handdator

Visa fullständig version : Gymnasiearbete - drönare



maxlengdell
2015-09-04, 15:12
Hej! Jag och en kompis skall göra ett gymnasiearbete och tänkt bygga en drönare. Jag har byggt ett flertal sedan tidigare och har erfarenhet osv. Vi har tänkt bygga en tricopter men problemet är frågeställningen. Jag går natur-natur så byggandet är inte centralt. Det är frågeställningen som vi funderar över och undrar om ni har någon input?

tack på förhand!

Fluf
2015-09-04, 16:25
En studie i icke-kommersiella material för att tillverka en multikopter för bruk i 3e världen för tex distrubition av medicin.

Så, med förutsättning att det finns tillgängligt billig styrkrets, billig ESC och motor.

Kan du med återanvänt hushållsmateriel och mycket ekonomisk hårdvara konstruera en fungerande autonom multikopter för humanitärt arbete?

PVC-rör till propeller, enkel trä och plastbitar från hushållsvaror, pinnar i trädgården etc. Hur Mad Max och billig kan du konstruera den?

Johan_H
2015-09-04, 17:07
Om man ska bygga en "drönare" för medicindistribution i 3:e världen är nog inte en multirotor rätt koncept. En "fixvinge" har nog betydligt längre räckvidd.

Fluf
2015-09-04, 17:18
Om man ska bygga en "drönare" för medicindistribution i 3:e världen är nog inte en multirotor rätt koncept. En "fixvinge" har nog betydligt längre räckvidd.

Finns faktiskt idag ett fungerande nätverkprototyp med multirotorer som flyger mellan laddstationer och antingen laddar och flyger vidare eller lämnar paketet till en annan multirotor för disturbition av medicin och insamling av blodprov.