handdator

Visa fullständig version : Vilket bränsle?



Andreash
2015-10-05, 23:01
Hej har bara kört bensin och el kärror förut men har även metanolmotor liggandes .om man ska köpa färdigt bränsle vad ska man välja ? procent nitro? glödstift?.Vad funkar bäst för flyg? finns det några riktlinjer ?.Andreas

pgrts
2015-10-06, 04:53
Det beror lite på vilken motor du använder.
Det finns vanligen dunkar i hobbyaffären med "normalbränsle" som innehåller runt 17 % olja och runt 5% nitro som funkar bra till de flesta "sportmotorer".

Andreash
2015-10-06, 12:58
Ok det bränslet jag hittade innehöll 16 eller 23% nitro stod att det var för moderna glödstiftare skulle det funka?.vart går gränsen för moderna motorer?

pgrts
2015-10-06, 14:16
Det har nog inte så mycket att göra med hur "moderna" motorerna är utan mera hur trimningen och kompressionen är.
T ex en "omodern" Cox kan man köra med över 30% nitro. Bruksmotorer till trainers klarar sig ofta helt utan.
Berätta vad det är för motor så är det nog ganska enkelt att hitta en brux där du kan läsa vad tillverkaren rekommenderar.

Guzzten
2015-10-06, 14:50
Ok det bränslet jag hittade innehöll 16 eller 23% nitro stod att det var för moderna glödstiftare skulle det funka?.vart går gränsen för moderna motorer?
Låter som bil bränsle, som normalt innehåller mindre olja.
Leta efter ett bränsle med Max 10% nitro och mellan 17-22% olja, så funkar det i 99% av alla glödmotorer. Stift, OS8, Enya3, är 2 som funkar "till allt".

Andreash
2015-10-06, 14:54
Hej har en 20 år gammal magnum GP 15 blev lite sugen på att se om den startar

Thomas
2015-10-06, 16:28
Det här http://www.kullagergrossisten.se/product/rapicon-flygbransle-10--nitro-18--olja-4-lit- funkar som standardbränsle idag! Finns med diverse olika nitroblandningar.
Brukar vara lite tjurigt att skicka, p.g.a. att det ofta räknas som farligt gods, men finns nog hos varje välsorterad handlare....

Gasman
2015-10-11, 12:45
Den kommer att gå utmärkt med 10% olja och 5% nitro (för snällare trottling). Har du vägarna förbi Strängnäs kan jag blanda till precis det du vill ha.

Cox
2015-10-12, 11:45
Den kommer att gå utmärkt med 10% olja och 5% nitro (för snällare trottling). Har du vägarna förbi Strängnäs kan jag blanda till precis det du vill ha.

Nja, nu är det väl en glidlagrad .15 motor som det är frågan om...
Det är finns flera svaga punkter på dem som behöver god smörjning:
- vevaxeln roterar direkt i vevhuset (ingen brons-lagring vad jag minns)
- ingen kolvring
- ingen lagring på vevstaken (möjligen bronsbussning på stor-änden)

Jag rekommenderar ca 20% olja, med en stor del av detta som ricinolja.
5-10% nitro är helt okej.

freddan_6
2015-10-12, 12:29
När jag började köra mitt standardbränsle 5% nitro / 10% olja / 85% metanol så blev min Magnum GP .40 tjurig då den hade (airbleed) tjuvluftsförgasare (heter det så på svenska?). Jag var tvungen att borra upp hålet till tjuvluften för att få motorn att gå lagom rikt på tomgången. Annars fungerar den fint. Det är möjligt att den får kortare livslängd, men den har gått flera liter på denna blandning.

Gasman
2015-10-13, 21:36
Hur fick du en RIKARE tomgångsblandning genom att borra upp lufthålet???

freddan_6
2015-10-14, 02:54
Hur fick du en RIKARE tomgångsblandning genom att borra upp lufthålet???
Hoppla, en tankevurpa. snålare tomgång blev det förstås.

jaka
2015-11-11, 17:30
Hej!
Håller med COX! Vissa motorer går inte bra med så lite som 10% syntetolja. Har själv kört med 15% syntetolja (Motul Micro) 5% nitro och har märkt att mina MVVS .21,.25 .28 och .91 motorer går bättre på lite ricinolja (ca 3%) i soppan.
En av .28 motorerna har till exempel slitit ut två vevstakar när jag kört med bara 15% syntetolja och när jag gick över till lite ricinolja i soppan blev nålinställningen mycket enklare att få till bra och motorn gick mycket bättre.

De glidlagrade motorer jag kört under flera år (OS LA .15 ) har faktiskt gått bra med bara 15% syntetolja (5%nitro) men det finns ju inget att vinna på att köra med bara syntetolja så nu kör jag med lite ricinolja i soppan som "standard -blandning"!