handdator

Visa fullständig version : Astro Viking "eltimer" av oldtimer



KristofferR
2015-09-11, 14:57
För sådär 20 år sen fick min pappa en balsabyggsats för Astro Viking när han fyllde jämnt. Det är en oldtimer med "modern" teknik i form av elmotor.

Min pappa är en duktig balsabyggare med ett antal små Guillowsmodeller och även en stor Catalina och Klemm 35 i bagaget. Jag byggde dock ihop denna modell och hängde upp den i taket där den huserat sedan dess. Den hade en borstmotor, av/på fartreglage och en stor 8,4 V NiCd. Den har lämnat marken av egen kraft en gång, men jag sprang bakom och höll i stabben....

Nu när det var dags för honom att fylla jämnt igen kändes det som det var dags att sluta cirkeln. Häromdan fick den en borstlös setup som jag lånade från min FunMan och vi torrkörde lite. Vikten sjönk med ca ett halvt kilo så jag hoppas på goda flygegenskaper. Jag fick ta ack från min EasyStar och ställa på högkant mot motorspantet för att få tyngdpunkten rätt. Det finns iofs möjlighet att flytta fram servona lite i flygkroppen men det medför massa extrajobb.

Det känns helt klart nervöst att flyga den, planen är att få upp den och fota/filma lite och sen får den kanske återgå till taket, förutsatt att den är hel....

Är det någon som flugit något liknande eller har bra tips? Den borde vara "snäll" tänker jag mig och premiären kommer göras i helt vindstilla förhållanden.

Fluf
2015-09-11, 15:27
Har du lyftande profil på stabben? I så fall var noga med att CG beräkningen tar hänsynt till det och ha en jämn hastighet i luften.

Flög något visuellt liknande nere på RC Hotel, 3kanal oldtimer. Min största utmaning med roder 3-kanalare är att landa den där jag vill ha den.

KristofferR
2015-09-11, 18:58
Japp det är lyftande stabbe. Jag brukar märka ut med penna var CG är och det ser rätt "normalt" ut, vingarean på huvudvingen är enormt stor. Men jag minns att på en modell som hette "Knarren" som jag byggde på åttiotalet var CG i bakre halvan av vingen.

Jag har försökt kolla alla roderhorn mm så inget har blivit sprött eller dåligt men det verkar funka. Servona går också som de skall, Hitec HS81.

KristofferR
2015-10-27, 19:08
Idag blev det premiärflygning med oldtimern. Även om den är en "newtimer" baserad på en "oldtimer" är den ju med sina 20 år rätt veteranmässig.

Flög fint, aningen baktung och vingen var tokskev men det märkte jag inte. Jag rätade både kropp och vinge för någon månad sedan och eftersom kroppen var spikrak tänkte jag inte så mycket på vingen. Men ena vinghalvan var perfekt men kanske 6-7 mm "skränkning" i bakkant - den andra vinghalvan var vriden 1 cm åt fel håll!

Kombinationen av lätt bakvikt och skev vinge samt den ganska nervösa känslan av att köra upp en 20 år gammal "stickor-och-strån-modell" gjorde den lite obehaglig att flyga. Till nästa flygning skall jag fixa den skeva vingen, troligen värmer jag den rätt och sätter den i spänn några veckor.

Därtill lasta lite vikt fram för att få TP rätt men det är ju lätt, TP låg bara 6-7 mm fel.

Servona är eländigt långsamma också faktiskt. Hitec från den tiden då Hitec var "billighetsmärket" från öst. :)

Men oavsett vad en otrolig känsla att få upp den i luften!


https://youtu.be/yr1vp7JuU1U

Thomas
2015-10-27, 19:35
Det såg ju hur bra ut som allra helst! Åtminstone på film....
Men en så skev vinge bör/ska du väl rätta till. Är den klädd med plastfilm? I så fall borde det gå att räta vingen med lite försiktig värme från en varmluftspistol. OBS! FÖRSIKIGT!!!
Sen får du säkert mycket flygglädje, tänk dig att flyta runt nån meter över marken en stilla höstdag.... för du tänker väl inte vänta tills nästa år??

KristofferR
2015-10-27, 21:02
Det är plastfilm så varmluftspistol (igen) och sen lägga den i "spänn" så den inte vrider tillbaka sig.

Det ser odramatiskt ut men jag fick jobba en del med spakarna; det är även därför filmen är så skakig :) Den vek sig en gång över den felskränkta vingen när jag testade att dra ned farten så därför landade jag i högre gräs och lät den svänga - hellre hålla vingarna räta än att landa rakt fram.

Jo den måste allt flygas lite mer! Den kommer flyga grymt bra med rak vinge tippar jag. Vill nog byta servona mot något snabbare (dvs ungefär vad som helst...)