handdator

Visa fullständig version : Bücker Bu 133 krasch - vad hände sedan?



kjni
2015-09-26, 21:57
Hej,

I tråden från Östersundsträffen 2015 finns en film av Bjarne Kvilvang som visar resterna av min Böcker Bu 133 som kraschades i en dead-stick landning efter motorstopp. I filmen finns ett likadant motorstopp som hände tidigare under dagen men där nödlandningen inte fick så ödesdigra konsekvenser....se utdrag ur filmen här.


https://youtu.be/lBqw0UPG_4g

Glidtalet vid motorbortfall är inte mycket att hurra för så man har ganska begränsat område att landa på. Problemen med motorn fortsatte vid flera flygningar under dagen - den gick bra på marken och vid planflykt. Små loopingar och liknande manövrar med hög g-belastning gick också bra medan stora loopingar och lite längre vertikaler ledde till motorstopp och någon gång "nästan" motorstopp. Tolkade det som snålställd förgasare och ökade på högfartsnålen....viss förbättring men vid en lång vertikal hände det igen!

Den gången gick nödlandningen över styr och vid upptagning efter dykningen för att vinna fart vek sig planet och gick rakt i marken . Tror att upptagningen blev lite för hård och utlöste en g-stall. Alltså skit bakom spakarna!

Resultatet kan skådas på bilderna här nedan.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/DSC_0058.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/DSC_0059.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/DSC_0066.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/DSC_0071.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/DSC_0052.jpeg

Motorn skadades också rejält. Vevaxeln krokig, en cylinder bruten bakåt, några ventilvippor stukade, avgasringen stukad och motorfästet ordentligt krokigt.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/IMG_0537.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/IMG_0541.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/IMG_0543.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/IMG_0545.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/IMG_0534.jpeg

På sista bilden syns också tanken som vid närmare undersökning visade sig vara förklaringen till alla motorstoppen vid vertikala flyglägen. Under vinterns förvaring hade tanken deformerats så att sidorna och bakgaveln buktade inåt. På bakgaveln var denna inbuktning så stor att klunken gick emot bakväggen när den hängde rakt ner mot mitten. Klunken var en modell med helt slät öppning utan spår så den sög förstås fast och motorn stannade raskt!! Det förklarar också att tighta manövrar eller korta vertikaler gick bra - antingen så hög g-belastning att klunken låg i kanterna eller så kort läge i mitten att motorn inte hann stanna.

Bra att få en förklaring till problemet men dystert att jag inte kom på detta innan kraschen - man lär så länge man lever....

Fortsättningen på den här tråden kommer att handla om reparationen av motorn och återuppbyggnad av Bückern.

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson

Thomas
2015-09-26, 22:13
Usch o fy! Lider med dig.
Inte roligt att läsa om sådana händelser, även om man får reda på orsaken till kraschen.
Det är en jäkla fakirsport det här, hoppas nu att du får ordning på pryttlarna och att kärran kommer i luften igen...

kjni
2015-11-21, 21:46
Här i Jämtland börjar det bli vintrigt. Det ökar tiden för inneaktiviteter så jag har börjat pyssla lite med Bückern som skall få en ny framkropp. Det verkar som ett möjligt projekt så här långt.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/151121_2.jpeg

MVH
Kjell Nilsson

senmathal
2015-11-21, 22:19
Det ser ut som om du har kommit en god bit på väg och som vanligt arbete av högsta klass.

/Mats

Thomas
2015-11-21, 23:41
Tvivlar inte en sekund på att kärran kommer i luften igen!
Vintern är inte så lång, det är snart vår igen....

senmathal
2015-11-22, 07:05
Vintern är inte så lång, det är snart vår igen....

Jo det kan ju en skåning säga. Nu snackar vi Östersund och Norrland :)

/Mats

Zazzu
2015-11-22, 08:15
Hur går det med motorn, går den att rädda?

/Ulf

kay.krut
2015-11-22, 12:07
Möjligt projekt!! Men Kjell, finns det något omöjligt projekt för dig. Du tar dig an byggen som många andra bara kan önska sig. Det finns några duktiga byggare här på forumet som man verkligen beundrar och du är en av dem.
Din BU kommer att stå färdig till nästa meeting. Det är jag helt säker på och det ska bli kul att se den i luften igen.
Kay krut i Svedala

kjni
2015-11-22, 13:24
Hej.

Jodå, motorn kommer säkert att gå att använda igen. Jag har lyckats rikta den krökta vevaxeln, bytt en cylinder/topp/kolv och fästplattan baktill samt några ventilvippar. Mekaniskt känns den OK men än så länge går den inte bra utan missar tändningen på 2 cylindrar. Det hörs på bifogade videosnutt som är från provkörning efter återmontering. Jag har inte lyckats få tag på uppgifter om grundinställning för vare sig ventiltider/kamskiva eller tändningen så det är gjort på känn. Jag har mailat både Horizon Hobby och Umstech (fabriken i Indien som bygger motorn) och bett om uppgifter för detta men trots ett par mail till båda ställena har jag inte fått något svar. Tycker att detta är dålig service! Man kunde åtminstone kosta på sig att svara även om man inte har eller vill släppa ut sådan info.

Jag tror att det kan vara så att skivan med magneter ( 8 st, en för varje cylinder och en som talar om att det är dag att börja räkna från syl 1 igen) för trigg av tändningen inte matcher kamskivan. Det tråkiga är att man måste riva så mycket av motorn för att komma åt att justera detta.... Om någon har erfarenhet av hur man gör så vore jag mycket tacksam för info!


https://youtu.be/y8VoONGQWxI

När det gäller uppbyggnaden av Bückern har jag valt den lättaste vägen och köpt en materialsats till kropp och vingar från Siegfried Benja på CNC Modellbau i Tyskland. Den är ursprungligen byggd från hans byggsats så på så vis blir det enkelt att haka ihop nya delar med befintliga i bakkroppen. Här var det dock riktigt höga serviceambitioner och han kunde sälja valda delar av byggsatsen. Tack och bock!

Och till slut en hälsning till alla skåningar - här är det lagom vinter med några minusgrader, klarblå himmel och några cm snö till skillnad från hur det ser ut på nyhetssändningar från Era trakter.

Ha det bra!
Kjell

senmathal
2015-11-22, 14:50
Möjligt projekt!! Men Kjell, finns det något omöjligt projekt för dig. Du tar dig an byggen som många andra bara kan önska sig.

Eller som i det här fallet. Projekt som andra helst bara vill slippa :D

/Mats

Stig K
2015-11-22, 15:33
Jag har just varit ute och skottat bort 2 dm blötsnö från gång och garageuppfart.

Thomas
2015-11-22, 15:50
Och till slut en hälsning till alla skåningar - här är det lagom vinter med några minusgrader, klarblå himmel och några cm snö till skillnad från hur det ser ut på nyhetssändningar från Era trakter.

Ha det bra!
Kjell

Ähum....
Min trädgård i Helsingborg idag när jag vaknade!

55775

senmathal
2015-11-22, 23:42
Det är ju orättvist! Här är det knappt en snöflinga och jag vill åka skidor.

/Mats

Flygsmurfen
2015-11-23, 09:21
Kan ingen skicka lite snö till Stockholm??
Har inte vinterflugit på 2 år nu....suck.

Kjell! Skal bli kul att följa ditt återskapande av Bückern.
Jobbigt att bygga den en gång till men det är bara att bita ihop.
Har man givit sig in i hobbyn så har man.

// Mats W

kjni
2015-12-14, 22:19
Reparationen fortsätter men under en period nu har det varit mycket annat som kommit vägen. Det som tagit en del tid har varit att försöka få motorn att bli frisk igen. Det slutade med att jag plockade ner den igen för att försöka klura ut hur kamskivan skall vara ställd i förhållande till vevaxeln. Jag har ju mailat både Horizon (som säljer motorn) och fabriken i Indien som bygger den med frågor om grundinställning för kamskiva och tändning men inte ens fått något svar på dessa mail. Urdåligt tycker jag!

Alltså återstår bara att verkligen försöka lära sig hur en stjärnmotor är konstruerad och fungerar....Lite bilder på innanmätet för den som är intresserad - och förstås tar jag gärna råd och tips om ventiltider om någon har idéer.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/L1050119.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/L1050120.jpeg

Vevstaken med slavar. Rejält nållager för vevtappen. Cylinder 1 uppåt med kolven i övre dödläge.


http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/L1050121.jpeg

Rörig arbetsmiljö...


http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/L1050122.jpeg

Problemet är att få ihop dessa delar på rätt sätt. Vevaxeln har splines som driver ett mellandriv som driver kamskivan.


http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/L1050123.jpeg

Mellandrevet och lyftarna.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/L1050124.jpeg

Kamskivan med den inre kuggkransen.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/L1050125.jpeg

Ihop med kamskivan sitter triggmagneterna för tändningen. Det finns 3 uppsättningar med insugs-och avgaskammar. Det finns också 3 uppsättningar ā 7+1 magneter. De glest placerade sitter 7 i rad och så finns det en som är placerad före varje 7-grupp. Den har omvänd polaritet och ger signal till tändsystemet att det börjar en ny sekvens med gnistor till de sju cylindrarna i tändföljd 1-3-5-7-2-4-6. Om jag fattat rätt snurrar kamskiva/magnetskiva med 1/6 av vevaxelns varvtal och det går åt 2 vevaxelvarv för att alla cylindrar skall ha gjort sitt eftersom det är en fyrtaktare.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/L1050126.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/L1050127.jpeg

Det hela verkar ju ganska enkelt men det finns ingen märkning någonstans som indikerar hur grundinställningen skall se ut. Jag har försökt att sätta ihop så att insugs- och avgasventil väger lika vid övre dödpunkt på icke kompressionsslaget (en på väg att öppna och den andra på väg att stänga) men det ger inte bra gång på motorn. Gissar att det skall vara en kuggs skillnad åt endera hållet...? Det tråkiga med trail and error för att få till det är att man måste montera alla delarna, dit med 14 stötstänger och så justera 14 ventiler och testa detta mot alla kammarna på skivan vilket innebär justering/ kontroll 6 ggr på varje cylinder. Det blir några timmars jobb.....Vore häftigt om någon vet hur det skall vara.

MVH
Kjell

AM
2015-12-14, 22:46
Grundinställningen för en fyrtaktsmotor är att på ena varvet - när kolven pressar ut avgaserna - skall bägge ventilerna "väga" när kolven kommer upp i toppläget (Övre Dödläget - ÖD). M.a.o. innan avgasventilen stängt öppnas insugsventilen. Detta kallas också ventilernas överlapp. Nästa gång kolven kommer i toppläget ska tändstiftet ge gnista.

Så leta efter en cylinder där kolven är i topp - och inte i tändläge. Se till att ventilerna "väger" när kolven är i ÖD. En kugge fel brukar ge så stor avvikelse att det märks tydligt.

https://www.youtube.com/watch?v=SYd40qWQ9Bc

Lycka till!

kjni
2015-12-14, 23:19
Tack Ove! Det är vad jag försökte när jag monterade den senaste gången men den gick inte bra. Kanske måste leta något annat fel. Tändsystemet t ex? Utgick då ifrån vippornas rörelse men kanske bättre att titta direkt på lyftarna eftersom ventilspelet inte är justerat när jag provmonterar för att få kuggarna rätt?

MVH
Kjell

Fyhren
2015-12-14, 23:21
Hej

På en bilmotor går kamaxeln med hälften av vevaxelns RPM. På denna motorn bör det väl vara samma så att när vevaxeln har gått två varv så har kamaxeln (kamskivan) gått ett varv, så det där med 1/6 -del förstår jag inte. I bilmotorer märker man dreven med ett körnslag så man kan se att ställa dreven rätt i förhållande till varandra - märkligt om det inte finns någon märkning i denna motor, men vem vet.
Har man ingen märkning borde det vara lättare att ställa kamskivans läge i förhållande till vevaxeln genom att ställa tändmagneten strax innan ÖD så gnistan kommer när kolven är i ÖD eller strax innan. Att försöka ställa med hjälp av ventilernas läge borde vara mindre exakt.
Ja det är lite funderingar av en som meckat mycket bil men inte meckat stjärnmotorer. Har dock nu en ASP 400 som jag hittills inte behövt mer än kolla ventilspelet på.

Hej
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk samt J 21 i Simmelsberga.

Fyhren
2015-12-14, 23:58
Hej igen

Det kan säkert vara så att tändsystemet fått stryk vid kraschen. Det känns lite otroligt att motorn kan gå på vissa cylindrar men inte på andra om kamskivan sitter rätt. Antingen blir ju allt fel eller allt rätt såvida inte kamskivan sitter helt fel förskjuten så att gnistan kommer rätt på några cylindrar men fel på andra. Ett sådant fel borde Du ju sett när Du monterat ihop motorn och vrider runt den för att se att ventilerna öppnar och stänger i den ordning som tändföljden anger. Observera att kamskivan roterar åt motsatt håll mot vevaxeln.

En kontroll av gnistorna är nog befogad. Biltema har en billig liten lampa som man sätter på stiftet och den blinkar till när gnistan kommer så man kan köra motorn och sätta på lampan eftersom gnistan på stiftet inte påverkas av lampan. Man får då en koll av att det kommer gnista men man kan ju inte bedöma om gnistan kommer vid rätt tillfälle, men som sagt innan kommer några gnistor i rätt tid bör alla komma i rätt tid.

Lampan kan i varje fall visa om tändsystemet inte alls ger någon gnista på vissa cylindrar.

Hej
PF

kjni
2015-12-15, 12:33
Hej Peder,
tack för svaren. Det där med 1/6 av vevaxelns varvtal beror väl på att man vill anpassa kamskivan efter motorns form så att det blir enkelt med lagring etc och det fortfarande går att klara sig men en gemensam skiva för alla sju cylindrarna. På Saitos stjärnor har man i stället en liten kamaxel för varje cylinder. Bilmotorns 1/2 utväxling har här fått bli 1/6 MEN för att behålla funktionen 1/2 finns det 3 uppsättningar insugs- och avgaskammar på skivan, likaså 3 uppsättningar magneter för tändningen.

Har kollat att det fanns gnista på alla stiften men inte mätt upp att den kommer med lagom förtändning på varje cylinder. Skall göra om detta mår jag monterar motorn igen. Tändmagneterna sitter i ett fast förhållande till kammarna och kan inte ändras så det bör gå att antingen ställa kamskivan rätt och få rätt tändning på köpet s a s eller tvärtom. Dom 3 uppsättningarna kammar och magneter är ju helt symmetriska så det bör inte spela någon mot vilken tredjedel av kamskivan man börjar.

MVH
Kjell

LIP
2015-12-15, 12:38
Om jag förstått det rätt när jag byggt om mina glödstiftsmotorer till tändstiftsmotorer så skall gnistan komma ca 27 grader före övre dödpunkt.

AM
2015-12-15, 13:41
Ventilspelet är viktigt. En kam har en ganska flat sida som mjukt ökar i diameter. Det innebär att ventilspelet mjukt tas bort. Sedan börjar ventilen öppna. MEN om nu ventilspelet är för stort kommer ventilen att öppna senare. Med ökande ventilspel öppnar ventilen drastiskt senare. Detta beroende på den flacka första delen av kammen. Det innebär att motorn inte andas optimalt och man tappar effekt.

Antalet kammar på kamskivan beror mer på att man vill ha ett lägre varvtal på kamskivan.


Angående tändningen - är det en elektronisk tändning har den säkert en programmerad delay (fördröjning) på exempelvis varvtal under 1500 RPM. Då ska denna fördröjning motsvara en lågtändning på 28 - 30 grader. Dvs. gnistan vid låga varv kommer vid övre dödläget och inte 28 - 30 grader före ÖD som det ska vara vid högre varv.

https://www.hobbyking.com/hobbyking/forum/uploads/6061/INSTRUCTIONS_for_Rcexl_Ignitions_ver_2.0.pdf

senmathal
2015-12-15, 19:55
Jag har undrat över det förut men jag förstår ännu inte hur den variabla förtändningen fungerar på system typ RCEXL. Man ställer ju in tändningen på full förtändning, 28-30 grader, genom att vrida på motorn för hand och se när gnistan kommer. Alltså lägre än lägsta tänkbara varvtal. Samtidigt så lyckas systemet sänka tändningen när man ska flippa igång motorn för dom ger ju sällan bakslag. Det gissar jag att det blir om det tänder 30 grader före ÖDP då man ska starta. När sedan motorn startat ska ju tändningen precis som Ove säger vara som lägst på tomgång och öka successivt med varvtalet. Systemet kan ju knappast känna av den lilla fartökning som blir när man flippar igång motorn då censorn bara passerar magneten en gång för varje flipp.

Man tycker att det vore naturligare om man skulle ställa in förtändningen närmare 0 grader och att den sedan ökade med varvtalet. En bilmotor brukar väl ha en förtändning på runt 10 grader på tomgång och småmotorer med en fast förtändning brukar nog också ligga där någonstans.

/Mats

kjni
2015-12-15, 20:09
Hej Mats,

Vad skönt att någon mer än jag är undande över hur detta går till. Hoppas vi får en förklaring.... Jag har konverterat flera motorer till tändsystem och då använt Runtronic tändsystem. Det gör precis det du beskriver som naturligt, d v s man ställer grundtändläget på 0 grader före ÖD och så ökar förtändningen med varvtalet. Dom motorerna slåss aldrig och man kan lugnt dra runt propellern med bra grepp i propellern och känna att den tänder. Mina Saito bensinmotorer , FG36 och FG20, slåss ofta och gärna och jag drar inte gärna runt propellern med påslagen tändning.

MVH
Kjell

Saito
2015-12-17, 12:48
56187Den här fick jag från Horizon när ja satte i hopp min 7-35 hoppas de funkar

Saito
2015-12-17, 18:27
Hej igen jag va tvungen också att rikta min vevaxel.
det funkade inte så bra den vart rak å fin, men den gick av vid främre lagret efter ett tiotal flygpass.
Fråga läges givaren för tändningen sitter kl 6 hur har du satt kamskivan i förhållande till den (vilken magnet ska va där )
Lasse

kjni
2015-12-17, 23:18
Hej Lasse,
Tack för bilden. Det bör rimligen vara samma ventiltider på min motor som på din. Konstruktionen ser ju väldigt lik ut.
Om jag sätter in ventilskivan enligt din bild kommer jag att få ca 0° förtändning. Då stämmer det att insug- och avgas-ventilerna precis väger vid ÖD 180° från ÖD i kompressionsslag. Se bilder. Det skulle ju i så fall tyda på att tändsystemet är konstruerat mera likt ett Runtronic-system med 0° i grundinställning och sedan ökande förtändning med ökande varvtal till skillnad från Rcexel-liknande system som har 28-30° i grundinställning och reglerar ner förtändningen vid låga varvtal.



http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/Skiva_1.jpg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/Skiva_2.jpg


Eftersom det finns 21 triggmagneter för gnista och 3 för trigg av ny sekvens är det svårt att säga vilken magnet som skall vara vid sensorn. Som bild 2 ovan visa skulle det vara någon av de 3 magneterna som kommer först efter triggen av ny sekvens. Återkommer om detta när jag provkört...

Låter obra med vevaxelbrott efter riktning - har tänkt tanken och kommer att provköra med rejält säkerhetsavstånd framför motorn.

MVH
Kjell

AM
2015-12-18, 07:53
Det finns flera sätt att styra tändningen. Rcexl har en triggermagnet och man ställer in den så att magneten passerar sensorn 28-30 grader före ÖD. Sedan gör elektroniken att vid exempelvis en "trigger"-frekvens under 66Hz (=4000 RPM) fördröjs gnistan så att gnistan kommer 10 - 35 grader senare. Då tänder motorn när kolven är i toppläget och sparkar inte bakåt.

Becker i Tyskland har bl.a. ett tändsystem som består av tre magneter som ger informationen för korrekt tändning. En av magneterna är polvänd så att systemet får en "startpuls" och sedan två pulser som anger varvtalet. Det kan se ut som + - -, eller - + +... Frekvensen/varvtalet styr sedan sekvensen för gnistan till stiften (1-9 cylindrar). Exakt hur denna elektronik är programmerad med hänsyn till lågtändning vet jag inte.

Kjell, kolla med en magnet hur de tre magneterna är polvända. Som sagt. En av dem ska vara polvänd.

kjni
2015-12-18, 10:31
Hej Ove,
Tack igen för att du delar din kunskap.

Har hittat Beckers webbsida och där finns ett system som är mycket likt det som sitter på min motor. Kanske är mitt en indisk kopia eller ett UMS branded Becker... Det verkar som om Beckers system fungerar med grundinställning 0° vid ÖD och sedan ökar förtändningen med ökat varv.

"Bei den Zündanlagen mit mc-gesteuerter Verstellung des Zündzeitpunktes werden die Vorteile noch deutlicher: Kein "Zurückschlagen" des Motors, noch niedrigere Leerlaufdrehzahlen bei Einstellung des statischen Zündzeitpunktes auf OT. Die Vorverstellung erfolgt dann automatisch entsprechend der jeweiligen Drehzahl."

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/becker.jpg

När det gäller magneterna på min motor är det den som jag markerat (3 st) med röda streck som är polvänd i förhållande till de som är grönmarkerade. Den passerar sensorn strax innan ÖD i kompressionsslaget på cylinder 1 och meddelar väl elektroniken att det börjar en ny tändsekvens.

Sammantaget skulle det här nog innebära att det som visas i bilderna i tidigare inlägget skulle kunna vara korrekt. Det visar sig inom kort!

MVH
Kjell

Saito
2015-12-18, 14:18
Du har gjort ett snyggt & seriöst arbete hoppas att du får allt funka nu.
du har väl pejl på ventiljusteringen på dessa motorer!!
i och med kamskivan kan va lite ocentrerad så kontrollera ventilerna 3 gånger.
som exempel cylinder 1 i komp kontroll av spelet vrid vevaxel 2 varv kontroll av spel vrid vevaxel 2 varv kontroll av spell.
justera den ventil som snävast.
upprepa på övriga cylindrar.
Lasse

kjni
2015-12-19, 16:43
Hej Lasse,
Tack för rådet, hade koll på detta då ventiljustering är beskrivet i manualen för motorn, fast där föreslås ännu flera positioner att kontrollera:

"6. Because the cam gear of our engines is a shared cam gear with all the cylinders and
rotates at a 1:6 ratio, there are actually 6 different positions on the cam gear that need to
be checked. Repeat step 4 & 5 above four more times to check each of these positions,
rotating the crankshaft two full revolutions between each check. If you find that the valve
lash is smaller, then readjust that valve. If it is greater, do not readjust the valve. A little
loose is safer than too tight.
7. Now move onto the next cylinder in a counter-clockwise direction and repeat steps
4 through 6. Do this for all 7 cylinders."

Hur som helst - nu är motorn ihopsatt igen med grundinställning av kamskiva och tändning enligt tidigare bilder. Provkörd nu på eftermiddagen och DEN GÅR BRA!! Lättstartad och alla cylindrar är med. Läcker lite på några ställen vid avgasrören men det kommer att fixas. Det verkar alltså rätt att första magneten (=gnista cylinder 1) skall vara mitt för sensorn vid ÖD i kompressionsslag på cylinder 1. Alltså grundtändinställning 0° med ökad förtändning vid ökat varvtal med det här tändsystemet.


https://youtu.be/8RXkF12xiNY

Stort tack till alla som bidragit men råd och synpunkter! Och om det inte blir flera inlägg från min sida innan helgerna är över vill jag önska er alla en God Jul och Ett Gott Nytt År!

/Kjell

kay.krut
2015-12-19, 18:13
Grattis Kjell, till ett lyckat resultat. Som vanligt så ger du dig inte. Nu kan du sova lugnt igen.

Kay krut

AM
2015-12-19, 18:27
Bra jobbat!

Saito
2015-12-19, 19:15
De va kul att läsa att motorn går bra:applouse::sarcastic:
god Jul på dej också
Lasse

kjni
2016-01-14, 22:39
Reparationen går framåt. Kroppen snart färdig att kläs, skall bara passa på att bygga in tank och trottelservo så länge det är lättåtkomligt. Landningsstället är rätat och har fått ny klädsel på benen. Glasfiberpanelerna framtill är grovt inpassade och skall monteras när kroppen är färdigklädd. Snart dags att bygga vingar.....

http://www.dokumenta.se//modellflyg/Jungmeister/2/IMG_0413.jpeg

http://www.dokumenta.se//modellflyg/Jungmeister/2/IMG_0414.jpeg

http://www.dokumenta.se//modellflyg/Jungmeister/2/IMG_0415.jpeg

http://www.dokumenta.se//modellflyg/Jungmeister/2/IMG_0416.jpeg

http://www.dokumenta.se//modellflyg/Jungmeister/2/IMG_0417.jpeg

http://www.dokumenta.se//modellflyg/Jungmeister/2/IMG_0418.jpeg

MVH
Kjell

kjni
2016-02-17, 20:53
Hej igen jag va tvungen också att rikta min vevaxel.
det funkade inte så bra den vart rak å fin, men den gick av vid främre lagret efter ett tiotal flygpass.
Fråga läges givaren för tändningen sitter kl 6 hur har du satt kamskivan i förhållande till den (vilken magnet ska va där )
Lasse

Efter en del funderande på ovanstående bestämde jag mig för att "play safe" så nu har jag fått hem en ny vevaxel som kommer att sättas in innan motorn används. Gillade inte tanken på att en 28' propeller möjligen skulle kunna ge sig iväg från motorn, när och var som helst...

http://www.dokumenta.se//modellflyg/Bu133/IMG_0487.jpeg

Kroppen nu klädd och färdig för målning. Har också monterat in en elektrisk bränslepump för att säkra tillförseln till förgasaren. Enligt vad man kan läsa på nätet lider de flesta stjärnmotorer av att tryckpulsen till membranet i Walbroförgasaren inte ger tillräcklig pumpfunktion och många rekommenderar en elektrisk bränslepump, så nu sitter det en sådan bredvid tanken.

Vingbygge nästa!

http://www.dokumenta.se//modellflyg/Bu133/IMG_0482.jpeg

MVH
Kjell

Fluf
2016-02-18, 09:59
Snyggt renoverat :) Känns som onboard glow och bränslepump är värt de extra grammen på en stor modell för att få lite mer redundans.

kjni
2016-03-12, 15:03
Det går framåt. Ett par nya vingar och ett par renoverade snart klara för klädel.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/IMG_0524.jpeg

MVH
Kjell

Thomas
2016-03-12, 16:28
Jäklar, vad han ligger i!

mrfxcoupe
2016-03-12, 18:43
Härligt.. Finns chans att få se denna skönhet på Östersunds träffen igen då. :-)

kjni
2016-05-25, 09:27
Renoveringen går framåt. Det som återstår är riggningen och montering av motor och kåpa.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/Bu133/img_0659.jpeg

MVH
Kjell