handdator

Visa fullständig version : Flygtid 6c 5200a 22,2v



Aspelin
2015-10-04, 18:08
Hej idag igen :D

En fråga till alla ni som kan detta.

Vid vilken volt ska jag lämpligen sätta varningen på?

Har en acc på 5200A 22,2V och idag satt varningen på 22V. jag får då ca:4min flygtid i min FMS P51 innan det varnar. Då är det inte så mycket akrobatik i dessa flygning och mest 3/4 gas.

Tack på förhand :)

Mvh/Fredric

Ålänning
2015-10-04, 18:24
Beror på ackens skick också. Om du har en ny färsk bra ack så stämmer det bättre. Har du en välanvänd, felanvnd eller gammal så brukar det inte stämma längre...

Jag brukar aldrig gå under 3,7V/cell med sval ack. Men ännu mer brukar jag sikta på 3,8V, i alla fall senaste tiden och alla mina ackar mår riktigt bra. När man laddar i dem och märker att man laddat 70% så är jag nöjd, blir oftast mindre. Med äldre ackar kan man tro att man laddar i 70% men det är kanske egentligen 90% och acken mår dåligt, då brukar jag se på spänningen. Under 3,7V? Då har du flugit för länge.

Vissa motorer/setups så drar ju rätt så kraftigt ner spänningen på acken vid belastning, så du kan ha ner spänningen på 3,2V/cell när du flyger, men sen när acken svalnat efter användning (icke ansluten) så kan cellspänningen vara 3,8V. =)

Det är en cirkus det där. =) Bäst är att sköta ackarna och inte flyga för länge. Då slipper man ha att göra med dåliga ackar.

pernstig
2015-10-04, 19:15
Jag har larm vid 21,0 V på mina 6S 3300mAh som sitter i en F3A trainer och slutar flyga direkt efter första larm. Det inträffar alltid i en fullgas vertikal och då mäter jag ca 3,7 V/cell i vila efteråt. Accarna är nu två och ett halvt år gamla och still going strong.

Aspelin
2015-10-04, 20:06
Aha! tack för detta :)

Då har jag lite mer koll :P

Saknar som "ny"gammal i detta någon typ av bifogad info med lite riktlinjer... Fick en massa fina klistermärken dock ;)

Mvh/Fredric

bem
2015-10-04, 22:43
Hej,
Tumregeln är att du bör ha ca 20% av kapaciteten kvar när du landar.
Tänk dock på att med tiden får LiPo lite lägre kapacitet än vad det hade när det var nytt, som nämts.
Så om du idag får i t ex ca 4160 mAh vid laddning (låt säga i detta exempel att din acc på 5200 mAh verkligen har exakt den kapaciteten) dvs du kan få i 80% kapacitet då hade du 20% kapacitet när du börja ladda. Men säg efter en tid så har batteriet bara en kapacitet på t ex 5100 mAh (av ålder och bruk) då måste flygtiden bli aningens kortare om du fortfarande skall ha 20% kvar vid landningen. Förutsatt att du har ungefär samma motorpådrag under flygningarna.
Har du telemetri så kan man mäta LiPo accarna under flygning och lägga in ett alarm på lämplig volt, t ex det som föreslagits här 21.0 volt.

/Bo