handdator

Visa fullständig version : Openpilot revolution fråga



n30
2015-10-02, 09:58
Satt o kollade runt i FC mjukvaran o la märke till den hade 2 flyglägen inställda bara. Så ja kladdade lite med inställningarna o hittade ett flygläge som heter rattitude? Vad e det för läge? Innan var den inställd på attitude o rate bara

Fluf
2015-10-02, 12:19
En kvalificerad gissning är att det är nåt liknande CleanFlight's Angle, dvs. släpper du spakarna så planar den ut med horisonten men du kan överstiga de 45 grader eller liknande som attitude normalt sätter gränsen.

n30
2015-10-02, 13:20
Ahhh gott gott. Kan va bra

Ted_B
2015-10-02, 14:27
Med rattitude är den självstabiliserande såsom i attitude, vid spakutslag upp till 80% som standardinställning. Över det utslaget går den över i rate mode och det går att flippa och rolla men du måste ändra "rate mode response" och "max rate limit" till åtminstone 360 grader/sekund för att komma runt någorlunda snabbt annars blir rollen så långsam så du riskerar att tappa alltför mycket höjd.
"rate mode response" och "max rate limit" finns under advanced-fliken i GCS.

Det är ett mycket enkelt och säkert sätt att göra sina första rollar och loopar.

n30
2015-10-02, 15:38
Tycker maskinen känns konstig i attitude o rattitude mode så har i princip bara flugit i rate mode o varit nära på flippa/rolla ett par gånger men har inte riktigt vågart

andWho
2015-10-02, 16:44
Översättning, OP <-> CF :

Attitude <-> Angle
Rattitude <-> Horizon
Rate <-> Rate

Fast "Rate" finns ju inte som eget Mode-val i CF. Det blir underförsått "rate" om inget annat är valt.
/A

n30
2015-10-02, 17:03
548225482354824
vad är de där enable TPS ? vad fyller det för funktion?
i övrigt vad sägs om settingsen ? deet är typ default inställningarna jag flyger på idag.

n30
2015-10-02, 17:06
sen tycker jag den e fruktansvärt slö på yaw/rudder utslagen ... men det aantar jag är nå value som ska ändras nå stans bland alla 8000 olika val

Ted_B
2015-10-03, 01:44
Men vafan, jag skrev ett långt svar till dig men det här jäkla forumet dog igen så svaret försvann.
Får se om jag orkar skriva om det igen :(

n30
2015-10-03, 07:24
okok .... de va ju synd... jag väntar med spänning

n30
2015-10-04, 11:19
Ted: jag ändrade lite saker nu ... den blev lite bättre (rappare) i responsen tycker jag.
54864548655486654864
bank2 och 3 ser likadana ut. men jag undrar lite på vad thrust pid scaling gör för någon nytta ?
samt vad gör cruisecontrol för något?
läste nå stans om maxangle ska vara 90? något jag behöver bry mig om?
54867

n30
2015-10-05, 21:58
jag har ökat rate mode response och max rate limit till 400 och tycker den börjar bete sig bra nu ... snabb och vettig respons på spakarna...har provat rattitude mode med flippa o rolla x antal gånger med... tycker när jag släpper spakarna är den riktigt långsam på räta upp sig korrekt igen ... är de nå inställning eller jag släpper spakarna för tidigt? drog 250n i backen rätt bra sista gången så jag pajjade ena armen på zmr250 ramen ... men ny arm är beställd :D

Ted_B
2015-10-05, 23:50
Cruisecontrol kan du strunta i, de avrådde från att använda det på openpilot-forumet, det var något som inte funkade som det skulle med det.
Flyger du i ratemode eller attitude/rattitude nu?
Jag tycker det känns mycket bättre i ratemode eftersom man slipper brottas mot självstabiliseringen hela tiden utan den stannar kvar i det läge man satt den i, men man måste helt klart lära sig att flyga då, det är definitivt lättare om man kör fpv.
När du flyger atti/ratti så ökar du på värdena på outer loop så rätar den upp sig snabbare, dra ner throttle också, men inte helt, när quaden ligger inverterat, så förlorar du inte så mycket höjd.
Om du är van att köra i rate så kan du prova acro+. Då kan du köra med låga värden på "rate mode response" och sätta acro+-faktorn till det som du vill ha. Då blir den inte så känslig för normala utslag på spakarna men vid stora utslag kan den rolla och flippa helt galet snabbt beroende på hur högt du satt acro+-faktorn.
Det finns hur mycket info som helst på openpilots wiki-sida och på deras forum.
Har du kört wizarden och valt en quad som liknar din så flyger den rätt bra men man kan göra som det står i tråden om op-tune så får man en mycket bättre flygande quad:
https://forums.openpilot.org/topic/39941-tuning-guide-for-noobs-and-new-builds-optune/

n30
2015-10-06, 21:38
okok, då skippar jag den.. vad ska jag ha istället (manual)? jag själv flyger mestadels i rate mode då jag resonerar lite som du ... självstabiliseringen bråkar för mycket tycker jag... men när jag flippat o rollat så använder jag rattitude då jag är inte så grym på rate ännu så jag vågar rolla/flippa i rate mode.
ändrade till manual istället för cruisecontrol och så här ser mina flight modes ut nu:
54914

har attitude mode enbart för mina barn vill lära sig flyga quad.

54915
ovanstående bild visar hur attitude settings i advanced

54916
ovanstående bild visar hur mina rattitude settings är.. har samma i tredje banken som är för rate mode.
så med andra ord ska jag öka värdena i outer loop för rattitude mode för den ska stabilisera sig snabbare då den var relativt slö på det tyckte jag... frågan är bara vad som är lämpligt.

Turbotom
2015-10-08, 15:30
Lånar tråden lite. Vet någon vad "zero gyros while arming aircraft" betyder? Finns under "attitude" menyn. Är det att den bestämmer vad plant är varje gång man armerar den?

n30
2015-10-09, 17:40
turbotom ingen fara! tråden är till för frågor kring openpilot ... :P

men blev en jävla skillnad på quaden efter jag ändrade sista inställningarna... har rollat och flippat som bara den här idag utan problem :D

KJ!
2015-10-10, 08:35
Perfekt tråd, hjälpt mig massor!!

KJ!
2015-10-13, 12:05
vilket värde kör du outer loop på n30 i ratt/rate

n30
2015-10-13, 13:03
Kan kolla vad ja har ställt den på när ja kommit hem

n30
2015-10-13, 16:54
55026

så ser mina rattitude inställningar ut ... varför undra du KJ

KJ!
2015-10-13, 21:54
Tycker att jag tappar mycke höjd efter flip å roll även när jag kör yaw

n30
2015-10-13, 21:56
Okok. Jag tappar med höjd ibland men tror de e jag som drar ner throttle för mycket

Zallisen
2015-10-14, 08:35
Lånar tråden lite. Vet någon vad "zero gyros while arming aircraft" betyder? Finns under "attitude" menyn. Är det att den bestämmer vad plant är varje gång man armerar den?

Nej det betyder att den bara resettar/kalibrerar om gyrona.
Du behöver aldrig bry dig om att en multirotor ska stå plant när du sätter i batteriet eller armerar den. Det viktiga är snarare att den ska stå stilla, helt stilla. Den känner själv av åt vilket håll gravitationen pekar, det är inget du behöver oroa dig för.

n30
2015-10-14, 19:58
hur har ni satt upp failsafe i openpilot t.ex. om jag kommer utanför räckvidd med min sändare eller sändaren dör?

Turbotom
2015-10-14, 21:31
Nej det betyder att den bara resettar/kalibrerar om gyrona.
Du behöver aldrig bry dig om att en multirotor ska stå plant när du sätter i batteriet eller armerar den. Det viktiga är snarare att den ska stå stilla, helt stilla. Den känner själv av åt vilket håll gravitationen pekar, det är inget du behöver oroa dig för.

Okej, vad är då nackdelen att inte ha denna ruta ikryssad? Jag har haft den ej ikryssad då mina landningsställ är krokiga och jag trodde den behövde stå plant. En annan fråga, hur gör ni när ni kalibrerar vad plant är? Jag vägde in och mätte med ett bra vattenpass. Pilligt som tusan, men är det så noga?