handdator

Visa fullständig version : Great Planes Cherokee med Saito FG-11



AnWi
2015-09-21, 15:10
Nu ska jag börja med "bygget" av mitt nästa projekt. Allt eftersom jag lär mig ska jag försöka ge mig större utmaningar men än så länge håller jag mig till denna nivå av ARF.

Jag vet att FG-11 är lite i överkant för detta plan men ljudet av Saitos 4-taktare är underbart och jag vill köra på miljöbensin.

Jag har letat en hel del för att hitta en lämplig propeller. Motorn vill ha 12x8 - 13x8 men planet 10 - 11". Eftersom det finns bilder på Cherokee med trebladig propeller så tänkte jag ta den lösningen.

Nu verkar det vara svårt att hitta trebladiga propellrar till gasmotorer som är 10". Jag vill ju inte klippa gräset med propellern :-)

Det finns så mycket kunnigt folk här på forum så jag hoppas på lite hjälp.

Anders

AnWi
2015-09-22, 10:49
Det blev tre olika Master Airscrews! Borde hittat dem igår men...
Master Airscrew 9x7 3-blade till inkörning mm
Master Airscrew 11x7 och 11x8 3-blade för utvärdering. Skulle gissa att båda fungerar riktigt bra.

Planet är skickat, får se hur lång tid det tar.
Propparna är beställda, från sverige. Det borde gå fort.

Går i väntans tider...

Anders

AnWi
2015-09-23, 14:16
"Skruvarna" kom idag. Nu ligger de och väntar på Cherokeen som jag hoppas kommer nästa vecka. Det kommer bilder när det finns något att visa.
Just nu sliter jag med min NGH GH38. Den vägrar att starta och jag har ägnat många timmar åt felsökning. Soppa finns, gnista finns. Jag har delvis haft isär den för att kunna kolla tändförställningen. Nedrans motor.
Hur svårt kan de va?

bem
2015-09-23, 17:06
Jag har hört en del diskussioner om bensinmotorer till våra kära modellflygplan och en del säger att de kan vara rätt trilska att starta om de ej är rätt inställda (under förutsättning att de får bensin, luft, gnista osv) men när de väl ställts in så startar de i regel ganska enkelt och går i regel väldigt bra. Håll ut, det kommer nog nån motorguru till undsättning här med tips till dig vad du kan kika på.
Du har den i "inkörningsbänk" nu antar jag?
Har du någon elstart t ex en Sullivan eller liknande du kan trycka mot en spinner du monterar på och prova dra igång den med elstarten?

/Bo

AnWi
2015-09-24, 11:28
Jag har inköpt en rejäl elstart men för det mesta använder jag en kraftfull skruvdragare. Det som är väldigt irriterande just nu är att muttern gängar upp sig vid startförsök. Hur hårt jag än försöker dra (inom rimliga gränser) lossnar den efter ett tag. "Låsmuttern" med konan hjälper i stort sett inte alls. Nu har jag beställt lite muttrar i storleken 3/8 -24 (=UNF) så det borde gå att lösa.

Mina prop adapters, från HK, ligger på backorder så jag har ingen spinner än. Det finns väl inga som gängas direkt på motoraxeln?

Idag kom i alla fall 10st Corona DS-339MG som hamnar i förrådet så länge. En bit i taget kommer delarna hem. Från Tower Hobbies fick jag även epost att planet är skickat :-)

Fortsättning följer...

AnWi
2015-09-29, 22:21
Idag kom kartongen med planet. Har bara hunnit öppna och packa upp, än så länge, men imorgon borde det finnas tid att påbörja bygget. Allt var prydligt förpackat och verkar helt.
Förhandlar med HAB om att ta hem FG-11. De har ju Saito men inte just FG-11 som jag vill ha.

bem
2015-09-30, 11:39
Har du kikat på OS GGT-10 bensinmotor?
Kanske kan vara ett alternativ till Saito FG-11.
De ligger väl ungefär i samma prisklass.
Läste lite om GGT-10 i senaste modellflygtidningen RCM&E och den verkar vara en fin liten bensinmotor.
T ex HAB liksom Model-Craft (Malmö) har den i sitt sortiment.

/Bo

AnWi
2015-10-02, 20:31
Tack för tips. Är inte "sugen" på glödstiftare. Tröttnade för flera år sedan men har inga andra argument emot glödare.
HAB tar hem FG-11 åt mig men jag har inte fått priset än. Den borde dock vara billigare än FG-14 som de säljer.

Anders

AnWi
2015-10-05, 08:13
Startade med vingarna för installation av servon till flaps och skevroder.
Luckorna, som döljer servot, är fasttejpade på plats. Tog loss dem, en i taget, och märkte dem. Jag ritade en pil för framåt och skrev funktion t.ex "Flap Left". Om man inte märker upp luckorna från början blir det lätt fel.
Ett tips: alla luckor, utom en (vänster skevroder), monteras åt samma håll. Monterat på vingen kommer luckorna för skevroder att sitta spegelvänt så att servot sitter bort ifrån flygkroppen.
När servona kopplas med Y-kabel kommer ena armen gå framåt när den andra går bakåt.
När det gäller flaps måste de monteras åt samma håll (om man inte dubblerar utgångarna i sändaren eller har en hårdvra för "servo reverse"). På höger vinge kommer servot sitta bort från kroppen men på vänster vinge in mot kroppen. Flapsen ska ju alltid gå åt samma håll.

AnWi
2015-10-05, 08:22
Corona DS-339MG, som jag valt att använda, är mindre än de servon planet ursprungligen är konstruerat för. Detta gör att jag fick använda andra avstånd än de som är utmärkta på luckorna. Dessutom kommer servokabeln ut "genom" ena klotsen så det blev lite träjobb med Dremel och mejsel.
Det jag gillar skarpt är den raka servoarmen. Den kan man justera längden på. Mycket smidigt.
5487754878

Ska man köra bränslemotor, som jag tänkt, är det väldigt viktigt att montera servon så de inte sitter emot varesig klotsarna eller luckan. Dessutom måste gummibussningarna monteras så att servot får ett hyggligt skydd mot vibrationerna. Jag hoppas det framgår på bilderna hur det blev.

548795488054881

AnWi
2015-10-05, 08:29
För att få bättre vinkel mellan servo och roder monterade jag luckorna så att servona sitter så långt fram på vingen som möjligt. Detta kräver att man kan reversera servot i sändaren eftersom servot går åt "fel" håll.


En servotestare, med mittläge, är ett utmärkt hjälpmedel. Då kan man se till att servoarmarna monteras rätt från början och att servot har spelrum för hela sin rörelse.
54882
Servoinstallationen för flaps krävde omarbetning. Flapsen är gjorda så att de bara kan gå nedåt. Detta gör att i servots ena ändläge ska flapsen vara opåverkade och i andra läget "full flaps".
Efter att ha kortat servoarmen så mycket det gick och bockat tråden gick den fri från vingen. (Servoarmen går ner en bit i hålet i dess bägge ändlägen.)

54883

AnWi
2015-10-05, 08:41
Att servona är mindre skapade en utmaning även i flygkroppen. Det finns ett rektangulärt hål för servomontagen men det var för brett. Adderade en remsa plywwod för att lösa problemet.
Mycket planeringsarbete vill till för att montera servo i rätt position.
5488454885

Landningsstället är nu på plats. Konstruktinen är ganska smart men fungerar inte klockrent. Stället skruvas fast mot ena sidan på hjulhuset och måste nå fram till och in i hålet på motsatt sida.
På noshjulet ville axeln inte riktigt nå fram men efter lite trilskande kom även det på plats. På ett av landningsställen var ytbeläggningen för tjock. Det var omöjligt att få på distanshylsorna. Smärgelduk och lite energi senare var även det problemet löst.
5488654887


I vingen finns ett spår och ett hål för landningsstället. Det råder absolut ingen tvekan om hur stället skall monteras.
548885489054892

AnWi
2015-10-05, 08:50
En precis likadan hylsa, som i hjulhusen skall användas till styrlänkaget. Problemet var att ingen av de medlevererade skruvarna passade i gängan. Det fick bli ett nytt hål, på motsatt sida, M4-gänga och en egen skruv.

Första uppställningen på hjulen visade att modellen, som väntat, är ordenligt baktung. 1,8 kg LiPo-batterier gick det åt innan det blev någon vikt på noshjulet. Ännu saknas dock allt framför brandväggen men det känns onekligen i mesta laget.


Beställde 2st LiPo 2S 2200mAH. De får plats på var sida om tanken. Ett för tändningen och ett för servo. De får hjälpa till att flytta fram tyngdpunkten.


Gjorde beräkningsjobb och rent teoretiskt ska balansen bli nästan perfekt med alla delar monterade. Kanske något framtung vid start, eftersom tanken ligger framför COG, men välbalancerad vid landning om tanken är nästan tom. Det går ju att justera lite med batterierna.

Gjorde såhär:
Beräknade alla vikter och var deras ungefärliga tyngdpunkt kommer i förhållande till COG. Som referens har jag avstånd och vikt på batteripacken jag använt för att få planet i balans.

Multiplicerade vikten och avståndet för att få fram en faktor för varje del. Dessa summerades sedan för att kunna jämföras med faktorn för batteripacken.
Det är ju bara att tänka som på en gungbräda, ju längre bort från vridpunkten desto större påverkan.

Mera kommer...

AnWi
2015-10-09, 16:42
5494054941

Det finns inget uttag, för framhjulet, i motorkåpan. Det får man försiktigt måtta in och göra själv. För att kåpan skall kunna tas av blir det en slits ända till bakkanten.

5494254943

Väljer man bensindrift finns ett färdigt "golv" i plywood. Fästs med tvenne träskruv.
Beslutade fästa tanken med buntband isf kardborre. Det finns bra fästmöjligheter i det monterade "golvet".
Mina nyanlända Zippy Compact 2S 2200mAh passar smått otroligt bra mellan tanken och väggen på flygkroppen. HK är duktiga på att ange mått och de stämmer dessutom.
LiPo och tank buntar jag ihop med samma buntband.

Oh vad jag längtar efter motorn nu...

AnWi
2015-10-13, 15:28
Beslutade mig för att ha möjligheten till autonoma flygturer samt få tillgång till mängder av flygdata. Detta gjorde att cockpit bestyckades med uBlox GPS/kompass samt en Pixhawk med 3DR-radio för telemetri. Jag får ju samtidigt övervakning av strömförbrukning och batterispänning samt RTL vid sändarbortfall. Det är ganska suveränt om något skulle hända.

Hittade en tunn skumgummiskiva i samma färg som "kabingolvet" och efter några avverkade pappmallar kunde jag skära till den så den ligger snyggt.

Alla enheter monterades med dubbelhäftande och skivan, i sin tur, fästes i golvet med dubbelhäftande under GPS/kompass samt Pixhawk. Efter att ha rystat cockpit ganska brutalt känner jag att enheterna sitter tillräckligt bra. Det är ju inte 3D flygningar som gäller för denna kärra, bara lite avancerad flygning.

Såhär ser det ut hos piloten:55025

Väggen bakom cockpit har jag öppnat upp. Kablaget kommer att gå den vägen.

AnWi
2015-12-09, 21:33
Hämtade motorn i söndags. Snygg som en juvel :-) Blev förvånad att den inte luktade bensin. Trodde Saito provkörde alla motorer innan leverans.
Gjorde klart prov-/inkörningsbänk, kopplade tändmodul, tank mm.
Fick tid för första start på måndagen. Förgasarnålarna stod dock i botten, men inte åtdragna, vilket också gör att jag misstänker att motorn aldrig varit provkörd.

Saito föreskriver en ganska omfattande inkörningsritual så det var bara att börja. Med nålarna i rätt läge gick det ganska lätt att få igång motorn. Sedan skall motorn köras med full gas och så fet blandning så den nästan stannar. Efter två tankar var avgaserna svarta.
Efter avtorkning och övernattning försökte jag starta motorn på tisdagen. Absolut stendöd. Efter att kollat soppa och el kollade jag tändstiftet. Kolsvart!
Rengöring och startgas fixade problemet och motorn kunde fortsätta köras in. Det var mycket sotsvart olja som kom ut med avgaserna och allt bakom motorn blev svartprickigt. Avtorkning och rengöring igen.

Tog loss motorn och testade hur den passar i planet. Motorfästet som följer med i satsen gör att motorn kommer för långt fram. Saitos eget alufäste, som följer motorn, är mycket bättre men passar inte i de muttrar som sitter i brandväggen. Dessutom hamnar förgasaren där fästet till noshjulet sitter.

Efter en riktig funderare, och omröstning i bygglokalen, bestämde jag att flytta noshjulsfästet till insidan av brandväggen. Det blev en del att göra. Bort med fästet och fram med stämjärn för att hugga bort klotsen som fästet skruvas i.
Fästet ryms inte riktigt på insidan utan staget i botten måste mejslas bort. Med genomgående M4 och friktionsmutter kom fästet på plats. Hornet för styrning är assymetriskt men gick att vända uppockner. Då hamnar låsskruven rätt. Axeln till noshjulet behöver fräsas på andra sidan eftersom allt nu är spegelvänt. Även pianotråden från servo till framhjul behövde en åtgärd men till slut fungerar allt igen.

Slitsen i noskåpans undekant har nu mist sin funktion. Noshjulets axel kommer nu ut genom flygkroppen allra längst fram. Förfyttningen blev bara ett par centimeter så det stör inte utseendet och bör inte påverka gången, på backen, särskilt mycket.

Ska montera motorn i planet imorgon. Fortsättning följer.

AnWi
2015-12-10, 11:16
Ju mer jag ser på planet inser jag att ingreppet var allt annat än lyckat. När jag jämför, vilket jag borde gjort igår, med ritningen på fullskalan sitter noshjulet bra mycket längre fram än på modellen från GP. Gårdagens ingrepp gjorde det hela ännu värre. Noshjulet bör sitta under motorn!
Ska se om jag kan använda motorfästet för att ta hand om krafterna. Med motorn liggande på sidan ser stället ut att kunna rymmas utan stora ingrepp.

AnWi
2015-12-12, 20:36
Efter att ha gjort några pappmallar vågade jag till slut fatta Dremeln och skära i motorkåpan.
56091

Resultatet blev OK med bara ett par mindre justeringar. Bl.a. skall motorn något längre ut och flyttas 3mm till vänster. Loggan från Saito passar bra och matchar röda färgen nästan exakt.

56092

En bit plywood limmades på brandväggen. Det blev precis lagom. Noshjulet har jag också flyttat fram. Mina motorfästen till NGH-motorn kom till användning. Motorbocken ger extra skydd ifall noshjulet skjuts uppåt.


56094

Nu passar motorn i kåpan och propellern blir lagom. Noshjulet sitter strax bakom propellern. Perfekt placering!
56095