändå fortsätter och fortsätter. Jag hoppas jag kan komma undan med denna avbön och slippa undan vidare schavottering i ämnet... Jag tänker aldrig påstå att jag hade rätt och kan inte riktigt förstå varför det inte bara kan få dö så jag kan få sova gott om nätterna igen, om några veckor när jag kommit över denna nesa... ;)

Hälsar,
Anders Ö förhoppningsvis för sista gången...

Ted_B
2015-09-07, 12:42
:sarcastic:

McRegor
2015-09-07, 18:53
Nu kan du sova gott, Anders...:)
Roge

kasoe
2015-09-08, 10:14
Tack! :icon_pidu: