handdator

Visa fullständig version : eAk APM GoPro Discovery



eAk
2015-09-15, 18:37
Håller på att rita ihop en Discovery kopia. Den är ämnad att flyga runt gopro gimbal. tänkte den ska klara 15" proppar för maxxad effektivitet och flygtid. Har massa 4S hårdvara liggandes hemma så behöver bara några nya motorer och 2 st gimbal motorer för att genomföra detta bygge.

Har hittat en färdigritad discovery clon som jag tänkte göra några mindre ändringar på för att passa min vision.

eAk
2015-09-15, 21:16
Upps så mycket jobb det blir! eftersom jag inte känner det försvarbart att köpa solidworks för 60tusen till hobbybruk använder jag diverse billiga och gratis hobby cad paket. Det jag exporterar till cam med klarar inte dxf och ett annat klarar att läsa dxf men inte skriva något annat än sitt eget format så måste sitta oc h mäta upp varända mått inne i det som öppnar och rita min egen version i det andra programmet. Men min discovery clon kommer iallafall bli åtminstonne rektangulär/kvadratisk tillsklinad från orginalet, med skruvhål för standard GPS och APM 2.5.

eAk
2015-09-15, 22:24
54575
Sådär en liten bild på hurpas långt ritandet har kommit på vägen.

simonarvestrand
2015-09-16, 13:18
Ser ut att vara väldigt likt solid works

nordicguy
2015-09-16, 20:11
För funktionell design kan man komma rätt långt med openscad. Men beror lite på om man gillar att koda eller inte.

eAk
2015-09-17, 06:23
För funktionell design kan man komma rätt långt med openscad. Men beror lite på om man gillar att koda eller inte.

Jag avskyr 2d cad. Fattar ju knapt hur man skapar en rektangel med det.

eAk
2015-09-17, 18:15
Någon som vet hur höga armarna på flamewheel är?
Om jag använder armfästena från flyduino får jag 30mm.
Jag kanske behöver 35mm för att klara att få in 4S batterier imellan botten och top plattan?

Jorgen
2015-09-18, 00:07
Jag får ett mått strax under 37mm när jag mäter avståndet mellan plattorna på en discovery, 36.8-36.95 beroende på var jag mäter.

Tänk på att DJI flamewheel armarna och klon armarna oftast inte har exakt samma delning på hålen ifall du vill använda något färdigt fäste. Det går att skruva fast dem men om du använder skruvar med krage som TBS och DJI använder så kommer den skada kortet på grund av den felaktiga delningen i klon armen.

eAk
2015-09-18, 12:54
Jag får ett mått strax under 37mm när jag mäter avståndet mellan plattorna på en discovery, 36.8-36.95 beroende på var jag mäter.

Tänk på att DJI flamewheel armarna och klon armarna oftast inte har exakt samma delning på hålen ifall du vill använda något färdigt fäste. Det går att skruva fast dem men om du använder skruvar med krage som TBS och DJI använder så kommer den skada kortet på grund av den felaktiga delningen i klon armen.

Okej jag får köra batteriet ovanpå då och fc där batteriet sitter på discovery. Då får jag accelrometern på apm i centrum så ska den flyga i x config.