handdator

Visa fullständig version : RCV motorer



jpflyg
2015-09-11, 05:56
Jag har blivit lite nyfiken på dessa motorer särskilt sp varianten då man kan pula in den i nosen på en slimmad warbird plus att den är växlad.
Finns det någon här inne som åker med nån sån? går dom bra?
Det enda inköpsstället jag hittar i europa är http://www.westonuk.co.uk/ finns det fler? om inte är de pålitliga att beställa från?

Mvh
JP

jpflyg
2015-09-11, 07:17
Nu ser ju mitt blinda öga att de finns att inhandla i Svedala.
Men kom gärna med lite input om motorn ifråga.

/JP

kay.krut
2015-09-11, 09:21
Nej, dom finns inte i Svedala för vi har ingen hobbyaffär här. Däremot har www.airmedia.se dem på sin hemsida sedan länge. Kolla med Ove.

Uttrycket "Hem till Gamla Svedala" betyder egentligen "Hem till gamla Sverige" Tyvärr så har ordet "Gamla" försvunnit i hanteringen på senare tid.

Hälsningar från Svedala.
Kay krut

bokis
2015-09-11, 09:25
Och fundera ett par varv extra innan du handlar en slik,de behöver massor av kylning varpå finessen med dessa går förlorad alltsom oftast och de jag har pysslat med låter något otroligt &%"/¤!!!
Men allt är kul att pröva?

mrfxcoupe
2015-09-11, 09:52
Hej.
Jag har en RCV 60sp som jag körde i en Kyosho FW190 med en 3 bladig propeller.
Precis som Bokis säger så kräver motorerna att du bafflar kylluften då kylflänsarna ''sitter fel väg'' på dom.
Dom mycket varmare än vad en vanlig motor gör. Men jag köpte min då jag var mycket nyfiken på hur dom fungerade. Bom är inte lika starka som en vanlig 60 4 takt till exempel. Men min FX 190 flög ganska skala lik med den 3bladiga propellern.
Men en kastvind vid take off avslutade det experimentet. Är lite less att Kyosho inte finns att köpa i sverige längre.. Gillade deras maskiner.. Och ja, som också Bokis nämnde.. Dom är ganska ljudliga, det är kuggen i utväxligen som ylar lite.. Men en warbird skall låta lite också .. Jag hade inget problem med ljudet.. Kom ihåg att du måste starta dom på insexskruven på växelhuset. Inte använda startmotor på spinnern.. Motorerna gillar inte det..

Over and out. Peter

jpflyg
2015-09-11, 14:44
Jo att behöva baffla från luftintag och cyllen är jag med på så det är inga problem. Menar ni att den går väldigt hett även om man drar bra med luft runt den?
Att de låter gör mej inget, lite vissel från lådan får väl agera som kompressor ljudet i orginalmotorn. Jag gillar att den kan dra ganska stora propellrar, rekomenderad propp på 120:an upp till 20x12 känns som en smäck.
Tror ni 120:an räcker till i en musse på ca 188 cm och kanske runt 5-6 kg?

Sen som du säger Bokis, kul att testa nya prylar, i värsta fall får man väl hänga i en elspis under läppen på planet.

//JP

mogge
2015-09-11, 14:48
RCV motorer är ju intressanta men som sagt så utvecklar dom enorma värmemängder. Av alla de skalaflygplan jag känner till och där RCV skulle passa så är kåpor osv utformade på det sättet att kylning är näst intill nada. Vet inte om man kanske kunde montera någon sort av fläkt som med extern matning kunde kyla? Vad vet jag? Släng in en påse is?

jpflyg
2015-09-11, 15:51
Tanken var en P51 C men man kanske får tänka om och ha en B version med Allison motorn så man får luftintag på ovan sidan, då kan man ju leda luften från ovansidan genom flänsarna direkt ner till undersidan med ett osynligt hål.
En extern fläkt som kyla? det sitter väl det redan på planet?
Annars blir det en påse is och vattenkylning.

Ålänning
2015-09-11, 17:54
Jag har en RCV SP 1.20 i en ESM Stuka. Startar lätt, går lätt och bra. Startade och gick tills jag stängde av den. Vanliga fyrtaktare lär ska stanna mycket lättare. Läser man bruksanvisningen så ska man se till att ha 1 in 3 ut vad gäller area på ventilation och så måste man ha fläns/flänsar som styr upp luften mot de korkat felvända flänsarna. Låter nog en del jo, mest från pipan på min (som är förlängd och har extrarör), men det tänker man inte på när man flyger. Tycker bensinare låter sjukt mycket mer och har klart mer irriterande oljud. Väger mer än vanliga fyrtaktare, men deras form är ju helt klart största orsaken till att man väljer en sådan motor. Vem vill ha en massa hål överallt på kåpan med utstickande motordelar. Enligt manualen har dessa RCV 1.20 samma kraft som vanliga fyrtakts-1.20. Knäpp konstruktion som faktiskt fungerar. Utväxlingen är väl 2:1 så proppen snurrar med halv fart. 3-bladig med dubbelt högre stigning än man är van med. Drar fint och jämnt. Dreven låter mindre efter en stund. Motorn och flyget ska förvaras med spinnern mot golvet så att säga. Starterns insex är inte samma som i helis och så måste startern gå medurs!!! Måste flyga mer så jag får se hur het motorn blir.

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=11497

jpflyg
2015-09-15, 07:09
Tack för svaren.
En annan tanke som slog mej, hur känsliga är dessa för att stoppa näsan i spenaten jämfört med vanliga motorer? jag tänker att eftersom man inte får starta motorn via propellern så måste väl själva sliden som vrider proppen och matar soppan vara lite känslig.