handdator

Visa fullständig version : Eltejp istället för krympslang runt ESC?



alex.ruthagen
2015-10-01, 12:33
Jag skulle löda om kablar på en av mina ESCar igår kväll, och slant med skalpellen vid skalning av krympslang vid lödpunkter. Så nu sitter jag här med en naken ESC och inte någon krympslang att dra på heller, Har däremot en del eltejp, men är lite spak på värmen som kan uppkomma och om tejpen leder eller inte... Vad tros, vad kan jag göra?

Tacksam för all hjälp!

Fluf
2015-10-01, 13:07
Eltejp har en tendens att krypa av med tiden, limmet kladdar etc, aldrig haft en lyckad permanentlösning med eltejp. I ett par veckor medan du väntar på leverans (krympslang kan man aldrig ha för mycket av i olika storlekar och färger hemma).

henke2
2015-10-01, 14:26
Et... det borde vara förbjudet. Ks är enda lösningen. På många escar, i synnerhet de billigare så sitter hs enbart med hjälp av ks, eftersom et utvidgas av värme så är det som du förstår ingen hit.

pgrts
2015-10-01, 15:30
Krympslang finns ju hos Biltema och Kjell bland andra.
En sak som jag förbisett men påmindes om är vulktejp som ju inte kryper och åldras med värme på samma sätt som vanlig eltejp. Det är ju vettigt att använda vid exempelvis kontakter och kontaktlödningar om man inte har passande krympslang.

All plast över kylflänsar förundrar mig. Det bör väl hindra värmen rätt så effektivt att avges till omgivningen?
Jag brukar skära upp krympplasten över kylflänsen och dra ett par buntband runt för att hålla kvar flänsen mot kretsarna och så limmar jag in hela paketet i ett hål i flygplanskroppen så att flänsarna sitter på utsidan av kroppen och har bra kylning.

alex.ruthagen
2015-10-01, 18:33
Jo, precis d jag menar med värme och eltejp. Vad d gäller krympslang så har varken biltema eller kjell & co den storlek jag behöver. Kjell har typ 10-15mm i deras sortiment. Biltema har upp till 20mm :-(

Var upp och införskaffade vulkband på öob som provisorisk lösning iaf, tack för tipset pgrts!

andWho
2015-10-01, 19:02
Det går att sträcka ut krympslang om det är för trångt. Trä på slangen på en tång eller sax och dra ut så mycket det tål.
Den krymper tillbaks snyggt med värme sedan.
/A

alex.ruthagen
2015-10-01, 19:26
jojo, men från 20mm till 29mm känns lite väl :P

andWho
2015-10-01, 19:50
Kanske, det brukar gå att dra ut mycket.
Men Biltema har haft 30mm, sitter med en bit i handen nu.
PMa så skickar jag ett par stumpar.
/A

MarkusH
2015-10-01, 20:16
Biltemas angivelse på krympslang är inne diametern och räknar man att man plattar ut en cirkel. Så 20mm blir ca 31,5mm om man har krympslangen platt och en esc är mer platt än rund. Köpte själv i veckan 12mm krympslang och den är nästan 19 mm.

pgrts
2015-10-02, 10:01
Kjell har typ 10-15mm
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/rc-tillbehor/rc-acktillverkning/krympslang-%C3%B858-mm-p67330
Missat något?

alex.ruthagen
2015-10-02, 10:02
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/rc-tillbehor/rc-acktillverkning/krympslang-%C3%B858-mm-p67330
Missat något?
Den är av sån typ som du har över ett batteri, plastig och glansig. Tänkte mer på den gummibeständiga typen :-)